Újjászülető F–16D Barak Izraelben

iho/repülés   ·   2012.03.29. 12:00
nyito

Az Izraeli Űr- és Légierők 041-es lajstromszámú, a 109. század állományába tartozó kétüléses vadászbombázója egy gyakorlórepülésről tért haza a Ramat David Légitámaszpontra. A leszállás előtt a pilóta észlelte, hogy a kiengedett bal futómű nem rögzült a helyére. Többszöri próbálkozás után is ez maradt a helyzet, így a géppel a várakozó mentőegységek előtt megkezdték a leszállást. A gép bal futóműve a leszállást követően, 140 mérföldes sebességnél kitört, a gép bal szárnyára támaszkodva csúszott tovább, éles kanyarral a betonról távozva. Az irányíthatatlanná vált gép pilótája és navigátor/fegyveroperátora azonnal katapultált a Barakból, amely szinte azonnal át is fordult. Szerencsére a hajózók sérülések nélkül földet is értek. Nem mondható el ez viszont már a repülőgépről: a kép tanúsága szerint is nagyon súlyosan megsérült az F–16D. Az esetet követően minden izraeli F–16C/D repülést ideiglenesen letiltottak.

A rosszul sikerült leszállás végeredménye. Innen volt szép nyerni... <br>(fotó: iaf.org.il)

A repülőgép maradványai ezután hangárba kerültek, ahol a baleseti vizsgálóbizottságé lett az első feladat. A vizsgálat befejeztével viszont nem a leselejtezés várt az alaposan összetört gépre, hanem az aprólékos, hat évig tartó újjáépítés. Ennek eredményeként a 041-es F–16D mára újjászületve állhat hangárjában, újabb repülésre várva. A gépet a Tel Nof Légibázis szakemberei építették újjá. Akik, amikor megérkezett hozzájuk a roncs, maguk sem hitték volna, hogy ebből még valaha gép lesz. Lett, de egészen az alapokról kellett kezdeni az újjáépítést. A gép első része teljesen összeroncsolódott, erősen sérült a bal szárny, letört a farokrész, a járó hajtómű pedig rengeteg homokot, törmeléket szívott fel. Az újjáépítés során olyan megoldásokat is alkalmaztak, melyek a gyári dokumentációban bizony nem voltak benne – de a használt gépeket felújító szakemberek tapasztalataira építve már működtek.

Szinte hihetetlen: ugyanaz a gép, repülésre várva <br>(fotó: iaf.org.il)

Az első repülés már megtörtént, de még hátra van a komplex berepülési program, mely érthető okokból még a megszokottnál is szigorúbb lesz. Ha viszont mindent rendben találnak, 7 év után ismét hadrendbe állhat a 041-es Ramat Davidben.

Kapcsolódó hírek