Új 747-es rendelések: mégis van Jumbó-jövő?

iho   ·   2015.01.12. 16:15
cim

(fotók: Silk Way)

Három gép eladása első pillantásra nem nagy hír, ez a bejelentés mégis roppant jelentős, hiszen egyfelől óriásgép-kategóriáról van szó, másfelől az üzlet komoly meglepetés: miután a Boeing 2014-ben egy ilyen gépre sem tudott partnert keríteni, most három új Jumbo eladásáról adott ki közleményt.

Az üzlet még nincs lezárva, a finanszírozás kereteit még most tisztázzák, de a vétel így is biztos: a Budapestre is járó azerbajdzsáni Silk Way vásárol három 747-8-ast a gép teherszállító változatából az amerikai gyártótól, amely tavaly év vége felé jelentette be a típus gyártási ütemének lelassítását, épp a kevés megrendelés miatt.

Ugyanakkor a Boeing főnökei már akkor cáfolták, hogy ez az intézkedés a program teljes feladását jelentené, és a háromgépes megrendelés, bármennyire is alacsony a darabszám, mégiscsak plusz esélyt jelent a hatalmas négyhajtóművesek sorsára nézve.

Listaáron a megrendelés 1,1 milliárd dolár értékű, a vevő pedig a Silk Way holding Silk Way West tagvállalata. A cég tavaly már két ilyen óriás teherszállítót állított forgalomba, egyébként már akkor jelezték az azeriek, hogy megfelelő tapasztalatok birtokában szó lehet további gépek beszerzéséről.

A Bloomberg a hír kapcsán megjegyzi, a 747-es-rendelésállomány „kiszáradása” nagyban köszönhető a saját konkurenciának: annak, hogy a kéthajtóműves, tehát olcsóbban üzemeltethető 777-es sok légitársaságnak inkább vonzó, mint a négyhajtóművesek.  Az elmúlt napok híre volt például, hogy a Lufthansa két ilyen 777 Freightert állít forgalomba ebben az évben, a Qatar pedig négy hasonló cargogép megvásárlására kötötte meg a végleges szerződést. Ugyanakkor a 747-es annyiban előnyösebb, hogy nagyobb terjedelmű áruk repültetésére is alkalmas, és ehhez felnyitható orr-résszel készítik, amely nagyban könnyíti a rakodását.

A Silk Way West teherszállítói Baku felől tavaly március óta hetente kétszer szállnak le Budapesten, a társaság ezen az útvonalon rendszerint 767-eseket üzemeltet, amelyeket ugyanúgy eleve cargogépként és újonnan vásárolt a cég.

A Qatar és a Silk Way döntése is egyébként jó hír magának az ágazatnak is: a cargoforgalom a gazdaság élénkülésével párhuzamosan bővül, különösen Ázsia és Európa illetve Észak-Amerika között, a Boeing előrejelzése szerint a közepes méretű, 40–80 tonnás teherszállítókból 250, a 80 tonnán felüli kategóriából pedig 590 áll forgalomba 2033-ig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek