Szegedi szezonzáró: nem egy, hanem három repülőnap!

iho   ·   2017.09.14. 13:45
cim

Az elmúlt időben a központi nagy rendezvények híján is örvendetesen szaporodó helyi repülőnapok közül kiemelkedik a szegedi: a város és a környék lakosságát és az ide látogatókat gyakorlatilag három, de legalábbis két és fél napon keresztül látja el – ráadásul valóban nem mindennapi – légi látnivalókkal, szóval nem repülő napról, hanem bőséges repülő hétvégéről beszélhetünk. Egy másik érdekes jellemzője a szegediek – bátran mondhatjuk: bátor – szervezésének, hogy napnyugta idejére, sőt az után is van mit megbámulni akár a repülőtéren, akár a város fölött.

Pénteken már korán reggel kezdődik a látványosságok sora, a reptéren startol a Hőlégballon Közép-Európa Kupa mezőnye, 46–48 hatalmas békés „lufi”, egy-egy ballon önmagában is impozáns és érdekes, amint az égnek lebeg, ekkora tömegben különösen izgalmas lesz a felszállás, lehetőség szerint a hétvége mindhárom napján, napkelte után és napnyugta előtt. Természetesen ehhez azt kell hozzátenni, és ez általában a ballonozás jellegzetessége, hogy ez az egyik leginkább időjárás-függő szakág. A reggel és az alkonyat a repülések szokásos ideje, amikor szelídebb a szél, hűvösebb a levegő, tehát könnyebb a külső hőmérséklethez képest fűteni a ballont, és napközben, amúgy jó idő esetén a termikek miatt nem tanácsos ezekkel a szép, lomha jószágokkal repülni.

A péntek délután az érkezések időszaka, és mint ezt gyakorlott repülőnap-járók pontosan tudják, amikor egy-egy résztvevő a fogadó reptér légterébe ér, azért némi ízelítőt már akkor nyújt abból, ami aztán a fő programja lesz. Nos, ebben az esetben ráadásul két izgalmas kötelék is várható, a kassai Retro Sky Team és a Hawks of Romania.

Röviden ezekről az izgalmas csapatokról: a szlovákiai retrósok az ötvenes-hatvanas évek sport- és kiképző gépeiből, Zlinekből és egy Jak-52-esből alakítottak némi átfestések révén második világháborús alakzatokat, úgy is hívják magukat, hogy „századok”: a lényeg, hogy a gépek szépen komponált és a földről pirotechnikával, vagyis látványos robbanásokkal kísért légiharc-bemutatót tartanak, a „vadászok” repülését két pompás kétfedeles egészíti ki: a kassaiaknak is van egy Po-2-esük, és a kísérő Ancsának sem mindennapi a festése. A románok kötelék-repülésüket nemzeti színekre festett élvonalbeli német műrepülőgépekkel, Extra 300-asokkal hajtják végre, szoros formáció és szép szóló akrobatika egyaránt van a programjukban.

Ugyancsak pénteken érkezik az oldtimerek királynője, a Goldtimer-féle Li-2-es és a fekete–piros csodálatos „repülő csirkecomb”,  Imreh Lajos vagyis „Lujó” Mi-2-ese. Este a Retro gyakorol, Hársfalvi Péter pirotechnikával kiegészítve utat be szuperlátványos vitorlázó műrepülést, a Mi-2-es pedig a város fölött a rotorsíkra kivetített néznivalókkal repül.

A szombati kora reggeli lufi-startok után a legérdekesebb még tíz előtt a katonai helikopterek beérkezése, egy Mi-8-as és egy Mi-17-es jön Szolnokról, egyikük a nap folyamán ejtőernyősöket is dob, a másikat pedig belülről is megcsodálhatja a közönség. Délelőtt zúgnak át a légtéren Szatymaz felől a mezőgazdasági gépek, öt An-2-es és egy Turbo Cmelak, ugyancsak délelőtt repülnek a helyi klub vitorlázói, majd egy „zümmögő kötelék”, a Hajdú-Apollo csapat. A kora délutáni órák nagy attrakciója Veres Zoltán műrepülése lesz, bemutatózik a Mi-2, a Li-2, és egy Jak-52-es is, este héttől pedig éjszakai sétarepülésekre jelentkezhetnek az utasok.

A vasárnap érdekessége, hogy a repülőgépek és modellek mellett a földiek megkapják az aszfaltos pályát, ahol lehet korcsolyázni, repülőgép-húzásban vetélkedni, felvonulnak elektromos autók, repülnek siklóernyősök és sárkányosok, majd sor kerül a vendégek búcsújára is, ami megintcsak igen szép repülések formájában szokott megtörténni.

Minden bele sem fért az előzetesbe: a kissé labilis időjárásról csak annyit, hogy nem akarjuk elkiabálni, de egyes előrejelzések szerint az égiek kifejezetten támogatják az itteni rendezőket (Szegedi Közlekedési Kft). Tavaly is láthattuk, hogy ez a reptér és ez a príma show még akkor is repülhető körülmények között maradt, amikor egyébként körös-körül, mindenütt az országban, durva felhők uralták az eget.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.