Trák Sasok amerikai Sólymokkal

Kelecsényi István   ·   2015.07.25. 11:15
cim

A vetarán MiG-21BiSz-t repülésre készítik elő<br>(a szerző fotói)

Bulgáriában folytatódik az amerikai légi nemzeti gárda alakulatok forgótánca. Az előző Thracian Eagle II. hadgyakorlaton résztvett oregoni és floridai ang-k által repült Sasok, hajózóikkal és műszaki személyzetükkel már távoztak Graf Ignatyevo repülőbázisról, de szinte még a fekhelyük sem hűlt ki, mert megérkezett helyettük a következő, ezúttal a New Jersey Nemzeti Gárda F-16-os egysége.

Az amerikai F-15-ösök sem hazarepültek, hanem Romániába, ahol a Dacian Eagle gyakorlaton továbbra is Kelet-Európában tartózkodnak.

Levegőben a Jersey Ördögök egyik F-16C madara. A konfiguráció légiharcgyakorlás, két BVR és két közelharc rakéta imitátor

A New Jersey egység a 177. vadászrepülő ezred állományába tartozik. A bázisrepülőterük Atlantic City, kódjelük AC. Az alakulatot 1962. októberben alakították meg, harci egysége a 117. vadászrepülő század. Először F-105 Thunderchief (Thud) vadászbombázókkal repültek Vietnamban, majd hazatelepülve légvédelmi feladatra képezték át a századot. Átfegyverezték őket F-106 Delta Dart elfogókra.

A 240-es oldalszámú Szu-25K csatarepülő valószínűleg célt repült a vadászoknak

1984-ig a deltákkal repültek, ekkor kapták meg az F-16 Viperek első változatait. Sokáig Block25-ös gépekkel teljesítettek szolgálatot, jelenleg F-16C/D változatokkal repülnek. Az egység részt vett 1998-tól Irak és Afganisztán felett a Noble Eagle, a Southern Watch, a Northern Watch, az Enduring Freedom és az Iraqi Freedom hadműveletekben. A tucatnyi F-16-oshoz három C-130J érkezett Ramsteinből, amelyeik a műszakiakat, és pótalkatrészeket is hozták.

A 114-es oldalszámú 21-es startol. Az év végén kivonják a veterán BiSz-eket (másodszor)

A Thracian Star hadgyakorlat július 15-én kezdődött és a jövő hét közepéig tart. A bolgár légierő repülőgépein és a 177-eseken kívül, otthoni bázisokról görög és román repülőgépek is részt vesznek a gyakorlaton, összekötő tisztjeikkel találkozhattunk Ignatyevón. Tervezték lengyel MiG-29-esek részvételét is, de polák barátaink, lemondták a gyakorlatot, és szinte minden Fulcrummal kapcsolatos nemzetközi résztvételt.

Amerikaiak is repültek a 29-esek hátsó ülésében

Ennek oka, hogy saját forrásból, orosz engedélyek nélkül akarták, akarják nagyjavítani az RD-33 gázturbinákat, de túl nagy ez a feladat az egyébként több hajtóműgyárral rendelkező országnak, és komoly üzemeltetési problémáik vannak.

A román egységek a Fetesti-i 86. repülőbázis MiG-21 LanceR egységétől repülnek a gyakorlaton. Bulgária északi részén román–amerikai–bolgár, déli részén görög–amerikai–román repülőgépek gyakorlatoznak.

A bolgár Jurassic Park. Ezek a 21-esek valószínűleg már nem törnek az ég felé...

A Thracian Star célja elsősorban a légtérrendészeti feladatok, elfogások, harcászati eljárások finomítása, gyakorlása, különféle, földi, hadihajós, vagy éppen AWACS-rávezetéssel, tehát nincs COMAO féle, levegő–levegő, levegő–föld, felderítő, elektronikai harctevékenységgel bonyolított nagy kötelékekben vívott gyakorló légiháború.

Bolgár részről 10–12 fő repülhetett eddig az egyébként nagyon segítőkész amerikai gárdisták kétüléses Sólymain, amerikai hajózók pedig a MiG-29 és a MiG-21 kétülésesekkel repülhettek, utóbbi igazi kuriózum, nemcsak az amerikaiaknak, hanem a bolgároknak is.

Beköszönés a reptér főlé, F-16 fordulóban

A 21-est már ők sem repülhetik sokáig, mivel Radev vezérőrnagy a bolgár légierő parancsnoka személyesen mondta el nekünk, hogy a gépeket az év vége felé kivonják. (Előzetesen meghívta az eseményre az iho/repülés munkatársait is).

Radev tábornoki feladatai mellett rendkívül tapasztalt 29-es pilóta, ezt többet között a következő tavaly készített klipben lehet látni, ahol ő repülte a szóló bemutatót a bolgár légierő szófiai nyílt napján.

Graf Ignatyevoi bázison látogatásunkkor az amerikai gépeken kívül, két 9.12 harci és egy UB MiG-29-cel, két MiG-21BiSz és egy UM kétülésessel folyamatosan ment a kiképzőrepülés, valamint az ideiglenesen itt állomásozó Szuhoj csatarepülő-ezred két együléses Szu-25K támadógépe is több alkalommal emelkedett a levegőbe. A magukat Sturmosoknak (Csatások) nevezett egység Bezmeri bázisa betonjának felújítása miatt kényszerült „albérletbe”.

Vegyes géppár, amerikai és orosz technika a levegőben

A repülőtéren a magyar időjáráshoz hasonlóan 36–38 fokos meleg volt, amelyet a forró beton növelt, valamint a derékig érő füves részeken rovarok ezrei tartották szintén éves gyakorlatukat, és nehezítették a fényképezést.

Az amerikaiak nagyon jól érzik magukat Bulgáriában. Az előző napon tartottak egy hangárpartyt, ahol megismerkedtek a bolgár ételekkel, italokkal.

A 704-es Cougar  most fotófeldeítőként is működött, bolgár fotósok dolgoztak a fedélzetén

A vetésforgó, hogyan és melyik nemzeti gárdista egységgel folytatódik az még a jövő zenéje, de a nem főállású pilóták és műszakiakból álló US.ANG-k számára kihívás, és egyben újdonság Európában szolgálatot teljesíteni, és az elméletileg második vonalbeli egységeknek a nemzetközi koalíciós feladatokban, gyakorlatokban eltöltött idő tapasztalatot és tanulást jelent.

Eddig nem repülhettek más nemzetből bolgár MiG-21UM-mel. Az amerikaiaknak megengedték...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek