Szeged szeptemberre készül: szuper show lesz!

Márványi Péter   ·   2016.07.10. 08:45
cim

Ha nincs egyetlen nagy, országos szervezésű repülőnap, ez láthatóan saját rendezvényre késztet több kisebb repülőcentrumot, ha más nem, ez a stimuláló hatás talán kifejezetten jót tesz a magyar aviatikának. Tavaly az év egyik csúcspontjának ígérkezett az, amit Szeged és az repülőteret üzemeltető Szegedi Közlekedési Társaság szervezett tavaly szeptemberre, és ami sajnos végül elmaradt, nem a szervezők hibájából, akkortájt ugye érzékeny események zajlottak azon a határszakaszon, ami nagyon közel esik a szegediekhez, és kellett a légtér... A mostani előjelek sokkal kedvezőbbek, nincs túl nagy migránsnyomás, van viszont, ismereteink szerint, légtér a szeptemberi hétvégére. Sőt, van már alapvonalaiban program is, ami annyira gazdagnak ígérkezik, hogy érdemes előre készülni rá: érdemes teljes hétvégére készülni Szegedre.

A program tehát szeptember 16-án pénteken kezdődik majd, ejtőernyősök ugrásával, a bemutatók résztvevőinek és gépeinek érkezésével, és a gyakorlott repülőnapjárók tudják, ezek az érkezések lehetnek nagyon látványosak, ha a körülmények adottak és a pilótáknak is van kedvük hozzá... De ezen túl is lesz már kifejezetten bemutató műsorszám, például motoros műrepülés. Illetve, ami annyira még nem megszokott nálunk, de a többnapos nyugati show-hétvégéken már bevett szokás: műrepülés sőt, kötelék-műrepülés fényjátékokkal. Az egész háromnapos repülőünnep egyik kiemelt résztvevője, az olasz négytagú Pioneer Team először tehát péntek este, pontosabban szürkületben hajtja végre majd a programját.

Ugyancsak kifejezetten a sötétben mutat majd csodálatosan az a műsorszám, ami a hétvége esztétikai csúcsának ígérkezik: a reptéren felsorakozó, már felállt hőlégballonok zenére világosodnak ki és sötétednek el, amint a gázégők fáklyáját ritmusra, hangra kapcsolják be a pilótáik. A sötétben belülről megvilágított ballonok amúgy is remek látványt nyújtanak, hát még, amikor ez egy kompozíció részeként jelenik meg a nézők előtt.

A szombati nap: show teljes bedobással, reggeltől estig, földön és levegőben. A reptéren reggel ez alkalommal a ballonok, mint egy kisebb helyi verseny résztvevői jelennek meg, lesz ejtőernyős ugrás és motoros műrepülés, megnézhetjük közelről az EC-135-ös mentő helikoptert és itt lesz Imreh Lujó és az ő szenzációsan repülő csirkecombja, a Mi-2-es gázturbinás helikopter.

A nap egyik érdekessége a mezőgazdasági repülés parádéja, szinte az összes Magyarországon repülő típus itt lesz, az An-2-estől a Cmelakig, a Dromadertől a Kamovig, és mint tudjuk, a kis magasságban szűk fordulókkal történő mezőgazdasági repülés már a szántóföldek felett is nagyszerű látvány, hát még ha ebből bemutatóznak is a pilóták. Délelőtt érkezik a Goldtimer Alapítvány üzemeltetésében a gyönyörű Li-2-es, a negyvenes-ötvenes évek utasszállítója: talán lesz, aki kifejezetten meghatónak tartja majd ezt a leszállást, hiszen a kétmotoros ugyanúgy utasokat szállít majd Szegedre, mint fénykorában, amikor még volt Magyarországon belföldi légiforgalom.

Ugyancsak a szombati nap egyik gyönyörű oldtimer szenzációja, a Szakács Gábor vezette fekete L-29-es Delfin bemutatója, ezen a sugárhajtású kétülésesen magyar harci pilóták generációi tanultak valamikor. Szépen szoktak kötelékezni és nyilván most is így repülnek majd az Apollo-Fox formáció tagjai, megint repül a Pioneer Team a négy csinos egymotorossal, ezen a napon tartja szokásos frenetikus bemutatóját Besenyei Péter, a Mi-2-essel pedig nemcsak hogy műrepül és tűzoltást hajt végre, majd Imreh Lujó, hanem bungee-ugrat, és, ami még izgalmasabb produkciónak ígérkezik, vitorlázógépet vontat!

Apropó vitorlázórepülés: a DAC, a Délvidéki Aero Club sportpilótái is bemutatóznak, miközben egész nap lesz sétarepülés, sárkányrepülők és siklóernyősök repülése, majd éjszakai sétarepülés. És hogy egy még nem annyira biztos, de várható programot is említsek, áthúz majd egy a felsoroltakhoz képest sokkal nagyobb repülőgép is a szegedi reptér felett.

Vasárnap: a lazább nap, és még nyitottabb a repülőtér, merthogy a felszállópálya egy időre földi látványosságok helyszíne is lesz földi sportolókkal, azért a gördeszkázás és a futás mellett ekkor is lesz repüléshez kapcsolódó szám, a repülőgéphúzó verseny! Műrepülő bemutató, sárkányok és siklórepülők startjai és ejtőernyősök ezen a napon is színesítik a programot, miközben a mai aviatika egyik legfrissebb ágazata, a drónrepülés hazai kiválóságai, illetve szerkezeteik is versenyeznek egymással, gyorsasági és szlalomszámokban.

Mindeközben ha a gyerek elunná magát, mehet az ugrálóvárba, játszóházba, vagyis az ilyenkor szokásos földi nyüzsgés is élvezetessé teszi a hétvégét. A zárás, a búcsú egyben a résztvevők startja és elköszönése. El ne felejtsük: a hétvégén a repülőgéppel érkező látogatóknak nem kell leszállási illetéket fizetniük, viszont számíthatnak egy finom bográcsos meglepetésre.

A program még nem teljes, változhat és remélhetőleg elsősorban a bővülés irányába. Az biztos, hogy az iho/repülés információi szerint a szegediek már nagyon készülnek erre a remek hétvégére, ami talán hagyománnyá is válhat, mint egy-egy év hazai airshow-szezonjának zárása, de akár a csúcsa is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.