Tizenöt cseh ALCA Iraknak
A cseh kormány jóváhagyta szubszonikus harci gépek eladását Iraknak. Tizenöt L-159-esről van szó, amelyek tartalékállományban vannak jelenleg, mert a cseh légierő nem használja őket.
Az L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) a nálunk is használt majd a hadrendből kisorolt L-39 Albatros kiképzőgép harci változata, amelyből a cseh légierő eredetileg hetvennél több példányt rendelt és vett át, de csak harmincnégy repül ténylegesen. Az AERO Vodochody korábbi jelentések szerint visszavásárolja a légierőtől a gépeket, és úgy adja el az irakiaknak, az üzlet része a karbantartási-üzemeltetési és kiképzőháttér felállítása.
A típus többször szerepelt Kecskeméten a nemzetközi katonai repülőnapokon is, ahol egyrészt bemutatta valóban jó repülési jellemzőit, köszönhetően az eredeti típusnál használthoz képest jóval erősebb, amerikai hajtóműnek. A plusz tolóerő sikeresen egyenlíti ki a korábbi verzióknál majdnem kétszer nagyobb felszálló tömeget, amelyet a fegyverzet, a páncélzat és a plusz berendezések okoznak. A gép a negyedik generációs harci gépek sok jellemzőivel rendelkezik, ilyen például a HOTAS-rendszer, amellyel a pilóta a fontosabb kapcsolásokat a botkormányon és a gázkaron elhelyezett kapcsolókkal hajthatja végre, a radar, a folyadékkristályos kijelzők és a HUD, vagyis a fejmagasságú kivetítő, ugyancsak felszerelték a gépet digitális hajtóművezérléssel, modern kommunikációs rendszerrel, besugárzásjelzőkkel.
Fegyverzetéhez tartoznak a közeli légiharcban használatos és a nagy hatótávolságú (BVR) levegő–levegő rakéták, rendszeresítettek hozzá gépágyúkonténert, bevethet hagyományos és precíziós bombákat is, tehát a gyártó szerint a földi erők támogatására és légiharcra egyaránt alkalmas, egy „igazi” negyedik generációs szuperszonikus harci gép árának töredékéért.
Jónéhány éve magyar részről is fontolgatták, hogy a Gripenek mellé beszerezzenek néhány példányt, amely nem egyszerűen kiegészítené a légierő állományát, de lehetővé tenné a JAS-39-esek pilótáinak, hogy egy olcsóbban üzemeltethető típussal egészítsék ki repült óráikat. Noha az Aero Vodochody egy kétüléses példánya próbaüzemet is teljesítettt Kecskeméten, a tervet végül elvetették.
Az iraki üzletet pedig még azoknak az államoknak is jóvá kell hagyniuk, amelyek a fontosabb berendezéseket szállították a géphez: a hajtómű amerikai, a radar olasz.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!