Repülni készülnek a Dreamlinerek
A múlt pénteken kibocsátott közlemény után az amerikai légügyi hatóság, az FAA formálisan is kibocsátotta légialkalmassági direktíváját, amelynek lényege, és ezt ki is mondja, hogy a Boeing által kidolgozott, és a hatóság által elfogadott módosítások beépítése után a Dreamlinerek korlátozás nélkül felszállhatnak és részt vehetnek a légiforgalomban.
Erre a hivatalos közlésre várt a japán nemzeti hatóság is, majd kiadta a maga repülési engedélyét hasonló feltételekkel. Mint ismeretes, a gépek átszerelése a lítiuminonos akkumulátorok biztonságossá tétele érdekében épp a szigetországban kezdődött, ahol a kibocsátó légitársaság, az ANA 17, a nemzeti légitársaság, a JAL 7 Dreamlinert használ, vagyis Japán a típus legfontosabb üzemeltető országa.
A Boeing közben nyilvánosságra hozta a maga térképét arról, hol mennyi gépen kell elvégezni a módosításokat, az első példányok feltehetően már most hétvégére elkészülnek. Ez azonban nem jelenti minden légitársaságnál azt, hogy azonnal vissza is kerülnek a 787-esek a menetrendbe: az ANA például még hetekig csak próbajáratokat akar, egyrészt a változtatások tesztelésére, másrészt a három és fél hónap szünet után a személyzetek visszaszoktatására.
Részben ugyancsak a személyzetek kapcsán, illetve úgymond „értékcsökkenés” okán követel 11 millió dollárt a gyártótól az egyetlen amerikai üzelmeltető, a United. Ez az első eset, amkor egy légitársaság konkrétan megnevez egy összeget, amit a repülési tilalom miatti károk fedezésére igényel, de ez a szám is úgy került elő, hogy benne volt a társaság negyedévi pénzügyi jelentésében. A United egyébként májusban belföldre állítja vissza a típust, majd a hat gép júniusban repüli újra a nemzetközi járatokat, például a Denver-Tokió vonalat.
Amint beszámoltunk róla, már az európai hatóság is megadta a zöld jelzést a módosításokra illetve a repülésre, ez momentán egyedüli európai üzemeltetőként a lengyel nemzeti légitársaságot érinti, amely már korábban szintén bejelentette igényét kompenzációra: a 787-esek visszaállításáig a LOT egy Boeing 777-est bérel a portugál EuroAtlantictól, nyilván ennek költségei is majd magát a Boeingot terhelik.
Hogy melyik légitársaság gépe fog először ismét menetrend szerint felszállni, az egyelőre csak abból sejthető, hogy az afrikai Ethiopian a maga közleményében úgy fogalmazott: az ő gépeit az átszerelés után azonnal visszaállítja a normális forgalomba. A United egyik 787-ese egyébként már felszállhatott, de csak utasok nélkül repült át egyik reptérről a másikra, ahol elvégzik az átszerelést.
A Boeing elnöke, Jim McNerney szerint a cég továbbra is tarja ígéretét, miszerint idén öszesen legalább 65 kompozitépítésű, alacsony fogyasztású és kibocsátású, 15 ezer kilométeres hatótávolságú 787-est vehetnek használatba a vásárló légitársaságok. Ez azt jelenti, hogy mostantól június végéig feltehetően legalább 13 gépet ad át a cég, a gyártási ütemet pedig havi hétre fokozza, állítja egy a Boeinghoz közeálló, a 787-essel foglalkozó portál.