Új orosz utasszállító: korán tört a szárny...
Az üzemi terhelési határ elérése előtt eltört a szárnya a statikus próbákra leszállított gépnek, a szerkezetet meg kell erősíteni, de ez nem befolyásolja az új orosz utasszállító tavaszra tervezett első felszállását – adják hírül orosz források az Izvesztyija kiszivárogtatása nyomán.
A céghez közeli információk szerint a végső terhelési határ kilencven százaléka fölött következett be a törés a 2-es számú, a statikus tesztek céljaira készült példányon. Egészen pontos információk szerint nem maga a szárny szerkezete (főtartója), hanem a törzs–szárny-csatlakozásnál kialakított rész, a középső szárnydoboz tört el a kelleténél korábban a teszt során. A terhelési próba azt jelenti, hogy a szerkezetet mindenképp törésig feszítik, de ennek a tervezett maximális üzemi terhelés 150 százalékánál kellene csak megtörténnie.
A terhelési próba a CAGI-ban (Központi Aero- és Hidriodinamikai Intézetben) zajlott, ahol az Irkut új utasszállítójának szélcsatornaméréseit is végezték. A szárnyszerkezet különösen fontos része az MSz-21-es programjának, mert a főtartókat is szénszálas kompozitból készítik, és ez az erős, de könnyű anyag komoly mértékben járulna hozzá a gép jó repülési tulajdonságaihoz, illetve alacsony súlyához, ami pedig szintén jelentős tényezője a várt piaci sikernek.
A szárny biztonsági tartaléka ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a repülési tesztek megkezdődjenek a géppel, mondta az Irkut meg nem nevezett képviselője. A teszteredmények ellenére az illetékesek csak kisebb áttervezésről beszélnek, amelynek következtében a szárny csak huszonöt kilóval lesz nehezebb. Az Irkut embere szerint ez az átalakítás is folyamatban van, és már közel áll a befejezéshez, be is fejezik az első felszállás előtt.
A tavalyi roll-out ünnepségen idén februárra, az év elején pedig áprilisra jelezték a gép első repülését, most a híradások tavaszi szűzfelszállást emlegetnek. 2018 végére kell az első szériapéldányt átadni, a kibocsátó Aeroflot elnöke is ezt a határidőt emlegette legutóbbi interjújában, azzal, hogy az új orosz utasszállító csak akkor lesz igazán versenypozícióban a kategóriát uraló amerikai és európai gépekkel szemben, ha elérik, hogy havi 30–40-nél többet sikerüljön gyártani belőle.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!