Vége a makói romantikának

Vörös Attila   ·   2020.12.09. 12:00
makoelag00

Makó elágazásnál, az Újszeged–Kétegyháza (121-es) vasútvonalból ágazik ki a Makó–Hódmezővásárhely (130B) vasútvonal. A szolgálati hely 1969 januárjától aktív, ekkor adták át a 130-as vonal új bekötését a 121-esbe, Makó felé. Korábban Vásárhely felől Apátfalvára kanyarodott a vasútvonal, ezt változtatták meg a '60-as évek végén. Az elágazásban levő őrhelynél két kitérő van, az egyik a 130-as és a 121-es vonal kapcsolatát adja, a másik egy védőváltó Hódmezővásárhely felől. Az elágazásban alakjelzők vannak, ezek előjelzői is működnek.

Az elágazás helyzete Makón (maps.google.com)

Az elágazás egy rendkívül nyugalmas, romantikus miliő kellős közepén helyezkedik el. Körülötte szántóföldek, átütő hagymaszaggal, mögötte az azóta kiegyenesített Maros ártéri töltése magasodik. Vonatok sem nagyon zavarják fel a nyugalmat, sajnos.

A 130B vonalon már semmi forgalom sincs Szikáncs alatt (ott répát, műtrágyát rakodnak néha, a vonatok Vásárhely felől mennek), a 121-esen jelenleg naponta egy pár személyvonat közlekedik. Az utolsó nagyobb mozgás az M43-as autópálya építésénél volt 2014-ben, amikor napi szinten érkezett kővonat Nagylakra a Hódmezővásárhely–Makó–Nagylak útvonalon – vonatonként kétszer érintve az elágazást a Makó állomásra irányváltás miatt betérő szerelvények. Évi pár alkalommal jár erre Szőregre vagy Makóra tartó szerelvénymenet is, néhány szökőévente pedig még különvonatot is rendelnek ide.

Most kiteszik a helyszíni ellenőrzés alatt nem álló nem biztosított váltóra figyelmeztető táblát Makó elágazás A/1-es váltójára vonatkozóan.

Nagylakra tartó rakott kővonat érkezik a 130-as vonal felől Makóra 2014 nyarán (képek: Vörös Attila)

A MÁV a vasútvállalatoknak eljuttatott tájékoztatása szerint december 13-tól Makó elágazásban megszűnik a szolgálat. Ezzel együtt a 121-es vonalon Újszeged–Makó–Mezőhegyes–Kétegyháza közötti egyszerűsített szolgálat is módosul. Makó-elágazás személyzet nélkülivé válik, de a váltók gondozásáról továbbra is gondoskodni kell, és továbbra is lehet erre közlekedni, Hódmezővásárhely felé elkanyarodni, csak új szabályozás szerint.

Angolok különvonata az elágazás előjelzőjénél, a Maros töltéséről fotózva 2019 októberében

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.