Prága újabb kétszáz buszt vásárolna, akár tisztán dízelüzeműeket is

iho/közút   ·   2025.10.17. 17:40
_iveco_urbanway_hybrid_flotila_zb

A DPP nem esett át a ló túlsó oldalára, nem veti el a kiforrott és praktikus hajtásláncot; a beszerzés 2026 és 2030 között esedékes.

A prágai tömegközlekedési vállalat (Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost, DPP) közbeszerzési eljárást készít elő akár kétszáz alacsonypadlós városi busz beszerzésére. Ez a gyártókkal folytatott előzetes piaci konzultációkról szóló, a cseh EKR profilján közzétett bejelentésből következik.

A DPP a beszerzést 2026–2030 között tervezi lebonyolítani. A járműveknek meg kell felelniük vagy az alacsony kibocsátású, vagy a tisztán dízelüzemű járművek definíciójának. A társaság ugyanis még nem határozta meg a két hajtástípus számát, és leszögezte, a buszok lehetnek hibrid, vagy akár tisztán dízelüzeműek is.

Kétségtelenül meglepő a Dopravní podnik érdeklődése a dízelek iránt. A közlekedési cég igazgatója, Jan Barchánek ugyanis a nyáron kijelentette, hogy a jövő évtől nem tervezi további dízelbuszok vásárlását. Még az ebben az évben megérkezik Prágába az utolsó 17 megrendelt standard dízel Iveco Streetway busz, és Barchánek akkori szavai szerint a DPP a továbbiakban trolibuszok, elektromos buszok és hibridek beszerzésére szeretne összpontosítani.

A beszerzési szándék keretében rögzített, a hibrid dízel-elektromos járműre vonatkozó specifikáció szellemében az autóbusz kívülről tölthető energiatároló rendszerrel kell legyen ellátva – a jelenleg Prágába szállított, mild hibrid Iveco Urbanway Hybrid 18M (nyitóképünkön) azért nem felel meg a kívánalmaknak, mert azon túl, hogy nem tölthetők külső áramforrásról, a lágy hibridek nem képesek tisztán elektromos üzemmódban közlekedni, az elektromotor leginkább a gyorsításnál nyújt rásegítést, ugyanakkor a fékek működését és a jármű kiegészítő rendszereit is támogatja. A valódi hibrideknél legalább időnként az elektromos motor a fő meghajtási forrás.

A bejelentett piaci konzultáció során a DPP azt is firtatja az egyes gyártóktól, hogy vannak-e dízelüzemű buszok a gyártási programjukban. Kíváncsiak arra is, hogy a felkínált buszok már üzemelnek-e valahol (referencia), és hol találhatók a reménybeli beszállítók gyártóüzemei.

(fotó: DPP/Zdeněk Bek)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek