Szingapúri szalon: harcias Airbusok!

iho   ·   2018.02.08. 16:15
cim2a

A szingapúri repülőszalonon cikkünk megírásáig egyelőre nem történtek máskor szokásos nagy bejelentések hatalmas üzleti kötésekről, de kisebb fontos momentumokat azért érdemes csemegézni. Az Airbus például, talán kicsit meglepő módon, most mintha a hadiipari vonalat nyomná, de a polgári repülőgépek felől.

A terv ugyanis, amit Fernando Alonso, az Airbus Defence & Space egyik főnöke nyilvánosságra hozott, az Airbus keskenytörzsű utasszállítóinak „bevetése” katonai célokra. A történet magyar szemmel nézve annál is érdekesebb, mert ugyebár nemrég érkezett meg a kecskeméti bázisra a magyar légierő két új gépe, speciel épp A319-esek.

A320neo: az első prototípus

Amiről Alonso beszél, az azért még ennél is sokkal „katonásabb” feladatköröket is jelentene, amihez a gépcsalád nagyobb tagját, az A320neo-t tennék alkalmassá. A magyar 319-esek VIP/csapatszállító funkciója mellett ugyanis a gép teljesíthetne felderítést, elektronikus adatgyűjtést, és haditengerészeti őrjáratozást, ami általában egyben a tengeralattjárók felderítését és akár megsemmisítését is jelentheti. Alonso szerint a neo-változatok újgenerációs, nagyobb teljesítményű, de egyben alacsonyabb fogyasztású hajtóművei teszik vonzóvá a katonai felhasználást. Ami például az utóbbi szerepkörben hosszú, sokórás repüléseket jelent, ráadásul gyakran nem az utasszállítók által szokásos nagy magasságban, hanem alacsonyabban, ami ráadásul nagyobb fogyasztást jelent, tehát valóban igen nagy a szerepe a kevésbé torkos hajtóműveknek.

Polgári gépből katonai: a Poseidon

Az „ihletet” ehhez talán a tengerentúli konkurens egy izgalmas és sikeres fejlesztése szolgáltatta: a Boeing 737-es bázisán fejlesztett P-8A Poseidon, amelynek nem is egy, hanem két, egy ausztrál és egy amerikai példánya egyébként ott szerepel a szingapúri szalon statikus bemutatóján is. De ami az eredeti típusnak a feladathoz alaposan átépített változatát jelenti, póttartályokkal, azon kívül különféle fejlett felderítő eszközök, radarok, mágneses anomália mérők beszerelését tette szükségessé. Nem beszélve az olyan apróságokról, mint a bombák illetve hajók elleni rakéták számára pilonok a szárnyon és fegyvertér a törzsben, vagy a szonárbóják és a tengeralattjárók elleni aknák bevetésének eszközei. A gép alapvetően a 737-800-as szerkezetére épül, de a 900ER szárnyaival.

Ennek a – komplex feladathoz szükséges – alapos átépítésnek, gyakorlatilag egy új gép tervezésének és elkészítésének ellene mond Alonso félmondata, miszerint a polgári gépek átépítése hat-nyolc hónap alatt elvégezhető: ez azért meglehetősen rövid időnek tűnik egy valóban teljesen funkcionális tengerészeti járőröző és tengeralattjáró-elhárító, vagy akár egy szárazföldi elektronikus adatgyűjtő és felderítő variáns elkészítéséhez. Ugyanakkor az Airbus jeles vezetője arra is utalt, hogy az európai gyártónak az A330-as bázisán fejlesztett MRTT szállító-tanker megadta a szükséges tapasztalatokat az ilyen típusú konverziókhoz.

Polgári gépből katonai: MRTT

Ami viszont meglehetősen hosszú folyamat volt, hiszen meg kellett hozzá erősíteni az eredeti utasszállító/cargo gép szerkezetét és szárnyát is, más jelentős változtatásokról nem beszélve, a fejlesztés több évig tartott, a prototípus 2007-ben repült, az első hadrafogható gép szolgálatba állítása pedig 2011-ben történt.  Vagyis a 6-8 hónapos átépítési idő az A320neo  szerepkörére valószínűleg valamiféle köztes megoldást jelent, például „maritime-patrol” esetében netán csak az ellenséges tengeri eszközök felderítését, de nem a megtámadását.

Az Airbus a hír szerint a keskenytörzsű katonai gépekről komoly tárgyalásokat folytat a délkelet-ázsiai illetve csendes-óceáni térség jónéhány államával, mint pld. Indonézia, Malajzia, a Fülöp-szigetek, Új-Zéland: csupa olyan országgal, amelynek igen kiterjedt tengeri övezetei vannak, amelyeket ez a gép ellenőrizne, különös tekintettel például a térségi feszültségekre. De a lehetséges megrendelők között van Hollandia, Franciaország és Németország is.

A kulcs a megfelelő hajtómű, és persze még sokmindent kell átalakítani a gépen

Alonso lakonikus őszinteséggel foglalta össze Szingapúrban a délkelet-ázsiai régió jelentőségét az Airbus hadiipari megrendelései számára: ez a nagy flották, és a nagy (katonai) költségvetések zónája.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.