Új mozdonytípus mutatkozik be az RZSD-nél
Az ünnepélyes ceremóniára november 30-án került sor. A mozdonytípus a Transzmasholding novocserkasszki üzemének első olyan sorozata, ami kétszáz kilométer per órás sebességre is képes. A három forgóvázas, Bo’Bo’Bo’ tengelyelrendezésű, 7200 kilowatt teljesítményű EP20-as elsősorban nagysebességű intercityk továbbítására lett kifejlesztve, és egyaránt képes 25 kilovoltos váltóáramról, valamint 3 kilovoltos egyenáramról is üzemelni. A mozdonytípus egyenes pályán, sík terepen akár 17 kocsit is bír kétszázas tempóval húzni, és egy 24 kocsiból álló szerelvényt is képes százhatvannal továbbítani.
Az EP20-as a nagyfokú modularitás jegyében, más mozdonytípusokhoz is hasznosítható, szabványos alkatrészek és részegységek felhasználásával született meg. A módszernek köszönhetően a későbbi változatokhoz szükséges fejlesztési idő is csökkenhet. A géptér közepén található a két vezetőfülkét összekötő átjáró, az elektronikai berendezések és kábelek pedig kétoldalt, egyenlő súlyelosztásban kerültek beépítésre, ezzel is javítva a mozdony súlyelosztását.
A moduláris vezetőfülkét a legújabb ergonómiai és biztonsági előírásoknak megfelelően tervezték. Az ablaktörlők elektromosan működtethetők, a homlokfényszórók és végzárlámpák ledes technológia által világítanak, és a visszapillantó tükrök is elektronikus fagyásvédelemmel vannak ellátva a közismerten kemény orosz telek ellen. A vezetőfülkét egy acélvázas biztonsági cellára építették rá, a törésbiztos karosszériaelemek pedig akár négy megajoule energiát is képesek elnyelni egy ütközés folyamán.
A forgóvázak elsődleges, primer csillapítása spirális tekercsrugók segítségével, a szekunder csillapítás pedig flexicoil-technológiás hidraulikus rugózás által történik. A hat darab hatpólusú aszinkron vontatómotort a forgóvázak kerete tartja. A futófelület kopásának csökkentése érdekében nyomkarima-kenő berendezéssel is ellátták a forgóvázakat.
A mozdonytípus tetején négy áramszedő lapul: két pantográfot egyenáramos rendszer alatt, a másik kettőt pedig váltóáramnál lehet használni. A vákuumos főmegszakítót sűrített levegő helyett elektromos úton lehet ki-be kapcsolni, így hideg idő esetén kevesebb idő szükséges a gép beüzemeléséhez. A főtranszformátor hat vontatótekercsből, és egy, az elektromos fűtésre elkülönített generátorból áll. Mindegyik forgóvázhoz külön vontatási átalakító tartozik, vontatómotoronként egy-egy IGBT-átalakítóval. A mozdony elsődleges fékezése elektromos visszatáplálás által valósul meg, de ha az nem lehetséges, akkor még mindig rendelkezésre áll a 4500 kilowattos reosztátos fékteljesítmény.
Az RZSD kétszáz egyszekciós EP20-ast rendelt meg a Transzmasholdingtól, és a tervek szerint 2013 végéig havonta három új mozdonyt vehet birtokba. Az RZSD EP20-as állománya az évtized végére lehet teljes. Az első példányokat a Moszkva és Szocsi közötti expressz- és intercity-forgalomban tervezik használni, hirdetve a XXII. téli olimpiai játékokat, melyet a Fekete-tenger parti orosz város rendezhet 2014 februárjában – adja hírül a Railway Gazette.