Skandináv sóhajok, fapados fenyegetés

Zerkowitz István   ·   2012.07.01. 18:50
cim

A minap nagyon érdekes összefoglaló jelent meg az Aviation Weekben a skandináv légitársaságok állapotáról. Ezt foglaltam össze azok számára, akik nem olvasták, mert rendkívül tanulságos.

Május közepén a svéd Skyways of Sweden, és a hozzá tartozó City Airline csatlakozott azon cégek egyre növekvő csoportjához, amelyek az európai csőd általi konszolidációt élik át. A két cég csődje szorosan a nyomában jár a dán Cimber Sterling csődjének… Mind a három cég a Manswell Enterprises tulajdona, ez utóbbi pedig egy ukrán vállalkozó befektetési cége. A csődök előtt a tulajdonos azt tervezte, hogy egy nagyobb északi regionális légitársaságot épít ki.

A főszereplők: a Skyways...

A Skyways és a Cimber eltűnése a komoly bajokkal küszködő SAS számára azért kínos, mert ezek a kis cégek voltak a ráhordók a koppenhágai, stockholmi és oslói bázisokon. Pótlásuk nem könnyű, mert az esetleg szóba jöhető cégek többnyire túl nagy gépekkel rendelkeznek, amelyek nem tudnak gazdaságosan repülni ezeken a rövid útvonalakon, sőt, egyik-másik repülőtéren még csak leszállni sem tudnak.

A SAS legnagyobb gondja azonban a fővonali járatok nyereségessé tétele. Ugyan végrehajtottak egy költségcsökkentési programot, de kiderült, ez nem lesz elég.

...a SAS...

Az üzemanyagárak emelkedtek, de nem ez a legnagyobb probléma. A legnagyobb probléma a Norwegian jelentette verseny. Ez a low-fare cég hihetetlen mértékben növekszik, nemrégiben 222 darab új Airbus A320neó-ra és Boeing 737MAX-ra adott fel megrendelést. Jelenléte az egész skandináv körzetben jelentősen csökkenti a hozamokat.

Ebben a pillanatban a SAS és a Norwegian költségszinje közötti különbség 20-25 százalék körül van, és ezt mindenképpen csökkenteni kell, ha a SAS életben akar maradni. A cég álláspontja az, hogy mindent meg fognak tenni ennek érdekében, de van egy pár dolog, amiből nem engednek. Ezek közé tartoznak a SAS-utasok számára is rendelkezésre álló gyorssávok a biztonsági ellenőrzésnél, valamint a speciális utasvárók. Bár ezek növelik a költségeket, a cég fontosnak tartja, hogy a vállalat imázsa ne sérüljön e tekintetben.

...a Finnair...

A Finnair picit jobb helyzetben van, kiterjedt ázsiai hálózata jól kapcsolódik a helsinki bázishoz, de ennek ellenére az Európán belüli járatai veszteségesek. Ennek kiküszöbölése érdekében körülbelül egyharmadát az európai járatoknak kiadja bérbe a Brit FlyBE regionális low-fare cégnek! Egyúttal a Finnair eladja a catering egységet és kiadja bérbe a hajtómű- és alkatrész-karbantartást is. Az európai flotta számát pedig 9 géppel csökkentik. Mindezt egy 140 millió eurós költségcsökkentési program részeként, amit 2014-re akarnak befejezni. A FlyBE megkap 12 gépet a Finnair Embraer 190-esei közül, pilótákkal és utaskísérőkkel együtt, legalábbis, ha a szakszervezetekkel sikerül megegyezniük. De erre minden remény megvan. A hosszú távú terv az, hogy a pilóták részletekben visszatérnek a Finnairhez, és Airbus A330 vagy A340 kiképzést kapnak majd.

...és a piacborító Norwegian

Ezt most én fűzöm hozzá: a SAS nagyon komoly cég, és ugyanígy a Finnair is. Skandinávia nem éppen szegény vidék, a nagy távolságok és a sokszor problémás földi közlekedés miatt a repülésre nagyon nagy szükség van. Ennek ellenére nagyon nehezen mennek a dolgok.

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.