Busszal, metróval, villamossal éjjel-nappal?

De előbb megkérdezik a társadalmat.
A fővárosban élők véleménye alapján fejleszti tovább a fővárosi közösségi közlekedést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A tervek szerint a teljes éjszakai hálózat megújulhat: a korábbihoz képest nagyobb területi lefedettséget adó, kishíján hetven éjjel közlekedő járat tenné lehetővé, hogy jobb kapcsolatokkal, kényelmesebben és gyorsabban legyen elérhető Budapest bármely térsége éjjel is.
A Fővárosi Közgyűlés 2024 őszén kérte fel a főpolgármestert, hogy a BKK közreműködésével több változatban dolgozzon ki javaslatokat a metróüzem éjszakai meghosszabbítására, valamint az éjszakai közlekedési hálózat megreformálására.
First step
Ennek első lépéseként június 1-től az M2-es, az M3-as és az M4-es metrók bővebb üzemidővel közlekednek késő este, továbbá a BKK mintegy negyven nappali autóbuszjáratot is hangolt az éjfélkor a belvárosból induló metrókhoz. Következő lépésként a teljes felszíni éjszakai közösségi közlekedési hálózat is megújulhat. A módosítás a megváltozott utazási szokásokhoz igazodik, hétköznap a belvárosból éjfél körül, hétvégén pedig hajnali egy körül indulnak az utolsó metrószerelvények, ráadásul tíz percenként.
Az első tapasztalatok pozitívak: a meghosszabbított üzemidő alkalmával a csúcskeresztmetszeteken (két egymás követő állomás közötti szakasz, amelyen a legtöbben utaznak) hetente több mint tízezer utazás zajlik; egy átlagos hétvégi napon pedig több mint háromezren utaznak a metrókon éjszaka ezeken a helyszíneken.
Reform a külső kerületekben
Az éjszakai metróbővítést követően a felszíni éjszakai hálózat teljes reformja következik, amelynek célja, hogy a jövőben még többen válasszák az éjszakai járatokat, könnyebb legyen éjjel is haza, munkába vagy szórakozni járni – mindezt kényelmesebb, gyorsabb és a nappali járatokkal megegyező vagy hasonló felszíni közlekedés teszi lehetővé.
A javasolt hálózat legnagyobb újítása, hogy az éjszakai igényekhez igazodó menetrend mellett éjjel–nappal 28 járat – nappali számozást és útvonalat követve – közlekedhet a jövőben. Így például a 105-ös, vagy a 114-es buszok utasai hajnali kettőkor is ugyanúgy utazhatnának, mint délután kettőkor. A BKK tervei szerint hétvégén bővülne a felszíni kötöttpályás kiszolgálás is, többek között az 1-es és a 47-es, valamint rövidebb útvonalon közlekedő 17-es jelzésű villamosok egész éjjel közlekednének. Az új hálózat a korábbihoz képest jóval nagyobb területi lefedettséget (például Budafok, Zugliget, Virányos, Rákospalota, Megyer), és a külső kerületekbe (úgymint Rákoskert, Rákoscsaba vagy Pécel) való gyorsabb eljutást tenne lehetővé. A tervek szerint bővülne az igényvezérelt járatok köre is, amelyek az utasforgalmi igények alapján közlekednek.
De mit szól ehhez a társadalom?
A BKK célja, hogy egy olyan éjszakai rendszer jöjjön létre, amely minél jobban hasonlít a nappali hálózatra, hiszen a főváros akkor működik jól, ha éjszaka is élhető, ami biztonságos, megfizethető és versenyképes közösségi közlekedéssel érhető el leginkább. A közlekedési hálózat éjszakai megújításáról és a hamarosan induló fejlesztésekről minden részlet elolvasható a BKK folyamatosan frissülő aloldalán, ahol a társaság augusztus 14-től a fővárosiak véleményére is kíváncsi, az előzetes terveket pedig a visszajelzések fényében alakítja majd.
A társadalmi egyeztetést augusztus 31-ig lehet kitölteni az alábbi linkre kattintva: bkk.hu/ejszakaihalozat
(fotó: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!