Tehervasutat vegyenek!

Hrotkó Miklós   ·   2011.08.05. 07:25
00

Az átalakulás természetesen elsősorban a befektetői pénzek, azon belül súlyozottan a magántőke bevonására irányul, és az így megszerzett összegekből új beszerzéseket, fejlesztéseket hajtanak végre. Az állami vasúttársaságnak a harmadik fázis elején 650 ezer teherkocsija volt. Elsőként a romlandó áruk szállítását és a konténeres fuvarozást szervezték ki leánycégekbe. Második lépésben megalapították az Első Teherszállítási Társaságot (PGK), a Második Teherszállítási Társaságot (VGK), átadták a teherkocsiállomány meghatározott részeit, amit pedig sem átadni, sem megtartani nem szándékoztak, azt tavaly 15-20 ezer darabos csomagokban magánszolgáltatóknak értékesítették.

A 3R magántársaság színes fedettje mellett egy kevésbé feltűnő PGK-tartálykocsi bújik meg

A 2007 nyarán alapított PGK-nak pillanatnyilag 235 172 darab teherkocsija van (az állomány 53 százaléka magasoldalfalú, 28 tartály-, 8 fedett, 7 önürítős, 4 egyéb jellegű kocsi). 3800 alkalmazottjuk olyan ipari óriásokat szolgál ki, mint a Lukoil-Transz, a SZUEK, a Gazprom-Nyefty, a MeCsel vagy a RuszAl. Érdekes körülmény, hogy a kliensek többsége maga is vasúti operátor, vagy rendelkezik ilyesfajta céggel, de bizonyos szállítási szegmensekben megéri nekik a PGK-val dolgoztatni. Most, az RZSD átalakulásának soron következő lépésében a PGK többségi részvénycsomagját értékesítik. Komoly szakmai és politikai vita előzte meg a privatizáció eldöntött módozatát – ugyanúgy összecsaptak a különféle érdekcsoportok, mint a PGK és VGK alapítását megelőzően. (Akkor a létrehozandó leánycégek száma és állománya generált elhúzódó egyeztetéseket az államvasút, az állami felügyeleti szervek és a piaci cégek között.)

Szénnel rakott PGK-magasoldalfalúak várják a menet folytatását a bajkáli Szljugyanka állomáson, különböző magánszolgáltatók tartálykocsijainak satujába szorítva<br>(a szerző felvételei)

Végül az orosz kormány jóváhagyta a leginkább kívánatosnak találtatott eljárást, vagyis 75 százalék mínusz 2 részvény eladását egy csomagként. A tranzakciót még idén végre szeretné hajtani az RZSD. A vevők Oroszországban bejegyzett szakmai magánbefektetők lehetnek, minimum 15 ezer teherkocsit számláló állománnyal és kedvező üzleti mutatókkal. A csomag kezdeti árát még nem hozták nyilvánosságra, de annyi mindenképpen tudható, hogy a KPMG áprilisban elvégzett felmérése alapján a cég 154 milliárd rubelt ér, tehát a 75 százalék 115 és fél milliárd rubelbe, több mint 4 milliárd dollárba kerülhet. Elemzők szerint a licit legalább 210 milliárd rubelig, azaz 7,5 milliárd USD-ig elmegy. Elsőként a Független Teherszállítási Társaság (NTK), a Globaltrans két leánya, a Nyeftyetranszszervisz és leánya, valamint a Transoil jelezte érdeklődését. Közülük a Globaltrans és az NTK tűnik a legesélyesebbnek, de korai még ítélni, hiszen további vevőjelöltek várhatók.

Kapcsolódó hírek