Új eszközökkel folyik a harc a balatoni rapsicok ellen

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.11.18. 16:00

Az elmúlt tíz év legnagyobb szabású fejlesztését hajtották végre a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt.-nél: három új motorcsónakot, két Ford Ranger terepjárót és négy emelt hasmagasságú Dacia Logan Pick-Up gépkocsit kaptak a halőrök az orvhalászok elleni küzdelemhez. A hajók olyan siklótestek, amelyek alacsony fogyasztás mellett is rövid időn belül képesek felgyorsulni. Két motorcsónakra negyven lóerős, négyütemű Suzuki motort, a harmadikra pedig kilencven lóerős, szintén négyütemű Honda motort szereltek. Az eszközök kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony fogyasztás és a kis szervizigény volt. A beszerzés összköltsége 25 millió forint volt – mondta el a részleteket az iho kérdésére Füstös Gábor, a társaság vezérigazgatója.

Az új csónakok és gépkocsik mellett a sikeres felderítést egy új, nagy teljesítményű szonár is segíti. Ezt az eszközt eredetileg a busarajok vonulásának feltérképezésére vásárolta a társaság, de kiválóan alkalmas víz alatti tárgyak felderítésére is. Ez azért is fontos, mert, mint Vörös Sándor, vagyonvédelmi és halőrzésvezető elmondta, a legnagyobb probléma, hogy a rapsicok is haladnak a korral, ezért már nem megjelölik hálóikat, hanem műholdas helymeghatározó (GPS) segítségével találják meg a kihelyezett csapdákat.

A háromból az egyik járőrhajó<br />A képre kattintva galéria nyílik meg!<br/>(fotó: a szerző)

A Balaton közel hatvanezer hektáros területén jelenleg tizennégy halőr teljesít szolgálatot, ebből ketten a Kis-Balatonon. Idén október végéig 12 270 méter illegálisan lerakott halászhálót szedtek föl a vízből, ami jóval több, mint az egy évvel korábbi összfogás, amikor egész évben 12 610 méternyit találtak. Legutóbb az elmúlt hétvégén, Balatonalmádinál bukkantak a halőrök 800 méter illegális hálóra. Előfordult olyan eset is, amikor az orvhorgászok a Tihanyi-félsziget Örvényes felőli oldalánál, az 1100 méternyi állított háló felét szétvágták, a háló megjelöléséhez használt jelzőbójákat pedig ellopták. Az anyagi káron túl, a tettesek a biztonságos hajózást is veszélyeztették, hiszen a jelzőbójákat azért helyezik el a hálókra, hogy a hajók nehogy rájuk fussanak.

A szabályszegők arányát és nagyságrendjét nehéz megbecsülni, a törvénysértőket három kategóriába sorolják. Az első csoport, akik ipari mennyiségben lopják a halat a Balatonból, a második, akik a megengedettnél több bottal pecáznak, és nem veszik figyelembe sem a mennyiségi, sem a méretbeli korlátozásokat. A harmadik kategóriába pedig azok tartoznak, akik nem a halállományt közvetlenül csökkentő szabálysértéseket követnek el, hanem például elfelejtettek jegyet venni, mielőtt kiülnek a partra vagy a csónakba horgászni.

Évente ezer-ezerötszáz speciális pottyantót, valamint varsákat és más illegális eszközöket is be kell gyűjtenie a halőröknek. Jelenleg kétszáznyolcvan fő ellen folyik szabálysértési eljárás, azért, mert megsértették a halászati törvényt.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.