Telefon-tilalom: megint az akkumulátorok!
A tavaly beköszöntött „kütyü-szabadság” ellenére életbe lépett az Egyesült Államokban a lehető legszigorúbb telefon-tilalom – egy meghatározott típusra, amely meglepően sokszor okozott veszélyhelyzetet repülőgépeken.
A tilalom a Samsung Galaxy Note7 okostelefonra vonatkozik, amelyet nemcsak használni nem szabad a gépen, de a fedélzetre hozni is tilos. A közlekedési tárca és az amerikai légügyi hatóság közös közleménye hangsúlyozza: azok az utasok, akik megpróbálják kijátszani a rendelkezést, büntetésre számíthatnak, különösen azok, akik megpróbálják feladott poggyászukban elrejteni a készüléket, mert ezzel katasztrofális esemény bekövetkeztét kockáztatják – vagyis egy olyan tüzet, ami nem az utaskabinban, hanem valahol egy poggyásztérben keletkezik. Aki mégis ilyesmivel próbálkozik, az büntetőjogi eljárással és akár börtönnel kell, hogy számoljon.
Az ATW idézi a közleményt, amely szerint az amerikai légitársaságok alkalmazottainak becsekkoláskor és beszállításkor is figyelniük kell, és meg kell tagadniuk a gép fedélzetére lépést, ha az utas nem hajlandó akár a bőröndjéből, akár a kézipoggyászából eltávolítani a készüléket.
Ha viszont valakinek mégis sikerül felcsempésznie, akkor a repülőszemélyzetnek utasítania kell az utast arra, hogy kapcsolja ki a készüléket, az olyan funkciókat is, mint az ébresztés. A telefont pedig az illetőnek magánál kell tartania, hogy megakadályozza a véletlen bekapcsolódását, és nyilván azért is, hogy ellenőrizze, nem kezd-e füstölni: a telefont nem szabad sem a fej feletti rekeszbe, sem az ülészsebbe, sem a kézipoggyászba tenni, ott kell lennie az utasnál, gyakorlatilag a kezében, végig a repülés alatt. – Elismerjük, hogy mindez kényelmetlenséget okozhat, de a legfontosabb a gépen lévők biztonsága, és akár egyetlen incidens is komoly kockázatot jelent – nyilatkozott az üggyel kapcsolatban a washingtoni közlekedési tárca államtitkára.
Az FAA már korábban is kiadott figyelmeztetést a készülékre vonatkozóan, de mostantól komoly konzekvenciái vannak annak, ha valaki a fedélzetre hoz egy ilyen telefont. Az ok természetesen jónéhány alkalom volt, amikor a Galaxy füstölni kezdett egy gépen, legutóbb október 5-én a Southwest egyik Louisville repülőterén felszállni készülő 737-esén, amit a kigyulladt illetve füstölő készülék miatt ki kellett üríteni. A Galaxy által okozott incidensek száma közelít a százhoz, olyan eset is előfordult, hogy a repülés közben felforrósodó illetve kigyulladó készülék égési sérülést okozott egy utasnak.
A Samsung egyébként már két ízben is visszahívta a szóban forgó készülékét és néhány napja felhagyott a gyártásával is. A visszahívások mintegy 5,3 milliárd dolláros költséget jelentenek a vállalatnak, a készülékek cseréje Magyarországon is megtörténik.
A lítium-ionos akkumulátorok, amelyek a Galaxyban is felforrósodhatnak, már több katasztrófát is okoztak, igaz, nem utasszállítók, hanem teherszállítók pusztulását, amikor a cargogép rakterében egy szállítmány összecsomagolt akkumulátor gyulladt ki és okozott lokalizálhatatlan tüzet, ami a tehertérből továbbterjedve a gép lezuhanására vezetett. A UPS egyik DC-8-asa szerencsére a repülőtéren, Phidalphiában gyulladt ki, és a személyzet megúszta, de két 747-es is lezuhant, az egyik 2010-ben ugyancsak a UPS gépe volt Dubai repülőtere közelében, az Asiana cargo-Jumbója pedig 2011-ben Dél-Korea körzetében a tengerbe csapódott, miután kormányozhatatlanná vált a tűz miatt.
Emlékezetes volt két japán üzemeltetésben működő korai 787-es saját lítium-ionos akkumulátorainak leolvadása, ami hónapokra a földre kényszerítette a Dreamlinereket. Más típusú volt az a tűz, ami egy Heathrow-n parkoló 787-esen okozott kárt, mint kiderült, az Ethiopian gépén elhelyezett vészjeladó akkumulátora gyulladt ki és égette át a burkolatot a farokrésznél.
A lítium-ionos akkumulátorok szállításáról hatalmas a vita a hatóságok, a repüléssel foglalkozó nemzetközi szervezetek, a légitársaságok illetve a repülőszemélyzetek érdekvédelmi szervezetei között. Az ICAO 2016. április elsejétől érvényes rendelkezése egyelőre csak azt tiltotta meg, hogy teheráruként feladott, összecsomagolt akkumulátorokat utasszállítók rakterében szállítsanak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!