Plavi voz: luxusvonat lett belőle

iho/vasút   ·   2014.12.25. 15:45
titotrain0

Bence Erika A vonat jelentésköre a közép-kelet-európai kultúrában című dolgozatában így ír a szerelvényről: „A kultikus vonatok sorában szerepel a Kék Vonat is, a Tito-kultusz egyik legfontosabb jelképe. Nemcsak maga a szerelvény hirdette a hatalom kiváltságosságának tényét, de a neve is. Évtizedekig csak ezt az egyetlen vonatot illette ez a név, másik kék vonat nem létezett, mintha időszaki színvakság hullott volna az ország lakosságára. A kultusz leértékelődésének mértékére mutat ma az a történet, miszerint egyik vajdasági kisváros vasúti társasága kék motorvonatokat üzemeltet, s a polgárok kivétel nélkül Kék Vonatként, az egykori paradigmatikus néven emlegetik őket. A történet iróniáját fokozzák a pletyka (e retorikai kategóriákon kívüli beszédműfaj) által közvetített kiegészítő információk, miszerint a vonatokat valakik a háborús zűrzavarban tulajdonították el valahonnan. Az egykori kultikus tárgy neve ma a lopott tárgy fogalmával azonos.”

Nézzen szét a vonaton! A képre kattintva galéria nyílik

Most a jelek szerint a Kék Vonat nemcsak a lopást jelenti: Belgrádban a vagonok gyönyörűen felújítva várják, hogy időről időre kitolják őket a csarnokból. Luxusutakat szerveznek a szerelvénnyel, az utazókat megpróbálják egy kicsit visszarepíteni az egykori Jugoszláviába...

Joszip Broz Tito ezzel a szerelvénnyel több mint hatszázezer kilométert utazott, s több mint hatvan politikus, állam- kormányfő és uralkodó tartott vele, többek között II. Erzsébet királynő, Jawaharlal Nehru, India első miniszterelnöke vagy Haile Selassie Etiópia egykori császára. A vonat annak idején mindenre használható volt, dolgozó- háló-, fürdőszobák, tárgyalótermek voltak és vannak a vagonokban kialakítva (Tito feleségének, Jovankának külön lakosztálya, hálószobája volt). Art Deco stílusban tervezték, építették meg a belső teret, mahagóni, körte- és diófát használva a borításnál, a bútoroknál.

A szerelvényt gőzös és dízelmozdonyok egyaránt húzták. Utóbbiakat még nem rakták rendbe, egyelőre a parajosban kornyadoznak. A 761-es sorozatú három gép (001–003) fogalmazzunk finoman: nincs túl jó állapotban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.