Teljes gőzzel előre a Hedzsász vasúton!

Oszter Vilmos   ·   2013.02.25. 19:00
DSC00116

Jordánia vasúthálózata a XX. század első évtizedében – még a Török Birodalom idején – felépült keskenynyomtávú (1050 milliméter) vonalból áll a mai napig. Az országot észak-déli irányban átszelő vonal rövid életű szaúd-arábiai folytatása már az első világháború vége óta nincs használatban, ugyanakkor a hetvenes években Jordánia egyetlen tengeri kikötőjéhez, Akabába szárnyvonalat építettek a foszfát gazdaságosabb exportja érdekében.

Akaba kikötő felőli végén tolat hosszú tehervonatával a GE-páros<br />(a szerző fotói)

A személyszállítás az utóbbi évtizedekben csupán a napi, később heti rendszerességgel járó, jelképes Amman-Damaszkusz vonatra korlátozódott, mely 2006 környékén közlekedett utoljára. Ezen kívül mindössze néhány alkalmi, turisztikai célú különvonat koptatta a 100 éves jordán vaspályákat, részben a hetvenes években a General Electric által gyártott dízelmozdonyokkal, illetve néhány felújított, az 50-es években készült belga, német, japán, brit gyártású gőzmozdonnyal vontatva.

Megálláshoz fékez Akabában a foszfátvonat. Jordániában ma is a tehervasút a meghatározó, hiszen menetrend szerinti személyszállítás nincs is

Az elmúlt években rendszeres forgalom csupán az ország középső területein lévő foszfátbányákból Akabába vezető vonalon volt, ahol viszont az egyvágányú pályán, a napi több pár foszfátszállító tehervonat közlekedése nem teszi lehetővé a tervezett rendszeres turisztikai célú vonatközlekedését Akaba és Wadi Rum látványos sivataga közt.

Az akabai állomásra ereszkedik rakott tehervonatával két GE dízel

A szaksajtóban korábban beharangozott nagyszabású vasútfejlesztéseknek egyelőre nem sok látszata van, viszont az elmúlt évben alaposan (kazáncserével együtt) felújítottak egy 1955-ben, Belgiumban gyártott szerkocsis gőzöst. Első vonali futópróbáját február 10-én tartották meg. A körülbelül öt kilométeres futópróba sikeresen lezajlott, ezt a véletlen folytán az iho.hu szerzője is megtekinthetette.

A 71-es pályaszámú, felújított, olajtüzelésű gőzös Ammantól északra tolt ki, majd jött vissza 3 db eredeti négytengelyes kocsival. Az állomási tolatási mozgásoknál egy GE dízel is segédkezett, valamint a vonalat mindkét irányban rendszeresen bejáró pft-s motoros hajtányok is kihaladtak a pálya szemrevételezésére és karbantartására.

A belga gőzös érkezik a fűtőházból Ammanban

Mindazonáltal a tervezett nosztalgiaüzem leggyengébb pontja a több mint 100 éves pálya állapota. A legtöbb helyen még mindig az eredeti vasaljas felépítményből áll, így nem is csoda, hogy a legnagyobb sebesség mindössze 40 kilométer per óra, de jellemzően inkább 20-30 körül van.

A domborzat miatt sok kis sugarú ívvel tarkított vonalon az alacsony sebesség természetesen nem feltétlenül gond a nosztalgiaüzem esetén, viszont a pálya üzembiztonsága igen kritikus szempont egy jellemzően külföldi turistákat szállító vonatnál.

Hamarosan indul a nosztalgiaszerelvény a Hedzsász vasút ammani végállomásáról

A helyiek elmondása szerint elsőként egy kb. 35 kilométeres távolságon fognak rendszeresen nosztalgiavonatokat közlekedtetni Ammantól délre, illetve különvonat rendelhető akár a teljes járható vonalra a szír határtól egész Akabáig.

A Hedzsász vasútnak mellesleg magyar vonatkozása is van a Ganz által a szíriai szakaszra szállított (a kortárs hazai MD-kre hasonlító) 6 motorkocsi és 13 mellékkocsi révén. Sajnálatos módon a járművek már a kétezres évek eleje óta leállítva várták sorsuk jobbra fordulását a kadami vontatási telepen, Damaszkusz szélén, ahol a jelenlegi polgárháborús helyzetben bizonytalan sorsuk van. Két magyar gyártású mellékkocsi ugyanakkor megmenekült, mivel a Jordán Vasút megvette őket, ráadásul eredeti (sárga-piros) színüket is megőrizték, sőt még az őket vonatató két GE dízelt is átfestették miattuk.

A próbavonat összeállításánál a Ganz kocsik mintájára fényezett GE dízel segít

Az ammani állomáson az egykori raktárépületben kis múzeumot is berendeztek. Ezt leginkább délelőtt érdemes felkeresni, mivel pontos nyitvatartási ideje nincsen. A vasút történetével kapcsolatosan ezeken a (sajnos nem túl friss) oldalakon lehet bővebb információhoz jutni.

Emberi erővel fordítják a motoros hajtányt

Kapcsolódó hírek