További húszmilliárd dollárra van szükség az Egyesült Államok légiforgalmi irányítási rendszerének átalakításához

iho/repülés   ·   2025.11.26. 13:15
_tracon_

Tizenkét és félmilliárdot már jóváhagyott a Kongresszus, ám ez az összeg csak a folyamat elindításához elég.

Sean Duffy, az Egyesült Államok közlekedési minisztere a közelgő szövetségi ünnepet, a rendkívüli utazási rohamot generáló, november 27-én esedékes háladást megelőző sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy az ország törvényhozó testületének, a Kongresszusnak további milliárdokat kell elkülönítenie a légiforgalmi irányítás modernizálására a 2025-ben már jóváhagyott 12,5 milliárd dolláron túl, mielőtt egyáltalán elkezdődhetne a rendszer átalakítása.

Duffy a Newark Liberty Nemzetközi Repülőtéren (EWR) állt a mikrofonok elé, és felelevenítette a nem sokkal korábban ugyanott történteket: ez év tavaszán két, körülbelül másfél percig tartó komoly zavar is támadt a légiirányításban. Elhárításuk után a szövetségi kormány az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala, az FAA intézkedéseinek köszönhetően az EWR most a New York-i régió legpontosabb repülőtere.

„Ez lesz a legforgalmasabb hálaadás, és a legforgalmasabb karácsony, és ahogy egyre több az utas, úgy bizonyosodhatunk meg arról, hogy vadonatúj légiforgalmi irányító rendszerre van szükségünk” – jelezte a miniszter, aki így folytatta: „Előfordulnak majd eVTOL-ok és Uberek, amelyek bejutnak a légtérbe, tehát hátradőlni, és azt gondolni, hogy nem lesznek többé késések vagy járattörlések, ostobaság lenne.” Duffi arról is beszélt, hogy a „Nagy Gyönyörű Törvényjavaslatban” (One Big Beautiful Bill Act, az Egyesült Államok 119. Kongresszusa által elfogadott, az adó- és költségvetési politikákat felölelő, Donald Trump elnöki programjának központi elemét képező szövetségi törvény) tizenkét és félmilliárd dollárt ugyan jóváhagytak az induláshoz, de további 19–20 milliárd dollárra van szükség a folyamat befejezéséhez. Ám ameddig a Kongresszus jóvá nem hagyja a teljes finanszírozási keretet, addig nem kezdhetik meg a kormány az év elején felvázolt teljes modernizációs programját.

A Trump-adminisztráció májusában jelentette be az Egyesült Államok légiforgalmi irányításának átalakítási – az 1960-es évek óta a legnagyobb ilyen jellegű – tervét.  Ha új központot, továbbá 15 repülőtéri forgalomirányító tornyot hoznak létre, amelyekben terminál radar megközelítési irányítás, Tracon fog működni (képünkön a dél-kalifornia létesítmény látható.)

Itt emlékeztetnénk arra, hogy az amerikai szövetségi kormány részleges leállása miatt a közelmúltban és átmenetileg a légiforgalom tíz százalékos, összesen negyven repülőteret érintő csökkentését rendelték el, ami 4500 járat törlését vonta maga után. A szövetségi légiirányítók ugyanis ebben az időszakban nem kaptak fizetést, és ez arra kényszerítette őket, hogy másodállást vállaljanak…

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek