Skóciában kényszerül vesztegelni a Spirit of Tasmania vadonatúj kompja
A hajót Finnországban építették, de a hazai, devonporti kikötőjében egyelőre nem fér el egyetlen móló mellett sem. A bővítés gőzerővel folyik.
A hasonló nevű hajóstársaság Spirit of Tasmania IV kompjának építése 2022-ben kezdődött a finnországi, a Botteni-öbölre néző Rauma Marine hajógyárban, és a járművet a vízrebocsátást követően 2024 szeptemberében adták át a megrendelőnek. Csakhogy akadt egy bökkenő: a hazai vizeken a fennálló szűk keresztmetszetek miatt egyelőre nem lehet használni, és amíg a kikötő bővítésével végeznek, valahol tárolni kell a hajót. Finnország a zord telek és a jégveszély miatt el sem merülhetett, a Spirit of Tasmania IV-et nem úgy építették, hogy a fagynak ellenálljon. Így esett a választás az enyhébb éghajlatú Skóciára, az Edinburg közelében lévő Leith kikötőjére (bár újabban azt olvasni, akár jövőre összeomolhat az Észak-atlanti áramlat…).
Az idegenforgalomban és hajózásban érdekelt ausztrál, a tasmán szövetségi kormány tulajdonában lévő TT-Line Company Spirit of Tasmania néven nyújtja szolgáltatásait. Többek között kompjáratokat üzemeltet a kontinensen fekvő Geelong (nincs messze Melbourne-től) és a tasmaniai Devonport (itt állították fel Kabay János magyar természettudós emlékművét) között. Utóbbi kikötőjében ugyan felgyorsították a munkatempót, de a dokk átépítése már így is erősen elhúzódott, a létesítmény legkorábban 2026–27-re készül el. Arról nem is beszélve, hogy a kivitelezés költsége háromszorosa lett a tervezettnek (a Spirit of Tasmania IV pedig tíz százalékkal került többe…). Tasmánia kormánya ugyan arról is tárgyalt, hogy a hajót két évre bérbe adják egy harmadik félnek, így megoldva az üzemeltetés kérdését, miközben némi bevételre is szert tesznek, ez a megoldás őszinte érdeklődés hiányában elmaradt...
Van tehát botrány bőven a világ huszonhatodik legnagyobb szigetén, olyannyira, hogy Michael Ferguso infrastrukturális miniszter és Mike Grainger, a TT-line elnöke még augusztusban, egy hónappal azelőtt lemondott posztjáról, hogy a finn hajógyár átadta volna az első hajót. Mert, hogy ketten lesznek: a Spirit of Tasmania IV és testvérhajója, a végszerelés alatt lévő Spirit of Tasmania V a szolgálatból kiöregedett Spirit of Tasmania I-et és a II-t fogja felváltani.
Az új kompokhoz köthető adatok: 212 méter hossz, 1800 utasférőhely, 4098 méter sávhossz a közúti járműveknek, körülbelül tízórányi menetidő a Bass-szoros két partja, az egymástól 448 kilométerre fekvő Devonport és Geelong között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!