Rekord összegű támogatás a vasútnak

Bartus Robi   ·   2014.01.17. 07:45
cikk-lead

2008 óta folyamatosan érkeztek a jelentések a Trafikverkethez, mint fő felügyeleti szervhez. Sorozatosan mentek a különböző jelentések a pálya műszaki állapotáról, a karbantartás szükségességéről, de valahogy mindig halogatták vagy éppen elfelejtették a dolgokat. Az ismert adatok alapján több mint negyvenöt olyan esetről tud a hatóság, amelynél azonnali beavatkozás szükséges. Ezek többnyire pályafenntartási problémákat és a közlekedésbiztonságra veszélyes hibákat jelentenek. Nagyon sok váltó el van kopva, nagyon sok helyen a sínek gerince átrozsdásodott, és helyenként vízelvezetési problémák is vannak. Svédország közismerten igen sziklás hely, ezért az alépítménnyel nincs gond, vízzsákok nem ismertek ebben az országban, másrészt a magas csapadékmennyiség és a magas páratartalom miatt ezeket az állapotokat tényként kezelik.

A képre kattintva galéria nyílik </br> 2012 decemberében történt síntörés miatt bekövetkezett siklás</br>Forrás: Google

Az elmúlt időben több vonat is kisiklott pályahiba, és ezen belül síntörés miatt, nagyon sokszor hatalmas káoszt okozva az országos közlekedésben. Leginkább Stockholm és környéke van ennek kitéve, amelynek területén négy vágányos a fővonal, és szinte percenként járnak az ingavonatok. Egy-egy siklás vagy komolyabb baleset alatt hatalmasat borul az egész közlekedési rend, és óriási károk érik mind a cégeket, mind a vasút hírnevét. A legelső síntöréssel összefüggő siklás még 2012 december elején történt, amikor egy utasokkal teli éjszakai vonat siklott ki az egyik állomáson kitérőben való bejárás közben. Bár halálos áldozata nem volt az esetnek, de sokan megsérültek és szenvedtek lelki traumát az utasok közül. Tavaly egy tehervonat siklott Stockholmban az egyik alagútban, elzárva ezzel kettőt a négy vágányból, majd más helyeken is történtek siklások komoly károkat okozva ezzel. A legutóbbi siklás ez év január 7-én következett be, amikor a nagy sebességgel közlekedő postavonat siklott ki a svéd főváros területén mindössze 15 kilométerre a céltól.

2012 december végén történt siklás

A kormány tavaly év végén összeült, és valamennyi párttal egyetértésben arra a döntésre jutottak, hogy minden áron támogatni kell az ország egyik legtöbb munkát adó és legjobban működő infrastruktúráját, ezért meg is szavaztak egy 600 millió svéd korona összegű (21 milliárd forint) támogatást a vasútnak. Idén már arról is értekeztek, és próbáltak döntéseket hozni, hogy új vasútvonalat kell építeni részben akár teljesen új nyomvonalon. Arról is beszéltek a svéd országgyűlésben, hogy milyen irányba tereljék a karbantartást. Bár az infrastruktúra-miniszter, Catharina Elmsäter-Svärd szerint fontos a konkurencia a cégek között a vasúti pálya karbantartása szerint, az mégis elfogadhatatlan, hogy ismert és veszélyesnek nyilvánított hibák nincsenek elhárítva, azaz mindenképpen be kell fektetni a vasútba. Nagyon sok párt mégis úgy vélekedik erről, hogy a vasúti pálya karbantartását miatt központosítani kellene, és mindent, ami kapcsolódik valamilyen szinten a vasúti pálya karbantartásához vissza kell adni a Banverket kezébe. A pártok véleményét a szakszervezetek is erősen támogatják. A szakemberek szerint, lehet, hogy ez huszonöt százalékkal magasabb árakat eredményezhet, de számonkérhetőbbnek és jobban elvégzettnek vélik a karbantartási munkálatokat.

Addig pedig az utas reménykedik abban, hogy épp nem az ő vonatát éri baleset.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A szeptemberi becsöngetésre elkészül a Nyugati

iho/vasút   ·   2021.04.17. 09:00

A pályaudvar vágánycsarnokát fedő új tetőszerkezet befejezését követően, hamarosan a pénztárcsarnok épületének külső állványozásával is elkészülnek a szakemberek, valamint megkezdődött a gyorsétterem feletti tető felújítása is.