Repül a Skorpió, az olcsó harci gép

iho   ·   2013.12.14. 11:15
cim

Végrehajtotta első felszállását a Cessna anyavállalata, a Textron mini harci gépe, a Scorpion, azaz Skorpió, az olcsó vadász. Egészen pontosan könnyű felderítő, megfigyelő és csapásmérő repülőgép, a most rendszerben álló típusokhoz képest jóval kisebb, bár kéthajtóműves kétüléses konstrukció. A Textron célja olyan gép fejlesztése volt, amely az úgynevezett aszimmetrikus hadviselés körülményei között és más feladatkörökben is feleslegessé tenné, legalábbis részben kiváltaná az „igazi” multifunkcionális harcigépeket.

A kompozitszerkezet húszezer órás, korróziómentes szolgálati időt ígér. Érdekesmód a hajtóművek pontos típusát a cég nem adja meg, annyit lehet tudni, hogy business-jeteknél használt hajtóműveket kapott 8000 fontnyi össztolóerővel, lehet, hogy nem ez lesz a végleges megoldás. Hat felfüggesztési pontjára póttartályokat és például páncélosok ellen rendszeresített Hellfire-rakétákat egyaránt lehet rögzíteni, a törzsben pedig meglehetős komoly tér áll rendelkezésre felderítő berendezések, kommunikációs rendszerek, fényképezőgépek beszerelésére. A belső hasznos kapacitás másfél tonnna, a gép szubszonikus, járőrözéskor 450 csomóval repül, a szolgálati csúcsmagasság 45 ezer láb, üres súlya kevesebb, mint hat tonna.

Az első felszállás, kieresztett futókkal és fékszárnnyal

A kis gépet nemcsak az Afganisztánhoz hasonló hadszíntereken vethetik be, tehát ahol nem kell számítani komoly ellenséges légi tevékenységre, hanem például hasznos lehet a kábítószer-szállítmányok elfogására, amire az amerikai légi nemzeti gárda jelenleg megint csak komoly harci gépek korábbi változatait veti be. Polgári gépek ellenőrzésére a békeidős légtérben is alkalmas, csakúgy, mint katasztrófák esetén az első gyors reagálás eszközeként, vagyis felderíteni az eseményt és következményeit.

A gép átalakításokkal alkalmas lehet arra is, hogy a Textron benevezze a légierő T-X kiképzőgép-tenderére, amelyre, amint az iho/repülés is beszámolt, legutóbb a Boeing és a Saab szövetkezett egy vadonatúj konstrukció elképzelésével. A Textron azonban erről még nem hozott döntést.

A Textron vázlata a külső felfüggesztési pontokról

Mint a Defence News is kiemeli, a gép legfontosabb jellemzője nem is a nyilvánvalóan alacsonyabb ár, hanem az óránkénti üzemeltetési költség, ami a Textron szerint mindössze háromezer dollár. A most rendszerben álló harci gépek hasonló költségeiről ellentmondásosak az információk, az egyhajtóműves F-16-osról például megjelent az óránkénti 27 ezres szám, a Super Hornetről felbukkant egy 55 ezer dolláros adat, a lassan végre rendszerbe álló F-35-ösök kapcsán 34 ezer dollárról lehetett olykor olvasni, de például ennek a gépnek is három változata létezik, és nem tudni, hogy ez a szám melyikre vonatkozik. A húszmillió dolláros példányonkénti ár, amit a Textron ígér, megintcsak roppant alacsony, még akkor is, ha a kiszolgáló rendszerek, fegyverek, egyéb felszerelések, a kiképzés és még sok más járulékos költség nincs beleszámolva.

Nem Cessna-projekt, de az első példány a Cessna wichitai gyárában készült

Ha a Scorpion háromezer dollárjába nem is számolták bele a karbantartási, átlagos javítási és egyéb járulékos költségeket, és mindennel együtt mondjuk 10-13 ezerre emelkedne az egy órányi üzemeltetés, ez akkor is jóval olcsóbb, mint a most rendszerben álló sugárhajtású harci gépeké. A légcsavaros-gázturbinás, kiképzésre és közeli támadó feladatokra is használt típusok, mint az Embraer Tucano vagy a Beechcraft AT-6-os, ennél nyilván olcsóbban üzemeltethetők, viszont a Scorpion hozzájuk képest jóval nagyobb harci kapacitással, sebességgel és hatótávolsággal használható. Mindez értékessé teheti a gépet a külföldi piacokon is, legalábbis a Textron reményei szerint, hiszen a világon sok helyen a Scorpion által végrehajtható feladatokra olykor még ötvenes évekbeli konstrukciókat, A-37-eseket használnak. De olyan körülmények között, mint amikor a 2013-as év megszorításai a US Air Force jó néhány alakulatát a földre kényszerítették, a kis kéthajtóműves az amerikai hadvezetés figyelmére is számíthat.

A sikeres szűzfelszállás után a tesztpilóta elégedetten nyilatkozott a gép repülési tulajdonságairól

Ami a sikeres első repülést illeti: a szűzfelszállás a wichitai McConnell légibázison történt, a repült idő nyolcvannégy perc volt, a Textron elnöke Scott Donnelly szerint a gép tökéletesen megfelelt a várakozásoknak, a sok harci típust repült tesztpilóta, Dan Hinson elsősorban a Scorpion remek vezethetőségét dicsérte a repülés után. Mint elmondta, az előzetes becslésekhez képest sokkal gyorsabban, mindössze hatszáz méter után eljött a gép a földről, kieresztett futókkal és fékszárnnyal is remekül emelkedett. A prototípust a wichitai Cessna-gyárban építették, de a Scorpion nem a Cessna projektje, hanem a Textroné és az általa az AirLand csoportba összehozott befektetőké.

Azt mondják, szerencsejáték a fejlesztés, de ha bejön, sokat hozhat

A fejlesztést mindamellett az első kommentárok a Pentagon megrendelése és közreműködése híján szerencsejátéknak minősítették, ami azonban, ha bejön, hatalmas üzlet lehet. A Textron vezetői azt ígérik, hogy a sikeres berepülési periódus után az első megrendeléstől számított tizennyolc hónapon belül megkezdődhet a Skorpió sorozatgyártása.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek