Szuper-Pitts balesete: loopingból a földnek

iho   ·   2016.05.16. 11:15
cim

Másodpercekkel a becsapódás előtt

Atlanta közelében, a DeKalb-Peachtree repülőtéren, a hagyományos, eddig több mint harminc éve balesetmentes „Jó Szomszédok” repülőnapon, bemutató közben lezuhant egy különleges építésű Pitts Special műrepülőgép. Mint a későbbiekben hivatalosan is nyilvánosságra hozták, a pilóta a komoly repülőtapasztalatokkal rendelkező Greg Connell volt, aki társával együtt páros program közben vesztette életét, egyelőre ismeretlen okból, az első netes kommentárok nem zárják ki a műszaki hiba lehetőségét.

A szerencsétlenül járt pilóta és a gépe

Mint az a felvételen is jól látszik, a gépek egy nagyon alacsonyan végrehajtott szemberepülés után emelkedtek  loopingra, amit Connell társa rendben végre is hajtott, de Connel gépe a bukfenc tetejétől, járó motorral, az ilyenkor szokásos és a másik géptől látott 45 foknál meredekebben repült a talajnak, miközben pörgött a hossztengelye örül, de hogy ez még a figura része lett volna, vagy már a pilóta közben elvesztette uralmát a gép felett, ezt nem lehet még tudni. Érdekes momentum, Connell gépe még a keresztező manőver utáni vízszintes száron  mintha kissé megmerült volna, lehet, hogy emiatt a loopinghoz szokatlanul nagy terheléssel kellett belevinni a Pitts-t.

A szerencsétlenül járt pilóta társa, Gary Ward az első pillanatokban nem is vette észre, mi történt, a Pitts becsapódása akkor következett be, amikor Ward a maga loopingjából felvette a gépét, tehát Connell alatta ütközött a földnek, ez lehetett a magyarázata, hogy Ward még egy ideig tovább folytatta a programot. Ward nem Pitts-szel, hanem az ugyancsak népszerű, egyfedeles MX2-vel repült.

Annyi biztos, hogy a szerencsétlenül járt műrepülőgép is egy új építésű példány volt, az évtizedek óta használt, népszerű kétfedeles Pitts egy különleges verziója. Amint az Connell weboldaláról is kiderül, a Wolfpitts, Steven Wolf konstrukciója, az alap kétfedelű főbb jellemzői meghagyása mellett modern anyagokkal és sok módosítással épült, egyes adatok szerint 360, más  források szerint 400 lóerős motorral, a gép súlya mindehhez képest mindössze 450 kiló. (A típus legelterjedtebb Pitts S2B változata 521 kiló, 338 kilométeres óránkénti maximális sebességgel, 260 lóerős motorral.) A Wolf-féle változatnak, aminek kitt-gyártását aztán a Griggs Aircraft vette át, valamivel több, mint 400 kilométer a maximális sebessége.

Négyszáz lóerő, könnyű sárkány

A gép mind a négy félszárnyán szinte teljes hosszúságban alakítottak ki csűrőket, ennek köszönhetően a kis gép egy másodperc alatt képes 360 fokos fordulatra a hossztengelye körül, vagyis nemcsak a sebessége, hanem az orsózó képessége is elképesztő, az alaptípushoz képest is. A típusnak sokféle módosított verziója épült, de a Wolfpitts-t úgy hirdették, mint a világ legjobban műrepülhető kétfedelesét.

Az eredeti konstrukcióhoz képest változtattak a szárny szerkezetén és a szárnyvégeken, kompozitból építették a farokrészt, könnyű titánium-futószárakat kapott, új lett a motorburkolat is és még sok apró módosítást hajtottak végre annak érdekében, hogy a gép még gyorsabb és méginkább műrepülhető legyen. A sárkány terhelhetősége +10 és -8 g-re emelkedett.

Egy széria-Pitts magyar lajstromban

Portálunk egyik szakértő szerzője, az egykori műrepülő bajnoknő Daka Olga 2011-ben egy másik, hatalmas csillagmotorral repült Pitts katasztrófája kapcsán írt arról, milyen kockázatokat jelenthet az amúgy a világversenyeken már nem szereplő típus átépítése: „A Pitts alapból rendkívül rövid törzzsel van megáldva. Ennélfogva se a magassági, se az oldalkormánya nem túl hatásos. Egy 400 lóerős vonóerővel bíró motort és annak súlyát vajon mivel lehetett volna kompenzálni? Talán idővel. Időt kellett volna adni, hogy a pilóta szép íven felvehesse zuhanásból. Kellő magasságból.”

Egy Wolfpitts építés közben: jól látható a csűrők helye

Még egy érdekes megállapítása a típusról: „Az amerikaiak ma is úgy tartják: a Pitts Special a világelső a műrepülőgépek kategóriájában. Én meg arra emlékszem, hogy már 1984-ben sem tudott Pitts versenyen nyerni. Épp a rövid törzse és a kétfedele miatt. Ott voltak a Z-50-esek, a Jakok. Szép, áramvonalas, jól látható formáikkal. És hamarosan jöttek a francia Capok, az orosz Szuhojok, a német Extrák, amelyek – jogosan – elég hosszú időre eluralták a műrepülés világát. A Pittsek régen sehol nincsenek, ahol igazi műrepülésről van szó. Ez a legenda már csak Amerikában él.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.