Plusz egy tonna, plusz 370 kilométer, még messzebbre repülhet az A220-as

iho/repülés   ·   2021.03.25. 09:00
A220-300-in-flight-014

A jelenleg elérhető legmodernebb utasszállító az Air Baltic egyedüli típusa. A módosításhoz nem kell átalakítani a gépet.

Nem nagy a változás, de gondoljuk meg, ezzel a plusszal például északnyugat-délkeleti irányban egy magyarországnyi távolsággal többet tud repülni a gép, fizikai változtatás nélkül, kizárólag papírmunkával. Az Airbus legfiatalabb, átvett típusa, amely eredetileg a Bombardier CSeries-e volt, paramétereivel eddig is kiemelkedett a 100–150 utasra méretezett gépek kategóriájából. Sőt, hasonló hatótáv-növelést már korábban beindított az Airbus, amelynek révén 2,3 tonnával emelkedett a maximális felszállósúly (MTOW), de ez a mostani növekedés a hatótávolságot a nagyobb, 300-as változat esetében már közel 6600 kilométerre emeli. (Szemben például az Embraer valamivel kisebb E2-esének 5300 kilométerével.)

És mivel nincs más munka, mint az eddigi üzemeltetés tanulságai nyomán átgondolt új paramétereket megfelelő dokumentáltság kellett elfogadtatni a hatósággal, vagyis, hogy a gép a megengedett maximális felszállósúlyát megemelik, és ennek révén egy tonnával több kerozint tankolhat – a módosítás már idén nyáron életbe léphet.

(fotók: Airbus)

Az A220-as, noha az eredeti kanadai gyártó belerokkant a fejlesztésébe, ezzel együtt nagy siker, a mai üzemben lévő utasszállítók legmodernebb típusa. Ahogy ezt a századik példány átadásakor kiemeltük, a sárkányszerkezet aerodinamikai kialakítása, a könnyű kompozitok használata, a repülésvezérlés, a rendszerek, és persze a GTF-hajtóművek is – utóbbiak már kevesebb hibával üzemelnek – a most elérhető, leginkább up-to-date színvonalat képviselik a légiközlekedésben. A gép keveset fogyaszt, csendes, alacsony a szennyezőanyag-kibocsátása, és meglepően gazdaságosan üzemeltethető rövidebb és relatíve hosszú vonalakon egyaránt.

Nem csoda, hogy London City repülőtere többek közt arra használta fel a maga bővítési programját, hogy erre a típusra méretezett állóhelyeket építsenek, így erről a rövidpályás különleges légikikötőről az A220-asok – ráadásul közbülső leszállás nélkül – ismét közvetlen összeköttetést teremtsenek a világ két nagy gazdasági központja, New York és a londoni üzleti negyed, Docklands között.

Az amerikai légitársaságok közül a JetBlue lesz a legfontosabb üzemeltető, amely a jelenlegi lekötések szerint összesen hetven példányt állít forgalomba a nemrég megkapott elsővel együtt a típusból. A társaság ugyan elsősorban a nagyobb A321XLR-rel veszi célba az észak-atlanti piacot, de nem kizárt, hogy egy exkluzív, csak prémium-utasoknak szánt vonalat New Yorkból és Bostonból London Cityre is beindít a 220-asaival. Az Air France hatvan gépet akar, de közben erősen szorgalmazza egy a 300-asnál is hosszabb törzsű változat fejlesztését, amitől az Airbus egyelőre vonakodik, nyilván mert nem akar a saját eddigi keskenytörzsű típusainak maga állítani konkurenciát.

A jelenlegi legnagyobb felhasználó azonban az Air Baltic, amelynek vezérigazgatója, az egykori Malév-főnök Martin Gauss most jelentette be, hogy légitársasága végleg döntött az egytípusos jövő mellett, ez a válságból való kilábalás egyik fő eszköze. A cégnek huszonöt A220-asa van, ebből csak kettőt parkolt le a vírusra tekintettel, és további huszonötre van szerződése, illetve még harmincra írt alá szándéknyilatkozatot, a tizenegy légcsavaros-gázturbinás Q400-asát pedig bérlésre adja ki.

Gauss szerint az egytípusos üzemeltetés azt jelenti az Air Baltic számára, hogy a 220-asokkal ugyanolyan gazdaságosan tud naponta többször repülni az igazán rövid Vilnius–Tallinn vonalon, mint a még idén beinduló, nem annyira sűrű, de sokkal hosszabb járaton Dubaiba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek