Szlovákia F-16-osai: titkosított luxus?

iho   ·   2018.07.16. 08:00
cim
Néhány napja a pozsonyi kormány eldöntötte a régóta húzódó vitát a harcigépflotta lecseréléséről: korábban sokfelé a svéd ajánlatot tartották biztos befutónak, sőt, olykor voltak lebegtetett hírek esetleges cseh–magyar–szlovák együttműködésről a JAS-39 üzemeltetésében. Azonban némi meglepetésre a kabinet a Lockheed típusa mellett tette le a garast. Az első hírek után persze következtek az első reakciók, a pozsonyi Új Szó összeállításából az derül ki, hogy elsősorban az a téma, mit nem lehet tudni a gépvásárlásról.

Peter Pellegrini kormányfő szerint az amerikai ajánlat előnyösebb volt annál, amit a svédektől kaptak, és meggyőződése, hogy hadseregünk a piacon elérhető legjobb gépeket fogja megkapni. „Olyanokat, amelyeket majd szövetségeseink is irigyelni fognak a nemzetközi gyakorlatokon” – mondta Pellegrini, feltehetően arra utalva, a washingtoni adminisztráció még áprilisban a Block 70/72-es változatok eladását engedélyezte, a géphez integrált fegyverzettel együtt, Szlovákiának. Ez tehát a régóta élvonalban lévő típus legfrissebb generációját jelenti.

(fotók: Lockheed Martin)

Jaroslav Naď biztonságpolitikai elemző szerint nem azzal van gond, hogy a gépek modernek és korszerűek, inkább azt lehet megkérdőjelezni, hogy valóban szüksége van-e a szlovák hadseregnek ilyen drága eszközökre. „Csúcsminőségű vadászgépeket veszünk, amelyek ugyan jól mutatnak, de képességeiket nem fogjuk tudni kihasználni. Túl nagy luxusnak tartom azt is, hogy a korábban vásárolt Black Hawk helikoptereket erdőtüzek oltására fogjuk használni. Kíváncsi vagyok, hogy néhány év múlva, amikor megérkeznek a vadászgépek, támogatni fogják-e az SNS képviselői, hogy pilótáinkat harci bevetésre küldjük az új F–16-osokkal valahova Líbiába vagy Afganisztánba” – mondta Naď.

Ondrejcsák Róbert (Híd), a védelmi minisztérium államtitkára szerint tovább nem lehetett halogatni a vadászgépek cseréjét, a svéd és amerikai fél ajánlata is minőségi volt, az árkülönbség pedig minimális, ezért meggyőződése, hogy a védelmi a tárca az előnyösebb ajánlat mellett döntött. A legfontosabb szerinte, hogy az F–16-osoknak köszönhetően tovább erősítik a szövetséget az Egyesült Államokkal és hadseregük függetlenné válik Oroszországtól. „Természetesen az F–16-os gépek használatának csak akkor lesz értelme, ha minden adottságukat kihasználjuk” – jegyezte meg Ondrejcsák.

Ami biztos, hogy a tizennégy repülőért első fázisban 1 milliárd 580 millió eurót fizet a szlovák állam, a repülők használatával összefüggő kiadásokkal együtt a költségek tíz év alatt elérhetik a kétmilliárd eurót. Az F–16-os gépeket minimum 2040-ig használja a szlovák hadsereg. A szerződés aláírásától számított huszonhat hónapon belül érkeznek meg a repülők.

Az új gépekkel a hadsereg rendelkezésére álló 22 pilóta többségét is lecserélik, átlagéletkoruk ugyanis jelenleg 29 év. „Egy pilóta körülbelül 30 éves koráig tudja megfelelő szinten ellátni feladatait, később már inkább csak arra alkalmas, hogy irodamunkát végezzen, ezért az a terv, hogy az új gépeket pilóták új generációja fogja vezetni” – nyilatkozta Ľubomír Svoboda, a szlovák hadsereg légierejének parancsnoka.

Lubomír Galko (SaS) volt védelmi miniszter botrányosnak nevezte, hogy az elemzést, amelyben a védelmi minisztérium az F–16-es gépek vásárlását javasolta, nem egészen egy nappal azelőtt hozták nyilvánosságra, hogy a kabinet megszavazta a javaslatot. „Ráadásul a dokumentum jelentős része titkosított, nem tudjuk pontosan mennyit fogunk fizetni, miért és mikor. Így WC-papírt vásárolhatnak, és nem vadászgépeket 1 milliárd 600 millió euróért” – mondta Galko.

Peter Gajdoš tárcavezető szerint nem igaz, hogy nem előzte volna meg a kormány döntését szakmai vita, két évig egyeztetett a védelmi minisztérium és pénzügyminisztérium arról, hogy a svéd vagy az amerikai ajánlat kedvezőbb-e. „Ez nem olyan téma, amelyről széleskörű vitát kell folytatni” – fűzte hozzá a védelmi miniszter. Gabriela Matečná (SNS) földművelésügyi minisztert például saját bevallása szerint az győzte meg, hogy míg Gripenje csak négy országnak van, F–16-os gépe huszonötnek. „Tehát én, mint laikus kijelenthetem, hogy ha valamiből valahol sok van, akkor az bizonyára azért van, mert jó a minősége és effektív” – mondta Matečná.

Az ügyet kissé alaposabban tálaló Defense News szintén azt emeli ki, hogy Szlovákia a két szomszédos állam választásával ellentétben döntött a Gripen helyett az F-16-osok mellett. Ami viszont a Lockheednak – a bahreini rendeléssel együtt – megkönnyíti, hogy életben tartsa a gyártósort egészen addig, amíg netán eldől, hogy egy lehetséges óriásvásárló, India, mit akar beszerezni azután, hogy tavasszal bekérte a lehetséges gyártóktól a típusaikról szóló információkat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.