Veszélyes anyagok a kabinban?

iho   ·   2014.04.24. 13:30
cim

Halottkémi vizsgálat alá veszik egy pilóta esetét, aki 2012-ben 43 éves korában halt meg, és a vizsgálatnak kell megállapítania, visszavezethető-e betegsége a repülőgépek fedélzetén eltöltött éveire.

Richard Westgate a British Airways személyzetéhez tartozott. Hollandiában egy repülés-egészségügyi intézményben kezelték, olyan szimptómákkal, amelyeket feltételezések szerint a pilótamunka során belélegzett idegmérgek okoztak. A Westgate esetében talált idegrendszeri jelenségeket feltehetően szerves foszfát okozhatta, ezt kell, hogy a halottkémi vizsgálat igazolja vagy cáfolja, hangzik a Flightglobal összefoglalója, illetve hogy ez az anyag mennyiben volt eredete a betegségének vagy mennyiben súlyosbított valamiféle rendellenességet. Amennyiben a betegség okaként jelöli meg, a halottkémi jelentés kiindulópontja lehet olyan intézkedéseknek, amelyek megelőzik a hasonló eseteket.

A szakportál arra emlékeztet, hogy szerves foszfát okozta veszélyekről a pilótafülkében jónéhány éve zajlik már vita. Az eddigi hivatalos álláspont a brit közlekedési tárca, a légitársaságok és a gyártók szerint az, hogy nem bizonyított az ok-okozati összefüggés a repülőszemélyzet körében esetenként tapasztalt megbetegedés és a repülés közben belélegzett veszélyes anyagok között. A „füst-esetek” akkor történnek a pilótafülkében és/vagy az utaskabinban, ha a hajtóművektől elvezetett levegővel, ami a gép kondirendszerét táplálja és a túlnyomást tartja fenn, valamilyen szivárgás miatt a hajtómű szintetikus, szerves foszfátot is tartalmazó olajával keveredik, a forró olaj pedig veszélyes anyagokat tartalmazó gőzzé alakul. Hogy ilyesmi bekövetkezhet, azt nem cáfolják a hatóságok, de azt állítják, hogy a veszélyes anyag koncentrációja olyan alacsony, hogy nem lehet egészségkárosító hatása.

A Flightglobal szerint igen sok országban figyelik nagy érdeklődéssel a most induló angliai vizsgálatot, olyan jogászkörök például, amelyek korábban megbetegedett pilóták eseteivel foglalkoznak. Az is fontos lehet, ha kiderül, hogy egyes légitársasági intézkedések is megtámadhatók, amit egy-egy cég egy-egy alkalmazottja ellen hozott, mert az illető megszegte a szabályokat, vagy nem megfelelő minőségű volt a munkája, ha kiderül, hogy ennek oka valójában a  mérgező anyagok okozta rosszullét volt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.