Turbinalapát törte be a Boeing ablakát, az ott ülő utas a kórházban meghalt
A N772SW lajstromjelű, 2000 júliusában forgalomba állt Boeing 737-7H4-es repülőgép 143 utassal és 5 fős személyzettel nem sokkal a new york-i La Guardia repülőtérről végrehajtott felszállás után, 32 ezer láb magasságra emelkedés közben a bal oldali CFM 56-7-es hajtómű súlyosan meghibásodott. Ennek következtében a beömlőnyílás és a hajtómű első részének több eleme leszakadt, a fémtörmelék a gép szárnyát és törzsét is megrongálta. Sajnos az egyik ablakot is „találat” érte, amelynek következtében a gép és a külső légkör közötti nyomáskülönbség miatt az robbanásszerűen kitört. Az ablak mellett ülő utas súlyosan megsérült, csak utastársai éberségének és gyors segítségének köszönhetően nem szívódott ki az ablakon keresztül.
A gép kapitánya és elsőtisztje azonnal vészsüllyedést hajtott végre. A légiirányítást értesítették, hogy a bal hajtómű tűzjelzője bejelzett, illetve a gép megsérült, darabok hiányoznak belőle, illetve az utasok között is van sérült.
Az utastérben az automatikus, vészhelyzeti oxigénmaszkokat „kidobó” rendszer működésbe lépett, így a gépen utazók megmenekültek. A gép sikeres kényszerleszállást hajtott végre Philadelphia repülőterén, ahol a repülőtér tűzoltó- és mentőszolgálata várta a sérült 737-est. A gépet az utasok rendben, lépcsőkön hagyták el. A kritikus sérüléseket szenvedett, az ablak mellett ülő személy a kórházban életét veszítette. Mellette hét, kisebb sérülést elszenvedett utast láttak el a repülőtéren.
Az eddigi adatok szerint vélhetően a CFM 56-os hajtómű robbanásszerű, nyílt sérüléssel járó meghibásodást szenvedett el, az NTSB gyors tájékoztatása szerint egy tubinalapát letörhetett. Az óriási forgási sebesség miatt nagy mozgási energiával szerterepülő lapátot vagy lapátdarabokat nem tudta „megfogni” a kifejezetten erre a célra a hajtóműbe beépített, megerősített gyűrűszerkezet. ezután rongálták meg a gép szárnyát és törzsét, szerencsétlen módon az egyik ablakot is eltalálva. Hogy pontosan mi és miért történt, azt az amerikai Nemzeti Közlekedés Biztonsági Felügyelet (NTSB) vizsgálata állapítja meg. Mind a Boeing, mind a hajtóművet gyártó CFM International teljes támogatásáról biztosította a balesetet kivizsgáló csoportot.
A légitársaság vezetése őszinte sajnálatát fejezte ki az elhunyt utas családjának. Mint emlékezetes, hasonló hajtóműhiba lépett fel 2016. augusztus 27-én a Southwest WN-3472 járatán, amely New Orleans-ból Orlandóba tartott. Itt is a bal oldali hajtómű hibásodott meg, de csak a repülőgép szenvedett komoly sérüléseket. Ekkor az eddigi adatok szerint egy fáradásos törés miatt az egyik tubinalapát tört le és repült el. A leszakadó fémdarabok a gép szárnyát és törzsét is megsértették. Bár a gép törzsét nem szakította át a keletkezett lyuk, de a kabinnyomás lecsökkent.
A két pilóta egyike Tammie Jo Shults volt. A rádiózást és navigációt végző hölgy volt az amerikai haditengerészet egyik legelső, női, egyben az első F/A-18 Hornet-pilótája. Shults 2003-ban szerelt le a haditengerészettől, azóta is a Southwestnél repül. Az azonnal nyilvánosságra hozott rádiózás szerint a súlyos, kettős meghibásodás mellett végig teljesen nyugodtan, higgadtan kommunikált a toronnyal – ahogyan egy profitól elvárható. Az utasok szerint a hölgy az ajtóban állva, személyesen búcsúzott el tőlük.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!