Ránctalanítás Hajdú-Biharban

iho/közút   ·   2017.06.18. 21:15
DZD-655_kicsi

Az Ikarus 200-as szériájának városi példányai – folytatva az elődök hagyományait – ráncajtóval készültek, a hazai piacra 1984-ig, de néhány külföldi megrendelő továbbra is ragaszkodott ehhez megoldáshoz; például az NDK az újraegyesítésig, sőt Oroszország egészen az ezredfordulóig ilyen anakronisztikus külsővel rendelte a buszokat a szép emlékű hazai gyárunkból.

A ránc- vagy harmonika elnevezés az ajtó kinézetéről, illetve működési elvéből ered, az ilyen ajtóval szerelt Ikarusok itthon már húsz éve is kisebbségben voltak a bolygóajtós társaikkal szemben, talán emiatt váltak a közlekedésbarátok kedvencévé. Rosszabbul szigeteltek, rozsdásodtak, rossz úton jobban zörögtek, illetve a működésük is hangosabb volt, ezért a bolygóajtóra váltás abszolút indokolt volt.

A kilencvenes évek elején ugyan tovább emelkedett a számuk, hiszen sokat importáltak vissza az egykori NDK-ból, illetve olyan is akadt, ami egy-egy meghiúsult exportból maradt vissza, de mára a legtöbb helyen más ezek is kikoptak a menetrend szerinti forgalomból.

A cikk főszereplője szintén az NDK-nak készült 1988-ban, 1994-ben került a Hajdú Volánhoz, ahol az akkoriban elterjedt sárga színben, DZC-561 rendszámmal állt forgalomba. Egy évre rá kapta a DZD-655-ös plakettet, 1999-ben felújították, kék–szürkére fényezték, és öt év múlva, 2004-ben érte el a vég, amikor is a kasztniját szétvágták. Igen ám, de a „lelke”, a rendszáma, illetve néhány egyéb alkatrésze tovább élt egy új gyártású karosszériában, ez volt az úgynevezetett vázcserés felújítás.

A képre kattintva galéria nyílik az utolsó Hajdú-Bihar megyei ráncajtós Ikarus 280-asról, a DZD-655-ről

Az újjászületés némi upgrade-et is jelentett: a motorja erősebb, 180 kilowattos lett, a váltója négysebességes Voith automata, az első futóműve tárcsafékes, az utastérbe fénycsöves világítás, a vezetőfülkébe klíma került, halála előtt pár évvel pedig még külső-belső ledes kijelzőket is kapott.

Miután papíron már majdnem 30 esztendős volt, az ÉMKK nem kívánta még egyszer levizsgáztatni, így a busz selejtezésével egy korszak is lezárult; nincs már többé ráncajtós busz menetrend szerinti forgalomban a megyében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Röviden

Kedvezményes, 2024 forintos jeggyel Debrecenbe a női kézilabda Európa-bajnokságra

MÁV   ·   2024.11.19. 12:20

Együttműködési megállapodást kötött a MÁV-csoport és a Magyar Kézilabda Szövetség. Az együttműködésnek köszönhetően a női kézilabda Európa-bajnokság idején a MÁV applikációban kedvezményes áron, 2024 forintért vásárolhatnak vonatra és autóbuszra egyaránt érvényes kedvezményes Magyarország24 jegyet – a debreceni Főnix Arénába jegyet vagy bérletet váltott – szurkolók. A vasúttársaság többletjáratok közlekedtetésével is hozzájárul a sportesemény sikeres lebonyolításához.