Sztrájkbizottság a Malév földi kiszolgáló cégénél

iho/repülés   ·   2012.01.03. 10:05

Megakadtak a tárgyalások a kollektív szerződés meghosszabbításáról a Malév-csoport földi kiszolgáló cégénél. A LESZ megalakította a sztrájkbizottságot, és immár a munkabeszüntetés árnyékában folytatódnak az egyeztetések – áll a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleményében.

A Malév Ground Handlingnél – a Malév-csoport stabilan nyereséggel működő tagvállalatánál – az év végén lejárt a kollektív szerződés, amelyet legutóbb 11 napos sztrájk eredményeképp sikerült kiharcolni. A LESZ azt szeretné, hogy néhány változtatással további három évre kössék újra az egyezséget. A cégvezetés azonban kezdetben is csupán fél évre, keddi  folyosói értesülések szerint pedig már csak negyed évre hajlandó elkötelezni magát e feltételek mellett. Ez a LESZ szerint elfogadhatatlan, hiszen a kollektív szerződés értelme éppen az, hogy hosszú távra is kiszámítható viszonyokat teremtsen. Különösen fontos ez a légiközlekedési ágazatban – írja a szakszervezet közleménye.

A szakszervezet azt is szeretné, hogy a cégvezetés őrizze meg a beosztott munkavállalók bérének és cafetéria-juttatásainak értékét, és ne csak a menedzsment bérét és juttatásait növelje folyamatosan. Ez a LESZ szerint azért is megkerülhetetlen kérdés, mert a cégnél – hiába termelt folyamatosan nyereséget – immár öt éve nem volt alapbéremelés. Egyszer-egyszer cafetéria formájában kaptak – általában az inflációnál kisebb mértékű – „emelést” a munkavállalók. Most ez is veszélybe került.

Limburger Lóránt, aki az elmúlt hat évben a Malév GH-t vezette, az utóbbi időszakban pedig már az egész Malév-csoport első embere, az első egyeztetés óta semmit nem változtatott álláspontján, ezért a LESZ felkészült a munkabeszüntetésre, és sztrájkbizottságot hozott létre. A szakszervezet reméli, hogy elkerülhető a repülőtér forgalmát valószínűleg megállító tiltakozás, de a fenti feltételekből nem tud engedni. Egyúttal azt javasolja Limburger Lórántnak, hogy az elmúlt évek során, tehát az Abramovics-korszakban a veszteségek ellenére is felduzzasztott menedzseri létszám csökkentésével és a vezetői juttatások lefaragásával teremtse elő a forrásokat az új megállapodáshoz.

Malév: irreális a béremelés!

A légitársaság az iho/repüléshez eljuttatott reakciójában azt írja, a LESZ megszakította a kollektív szerződés meghosszabbításáról folyó tárgyalásokat a munkáltatóval. A cég szerint a dokumentum mindkét fél számára megnyugtatóan rendezi többek között a pihenőidő és a műszakpótlék kérdését. A munkáltató ezen felül biztosítja az éves bruttó 400 ezer forint cafeteriát is. Az egyedüli vitás kérdés a kollektív szerződés meghosszabbításának ideje. Mint a közleményből kiderül, a Malév GH hat hónapra tudja vállalni a szerződés meghosszabbítását változatlan formában, tekintettel a Munka Törvénykönyvében várható változásokra. A szakszervezet három évre hosszabbítaná azt.

A Malév szerint a LESZ legutóbbi, 2010-es sztrájkja a cég és a repülőtér forgalmára semmilyen hatással nem volt, és egy esetlegesen januárban bekövetkező sztrájk esetén a vállalat vezetése mindent elkövet azért, hogy ez a mostani esetben is így legyen. A Malév GH vezetése továbbra is a tárgyalások folytatását és a sztrájkhelyzet megszüntetését szorgalmazza, és bízik abban, hogy az érdekképviselet belátja: a cégcsoport jelenlegi kritikus helyzetében sem béremelésre, sem létszámnövelésre, sem pedig a kollektív szerződés több éves meghosszabbítására nincs lehetőség.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.