Teljesen magánkézben a moszkvai HÉV

Joó Ferenc   ·   2018.02.04. 13:45
central1-400

Oroszországban minden vasúti igazgatóság rendelkezik saját környéki vasútvállalattal is, amelyek 200 km-nél rövidebb viszonylatokat szolgálnak ki. A Centrál HÉV (Central PPK) nevű részvénytársaságot 2006-ban hozták létre egy vonalcsoporton, azóta folyamatosan bővült vonalhálózata és mára ez lett a legnagyobb forgalmat lebonyolító elővárosi- és környéki vasúttársaság Oroszországban: Moszkvában és 11 környező régióban közlekednek járatai.

Elővárosi vonat Moszkvában (fotók: central-ppk.ru)

A Central PPK az ország összes HÉV utazásainak közel kétharmadát, a moszkvai elővárosi közlekedési teljesítmények kilencvenegy százalékát adja. Naponta egymillió-hatszázezer utast szállít, azaz éves szinten ötszáznegyvenmillió utast. Vonalhálózatán 570 állomás és megálló található!

Ehhez a teljesítményhez jó sok szerelvény kell. A Central PPK emiatt a Gyemihovszkij Gépgyár (DMZ) legnagyobb üzletfele, márpedig a Transzmasholding érdekeltségébe tartozó DMZ gyártja az Oroszországban használt villamos motorvonatok nyolcvan százalékát.

A Central PPK vonalhálózata

Eredetileg a Central PPK részvényeinek felét az Orosz Vasutak (RZsD), egynegyedét Moszkva Város Önkormányzata, a maradék egynegyedet pedig a Moszkvai Régió (Moszkovszkaja Oblaszty) tudhatta magáénak, de mára kettő részvény híján a magántulajdonú Moszkvai Személyszállító Részvénytársaság birtokolja a Central PPK felét. Ez a cég először 2011-ben vásárolta meg Moszkva Város Önkormányzata részvényeit huszonegy millió rubelért, majd rá egy évvel az orosz vasutak (RZD) által birtokolt részvények felét is megvásárolta a cég, de már hétszáznyolcvan millió rubelért.

Az RZD tavaly értékesítette részvényeinek másik felét is, méghozzá a Marsrutnije Szisztemi nevű cégnek, 2,23 milliárd rubelért. Ezt követte most a maradék egynegyed részvény értékesítése, amelyért 2,3 milliárd rubelt fizetett a Moszkvai Régiónak a DMZ.

Az akvizíciót követően a DMZ az általa gyártott villamos motorvonatok nagy részét immár saját érdekeltségének értékesítheti, és mindebből végső soron az a Transzmasholding profitál, amely a szintén a tulajdonát képező Metrovagonmas által a budapesti hármas metró kocsijainak felújításában is érdekelt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek