Új, digitális automatikus kapcsolószerkezetet rendszeresítenének Európában

iho   ·   2021.06.16. 18:00
dellner_dac

Az Európai Vasút Éve kapcsán még inkább hangsúlyt kap a vasút digitalizációja, amelynek egyik kiemelt eszköze a digitális automatikus kapcsolórendszer (Digital Automatic Coupling, DAC).

A Dellner Couplers AB és a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület webináriumot tartott a digitális automatikus kapcsolószerkezetek bevezetése témájában a Dellner termékének részletes bemutatásával. Mi is benéztünk.

Európát ezidáig elkerülték a kapcsolószerkezetek automatizálására vonatkozó fejlesztések. Bár kísérletek voltak, elsősorban Németországban, ezek végül nem terjedtek el. Ezzel szemben az amerikai kontinensen és Ázsia nagy részén is évtizedes hagyományok alapján működik így a vasúti kocsik kapcsolása. Az automatikus kapcsolószerkezetek használata egyszerűsíti, gyorsítja a kocsirendezést, és számos tolatási balesetet is megelőz.

Európában most az önműködő, digitális, automatikus központi kapcsolószerekkel (DAC) kísérleteznek. A módszer nemcsak a kocsik egymáshoz kapcsolódását oldja meg, de információ, energia és sűrített levegő áramlását is lehetővé teszi. A DAC lehet az önműködő, digitalizált vasúti forgalom egyik alappillére.

A Hungrail háttéranyaga így fogalmaz: a vasút kevesebb, mint egy százaléknyi üvegházhatású gáz kibocsátásáért felel az Európai Unióban, így ez a személy- és áruszállítás legfenntarthatóbb eszköze. Az európai zöld megállapodás részeként 2014-ben az Európai Unió életre hívta a Shift2Rail közös vállalkozást, amelynek célja, hogy az életciklusra vetített költségek visszaszorításán keresztül sikerüljön csökkenteni a vasúti áruszállítás közúttal szembeni versenyhátrányát, megkétszerezze a vasúti járműállomány mennyiségét, továbbá növelje a szektor megbízhatóságát és pontosságát. A célkitűzések megvalósításához az egyik eszköz a kapcsolórendszerek digitalizálása a vasúti teherszállításban. A cél, hogy megkétszereződjön a vasúton szállított árumennyiség, és ezáltal 110 millió tonnával csökkenjen a közúti áruszállítás által kibocsátott szén-dioxid mennyisége. A jelenlegi csavaros kapcsolószerkezetek lecserélése nagyban segítheti, hogy a vasúti áruszállítás versenyképesebb megoldássá váljon.

A Caf, a Wabtec és a Voith mellett a Dellner az egyik azon négy társaság közül, amelyeket felkértek digitális automatikus kapcsolószerkezet prototípus fejlesztésére. A Dellner megoldását a kisiklással szembeni védelemre is felkészítették, emiatt fokozott biztonságot nyújt a felhasználók számára.

A prototípusokat jelenleg Németországban és Svédországban különböző időjárási körülmények között tesztelik. A tesztelésben aktív szerepet vállal a Deutsche Bahn, illetve a DB Cargo, az SBB Cargo, a Rail Cargo Ausztria, valamint az Ermewa, a GATX Rail Europe és a VTG. A tesztek időtartama körülbelül 10–18 hónapot vesz igénybe, és ennek végén a Shift2Rail választja ki az alkalmazandó kapcsolófejet és a kiegészítő funkciókat.

A Shift2Rail program úgy számol, hogy 2025 és 2029 között körülbelül egymillió automatikus kapcsolószerkezetet kell majd lecserélni, ami komoly logisztikai kihívást jelent, de a Dellner már dolgozik a logisztikai költségek optimalizálásán. A vállalat, amely nyolcvan éve csatlakoztat biztonságosan vonatokat, maximálisan elkötelezte magát a vasúti áruszállítás fejlesztése mellett. 

Végül. A webináron több érdekes kérdés is érkezett. Az egyik arra vonatkozott, hogy a leharcolt, húsz–harminc éves, vagy idősebb teherkocsikat is megéri-e átalakítani. A Dellner szakértője szerint ezt meg kell vizsgálni, de a rossz állapotú kocsik átalakításába nem feltétlenül érdemes invesztálni – így alakulhat ki a hetvenöt százalékos összeurópai cél a teherkocsik DAC-kal történő átalakításában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek