Red Arrows halálos baleset: véletlen katapultálás?

iho/repülés   ·   2011.11.08. 20:50

A kötelék már lezárta az idei szezont: a mai katasztrófa már téli, a következő szezonra felkészülés közben érte a csapatot. A Brit Királyi Légierő (RAF) Scampton légibázisán, egy gyakorlat megkezdése előtt, még a földön lévő gépből katapultált egy pilóta, jelentette be Simon Blake ezredes. A katapultálás oka még nem ismeretes. A baleset helyi idő szerint 11.00 körül történt, a mentőket és a területileg illetékes légimentőegységet 11.09-kor értesítették. A mentőautó 11.18-kor, míg a mentőhelikopter 11.33-kor ért a helyszínre. A pilótát kórházba szállították, de életét már nem tudták megmenteni.

A gép a fényképek és a hírügynökségek videofelvételei szerint az állóhelyén, a többi gép között tartózkodott, amikor a baleset bekövetkezett. A brit sajtó a szemtanúkra hivatkozva azt jelentette: a pilótának nem nyílt ki az ejtőernyője a katapultálás után. A BAE Systems Hawk T1-es repülőgép Martin-Baker Mk 10B katapultülései elméletileg a pilótákat álló gépből, a földről is képesek biztonsággal megmenteni.

A katasztrófát szenvedett gép: hiányzik a kabintető, a katapultülés sínje is felcsúszott <br>(fotó: BBC)

Az 1965-ben alapított műrepülő csapat 2011. augusztus 20-án, egy Bournemouthban tartott légibemutatón veszítette el Jon Egging hadnagyot, aki gépével földnek ütközött.

Egy korábban a kanadai kiképzésen Hawkkal is repülő magyar katonai pilóta az iho/repülésnek elmondta: elképzelhető, és volt is rá példa, hogy egy repülőgép-vezető véletlenül a földön és álló helyzetben indította be a katapultálást. A kilövéshez egy a pilóta két lába között elhelyezett, feltűnő sárga-fekete festésű, hurokszerű kapcsolót, az ejection handle-t kell meghúzni.

A Martin Baker Mk10B katapultülés <br>(fotó: Martin Baker)

Azonban ebben épp a véletlen katapultálás elkerülésére egy úgynevezett biztosítótüskét, tűt helyeztek el, amit a pilótának a kanadai repülőiskolán gurulás közben kellett kivennie a szerkezetből, és felmutatni a műszaki személyzetnek. De elképzelhető, hogy más Hawk-használók előírásai szerint már korábban is megtehetik ezt a pilóták. De ha a kapcsolóban marad, hatalmas erő kell ahhoz, hogy valaki mégis feltépje a hatos csavar vastagságú acéltűt.

A kanadai iskolán egy alkalommal megtörtént egy másik, légcsavaros gázturbinás repülőgépen, a Harvardon, hogy véletlenül indult be a katapultálás, mégpedig úgy, hogy a növendék rosszul kötötte be magát, a hozzá kapcsolódó kábelek és vezetékek közül a kommunikációs kábelt átbújtatta a katapultot indító hurok alatt. Ő túlélte az esetet, mert belobbant az ernyője.

A katonai pilóta elmondta: az általuk a Hawkokon használt katapultülések akkor voltak hatásosak, ha a gépnek már volt valamennyi vízszintes sebessége, de még az elemelkedés előtt, kb. száz csomónál garantáltan megmentette a pilótát. Kis sebesség mellett azonban, még ha duplanullás is a katapultülés, sokat számíthat a szél: mivel nagyon rövid az idő, ha hátszelet kap a katapultáló pilóta, az nem segít az ernyőnek a belobbanásban, és ez egy-két másodpercen múlik.

Kapcsolódó hírek