Szűkkörű hajókiállítás Lellén

iho/hajózás   ·   2012.05.03. 15:00

Az elmúlt években erősen visszaesett a balatoni hajók értékesítése, és ez meglátszott a balatonlellei hajókiállításon is. Nemcsak kiállítóból, de érdeklődőből is kevés volt, ők jellemzően ismerősként köszöntötték egymást.

A kiállítók véleménye szerint aki hajót akart venni, az az elmúlt években megtette, mostanában alig akad új vásárló. Ez alól egyetlen piaci szegmens kivétel, az elektromos hajók egyre népszerűbbek a Balatonon. Mivel a tavon kisteljesítményű villanymotort igen, de belsőégésű motort nem szabad használni, ezért a vitorlázást nem kedvelő hajósok között egyre népszerűbb ez a hajtásmód. Így kényelmes belső tereket lehet kialakítani, akár nyaraló helyett is használható hajótesteket lehet a vízre bocsátani, és még haladni is lehet velük. A magyar gyártmányú WIA 345 az egyik legerősebb a mezőnyben, két darab 48 voltos, egyenként 15 kWatt teljesítményű motor hajtja, és 14 kilométer per órás sebességgel tud menni - ezzel pedig épp a törvényes lehetőségeken belül marad. A tó végighajózását mégsem a csúcssebességgel ajánlják, hiszen kényelmes sétatempóban sokkal hosszabb ideig, akár 20 órán át is lehet vele haladni.

A válság ellenére a nagyobb villanyjachtok a keresettebbek, a WIA hajói között is

Az Elan-Nal kft az általa forgalmazott Greenline Hybrid 33 esetében is az elektromos meghajtást lehetővé tevő szabályozásban bízik. A dízel-elektromos meghajtású hajó tetején hatalmas napelemek vannak, ezzel gyakorlatilag töltés és zaj nélkül végig lehet hajózni a Balatont. A legtöbb hajót a szolárpanelek elképesztően randa darabbá teszik, de a szlovén gyárnak sikerült egy egész pofás kis hajót összeraknia. Az már csak ráadás, hogy bemutatása után egy rakat díjat összeszedett a hajó.

Egy svéd gyártmányú vízi munkagép nádvágóval felszerelve várt azokra az érdeklődőkre, akik némi nádaratással dobnák fel a hétvégéjüket. A Truxort persze kotrásra és szivattyúzásra, meg mindenféle medermunkákra is fel lehet szerelni, így valószínűleg inkább a kikötő- és halastó-üzemeltetők tudják hasznát venni. Ha úgy alakul, az iho szerkesztősége örömmel teszteli majd az univerzális kétéltű járművet.

Nádvágóval csapatni ritka élmény, ezzel a kétéltű Truxorral mindent lehet

Izgalmasnak tűnt az egyelőre még csak parton látható hydrokumbens is, amit a SZOT-üdülőkben szocializálódottak még vizibickliként ismerhettek, de kiállítói szerint a két szerkezet fényévekre van egymástól. Az övék ugyanis nem direkt meghajtású lapátkerekekkel, hanem bordásszíjjal megforgatott hajócsavarral halad előre. A 150 kilós járművet a BME hallgatói tervezték, talán lesz folytatása.

Hydrokumbens, figyelemre méltó vonalakkal

A kiállítás legnagyobb területet elfoglaló résztvevője szemmértékkel mérve a Jeanneau hajók képviselője, az Adex volt. Ők is inkább a nagyobb hajókat állították ki. Abban mindegyik kereskedő egyetértett, hogy a nagyobb hajókra van inkább érdeklődés, a kisebb testű, olcsóbb hajókat nagyon nehéz eladni. Viszont "akinek van pénze, annak a válságban is egyre több van", így a vásárlók között egyre nagyobb arányban vannak azok, akik korábban vásárolt kisebb hajójuk helyett vettek nagyobbat. Nekik a Jeanneau 50-es vitorlása kitűnő választás lehet, ennél nagyobb vitorlással a Balatonon már nem könnyű közlekedni. Olyan, mint az autók között a Hummer, de jóval szebbre sikeredett.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.