Szimulációs program a rövidebb légi útvonalakért
Egy nemzetközi tesztsorozat első lépéseként a HungaroControl K+F és szimulációs központjában (Center of Research, Development and Simulation, CRDS) a Balti-tenger és Dél-Magyarország között húzódó térség összesen 12 új, rövidített repülési útvonalát tesztelték a magyar, a lengyel és a szlovák légiforgalmi irányítószolgálat szakemberei – olvasható a HungaroControl közleményében.
Az úgynevezett „free route” koncepció bevezetésével éves szinten 4-5 százalékkal, összesen legalább 117 ezer kilométerrel csökkenhetne a vizsgált repülési útvonalakon a ténylegesen lerepült távolság, és ezzel minimum 1100 tonnával kevesebb káros anyag kerülhetne a levegőbe. Már ebben az első vizsgált viszonylatban is a légitársaságok jelentős költségeket takaríthatnának meg: évi legalább 714 ezer liternyi kerozint, azaz közel félmillió dollárnyi üzemanyagköltséget, nem beszélve a karbantartási és amortizációs költségekről, továbbá a személyi jellegű ráfordításokról. A Budapesten tesztelt innovatív forgalomszervezési módszer az egész európai légtér működtetésére hatással lehet.
A most nyilvánosságra hozott elemzés kimutatta, hogy a „free route” koncepció alkalmazása az Európában legelterjedtebb légi járművek repülési paramétereit és az évente itt közlekedő 3500 repülőt figyelembe véve a megtakarítások mellett átlagosan 3,5 perccel rövidíthetné a menetidőt. A programban Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Szerbia megfigyelőként vett részt.
Az iparági szereplők költségeinek csökkentése ma kulcskérdés Európában. A HungaroControl saját fejlesztéseinek, új eljárásainak tapasztalata azt mutatja, hogy a hatékonyság növelését, a légitársaságok működési költségeinek csökkentését nem kizárólag a költségek közvetlen mérséklésével lehet elérni, hanem az innovatív fejlesztések révén is. Ez ráadásul akár jelentősebb eredményekre is vezethet, mint a légiforgalmi szolgálatok díjainak erőltetett ütemű csökkentése – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
Az Eurocontrol adatai szerint a légiforgalmi irányításért fizetett díjak átlagosan a légitársaságok működési költségeinek közel 6-7 százalékát teszik ki, miközben a IATA 32 százalékra becsüli a 2012-es üzemanyagköltségeik arányát. Európa légterében számos olyan útvonal található, amelyek lerövidítésében komoly tartalékok rejlenek. Ezáltal a légitársaságok jelentős repüléssel összefüggő költséget takaríthatnak meg. Mindez ráirányítja a figyelmet arra, hogy számottevő költségmegtakarítás érhető el az innovatív forgalomszervezési módszerek alkalmazásával, a korszerű K+F és szimulációs központokban végzett tesztek segítségével.
A tesztsorozat következő lépésében várhatóan már a horvát légiforgalmi irányítás is részt vesz, így egyre nagyobb régióban nyílik lehetőség a jelenleg repült útvonalak ésszerűsítésének és lerövidítésének tesztelésére. Minél több ország kapcsolódik be a tesztsorozat további állomásaiba, annál komplexebb és jelentősebb eredmények kimutatása válik lehetővé, ami az egész európai légtér működtetésére is hatással lehet.
A nagy szakértelmet és szoros együttműködést igénylő szimuláció során a CRDS mérnökei képesek pontos másolatot készíteni bármely európai ország légtérszektorairól és szoftveres kezelőfelületeiről, így a Budapestre érkező külföldi irányítók a lehető legjobb hatásfokkal tudják elvégezni a szimulációkat. A tesztsorozat összhangban áll a HungaroControl és az Eurocontrol közötti együttműködési megállapodással, és hozzájárul az Egységes Európai Égbolt program sikeréhez.