Salzburg, a csodálatos 7-es hangár – galéria!

Zainkó Géza   ·   2014.09.08. 11:15
cim

A Red Bullról sokaknak az energiaital, nekünk repülést kedvelőknek inkább a gyönyörű állapotú, különféle típusú repülőgépek jutnak az eszünkbe, amelyek közül már többet is láthattunk itthon különféle rendezvényeken repülni. A híres, repülőképes gyűjtemény bázisa Salzburgban, a közforgalmú repülőtéren van, átellenben az utasforgalmi résszel és nem is nehéz oda eljutni.

A híres 7-es hangár

A kiállításra szolgáló 7-es hangár acél és üveg egészen újszerű ötvözete. Az épület a repülési témájú kiállítás mellett, speciális kialakítása révén különféle bemutatóknak, rendezvényeknek is helyet ad.

Az Alppha Jet: ma is használatos kétüléses kiképző<br>Klikkeljen a képre és nézze meg szerzőnk galériáját!

A szabadon, belépődíj nélkül látogatható gyűjteménynek helyet adó hangár olyan, mint egy patika, minden tiszta és világos, sehol nincs por, zsíros alkatrész, vagy csepegő olaj. Az itt kiállított gépek nagy része repülőképes állapotban van és időről-időre különféle rendezvényeken, repülőbemutatókon részt vesznek.

Ez úgy tűnik, kissé ellentmond a látottaknak és annak, hogy egy múzeumi tárgy, amely korábban „élt, működött” egy idő után már csak „vitrinben porosodhat”, hiszen a B-25-ös Mitchell típusú közepes bombázógép már 60 éves és még repül. Ezt a gépet már többször is, legutóbb május 1-jén láthatta a magyar közönség a Duna fölött repülni. A polírozott sárkányán fényesen csillogott a napfény és a patyolat tiszta, csodálatos hangú motorjáról alig lehet elhinni, hogy nem is olyan rég, talán napokkal ezelőtt még vígan duruzsolt.

A polírozott Mitchell

A kisebb motoros gépek közül kimagaslik az F4U Corsair, felhajtott szárnyakkal. Az anyahajó-szolgálatra tervezett, sirályszárnyú repülőgépet is láthattuk már, több alkalommal is Magyarországon repülni. Hatalmas duplasoros csillagmotorja, nagy átmérőjű, négyágú légcsavarja már a belépés pillanatától vonzza a látogatót, szinte hívogat: „Gyere ide, nézz meg!”

A gázturbinás típusok kedvelői is megcsodálhatnak két Alpha Jetet és még egy szimulátornak kialakított orr részt is. A bejárat közelében egy Pratt & Whitney R-2800-as dugattyús motor metszete és az első harcihelikopter típusnak, az AH-1 Cobrának egy példánya is látható. Egyébként ez is repült már korábban többször is Budapest légterében a Duna felett. Látható még műrepülő és túragépeken kívül egy hidroplán és egy Lilienthal replika is megcsodálható.

A félelmetes Cobra, az első igazi csatahelikopter

A híres 7-es hangárban a különféle repüléstörténeti érdekességek mellett rajzok, festmények is láthatók. Egy igazi múzeumból nem hiányozhat a shop sem, ahol a látogató kedvére bogarászhatnak a könyvek, a makettek, a DVD-k, a felvarrók és egyéb csecse-becsék között. Ilyet itt is találhatunk, de a megfáradt nézelődő akár az emeleten, akár a teraszon is megpihenhet, ihat, ehet is.

A fotózás a csupa üveg épületben valószínűleg még borult időben sem okoz gondot, bár a csillogó, lakkozott felületek és a tükörsima padlóról visszaverődő fények főleg erős napsütésben zavarólag hathatnak.

Gyönyörű, világos, tiszta tér, méltó a repülőképes szerkezetekhez

És mi van a 8-as hangárban?

A Red Bull-emblémás gépek karbantartása a kiállítási épülettől jobbra eső 8-as hangárban történik. Ottjártamkor a szintén veterán DC-7-esen és a P-38-as kéttörzsű vadászrepülőgépen dolgoztak. Ez a hangár egyébként nem látogatható, de a 7-es végéből jól látható, főleg, ha nyitva vannak a gépek mozgatására szolgáló ajtók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.