Vitorlázó ifi-vb, második hét: Fekete-erdő fekete felhőkkel

Nagy László   ·   2011.08.23. 20:40
IMG_6985_cimkép

Aki nem tudott elkapaszkodni, hamar visszaszálltA Németországban, Musbachban megrendezett Ifjúsági Vitorlázórepülő Világbajnokság alaposan próbára tette a szervezőket és a résztvevőket egyaránt. Ahogy a magyar csapat kapitánya az első hétről beszámolt, egy kellemetlen időjárással és gyatra felvontatással egyaránt sújtott verseny képe alakult ki a szemünk előtt. Amint a beszámoló második részéből kiderül, a második versenyhét sem hozott sok változást.

Hetedik versenynap (augusztus 13.):

A reggeli eligazításon a meteorológus, minden optimizmusa mellett, ismét nagyon gyenge termikeket és alacsony felhőalapot jósolt. A legmagasabb felhőalapot tengerszint felett 1400 méterre saccolta, ami a reptér 700 méteres magasságához képest nem tűnik olyan nagyon soknak. Az időjárás késői indulása miatt mindkét osztály feladatát lecsökkentették egy fél órával, így a standardosztály másfél, a klubosztály kétórás feladatot kapott, ami mindent elárult a várható termikek erősségéről és sűrűségéről. Mindkét osztály pilótái megküzdöttek az elindulással, főként Ádám, a sokáig tartó és ismét kritikán aluli felvontatást követően. De nem panaszkodhatunk, mert minden pilótánk megrepülte a kiírt feladatát, és a repülőtéren landolt, így végre a kisegítők is szusszanhattak egy kicsit. Ádám sajnos csak alacsonyan tudta elérni a 4 kilométer sugarú célcilindert, így az ezért kapott büntető pontok miatt a 32. helyen végzett. A klubos pilótáink nagyjából egyidőben érkeztek haza egy nehéz végsiklást követően. Gábor a 17., Misi a 23. és Csaba a 28. helyen végzett. (A versenyzők teljes neve a cikk végén található táblázatban szerepel.)

Egy optimista magyar ifipilóta startra készül

Nyolcadik versenynap (augusztus 14.): keserves repülés szembeszélben

A klubkategóriának a szervezőség 240 kilométeres-es „racing” feladatot, a standard osztálynak kétórás „area” feladatot írt ki. Az időjárás ismét nem segítette a pilótáinkat. Felszállás után, amint feljebb emelkedtek, azonnal kiderült, hogy a front után itt ragadt erős szél (50-52 kilométer per óra) meg fogja keseríteni a napjukat. A legnehezebb feladat az első szembeszeles száron az első fordulópontig való eljutás volt. Minden repülőnek keserves volt az előrehaladás. A klubosztályban a feladatot egyedül egy holland versenyző tudta megrepülni. Kapuy Gábor a napot a 29., Oltvai Csaba a 39., Marcsek Misi a 40. helyen zárta. A standard kategóriában már három pilóta volt képes a táv megrepülésére, de mivel az osztály 25 százaléka nem repülte túl a 100 kilométeres távot, így ennek az osztálynak a napját érvénytelennek minősítették.

Hát ez tényleg nem éppen ideális vitorlázórepülő idő

Kilencedik versenynap (augusztus 15.): az alkalmatlan időjárástól a sikeres házi szilváig

A reggel ismét esővel kezdődött, így jó repülésre megint nem volt túl sok esély. A szervezőség a napot hivatalos szünnapnak nyilvánította, így megtarthatták a nemzetközi estet. Minden nemzet bemutathatta saját étel- és persze italspecialitásait, miközben egymással ismerkedhettek a pilóták és a kisegítőik. Mi sok-sok téliszalámis, kolbászos, kovászos uborkás szendviccsel, és persze igazi házi szilvapálinkával készültünk az estére. Sikerült mind a szlovákokkal, szlovénokkal és a lengyelekkel is nagyon jó barátságot kötnünk.

Végsiklás és érkezés olykor valóban fű alatt

Tizedik versenynap (augusztus 16.): a győztes is épp, hogy besunnyogott

Ismét nem jó az idő, a feladatot kissé túlméretezték. A klubosztály 280 kilométer körüli, míg a standard 260 kilométeres feladatot kapott. Csabi ismét visszaszállni kényszerült, így csak a felvontatás végeztével indulhatott a többiek után. A táv során csak annak volt esélye, aki a vonalnyitást követően pozícióba tudott kerülni, és azonnal el tudott indulni. Csabi és a standardosztályban repülő Ádi a késői elindulás miatt nem jutott sokáig. A klubosztályban Gabi jutott a legtovább, 132 kilométert tudott megtenni, őt Misi követte 51 kilométeres távval, míg Csabi a reptér közelében terepre szállni kényszerült. Gabi visszacsúszott az összesített 19. helyre, Misi a 39., Csabi pedig a 42. helyen áll. A standardosztályban a feladatot egyetlen, német pilóta, Felipe Levin tudta megrepülni, de még ő is alacsonyan érkezett meg a repülőtér területére, így bűntetőpontokat kapott.

Hemzsegnek a motorosok, mégis lassú a felvontatás

Tizenegyedik versenynap (augusztus 17.): akik meglovagolták a hullámot

A javuló időjárás ellenére ezen a napon nem lőttek túl a célon a versenytáv kiírásakor a szervezők. Mindkét kategória közel azonos feladatot (kb. 235 kilométer) kapott. Pilótáink az eddigi napokhoz képest erősebb, határozottabb emelések mellett hullámjelenséggel is találkozhattak. Ezt kihasználva a víz nélkül repülő klubos pilóták egy része nagy előnyre tehetett szert, párszáz méterrel magasabbról indulhattak társaiknál. Határhegyi múltjának köszönhetően Gábor ezt a jelenséget jól ki tudta használni, így az eredménye a 13. helyre volt elegendő. Csabi késői indulásának köszönhetően 126 kilométer megtétele után egy közeli repülőtéren kénytelen volt leszállni. Misi 42 kilométert tett meg az útvonalon, majd alacsonyra kerülve szintén terepre szállt. A standard osztály egész jó eredménnyel zárta a számot, de sajnos Ádámnak a nap utolsó termikjét nem sikerült megtalálnia, így a 20 kilométerre lévő Winzeln repülőtéren landolt. A verseny folyamán egyre inkább kezd kiderülni, hogy a magyarországitól teljesen eltérő időjárási körülmények könnyel megviccelhetik ifjúsági versenyzőinket. Az időjárás percről-percre képes megváltozni.

A fura kis reptér a rajtrácson sorakozó gépekkel

Tizenkettedik versenynap (augusztus 18.): Kék égbolt, emelések nélkül

A későn induló időjárásnak köszönhetően a szervezők a standard osztálynak kétórás, a klubkategóriának másfél órás feladatot terveztek. A felvontatás során a két kategóriát felcserélték, így a standard gépei léphették át előbb a startvonalat. A versenyszám elején Ádám 2-3 méteres emeléseket fogott, így jó hangulatban kezdte meg repülését. Sajnos a németországi időjárás ismét megviccelte őt és társait. Az első fordulópont után minden felhő eltűnt és teljesen „kikékült” az időjárás. Ádám ekkor a dombokra kellett, hogy helyezkedjen, ahol az előző napokban emeléseket tudott fogni, de ezen a napon ez a taktika sem volt eredményes. Két másik társával terepre szállt, ez a napi eredmény a 30. helyre volt elegendő, így összetettben a 34. helyen végzett. A klubkategóriában repülő pilótáink a rövidebb feladatnak köszönhetően végre derűsebben szállhattak le a repülőtéren. Gábor ismét jól szerepelt, és 13. helyen végzett a napi tabellán. Misi 18., míg Csabi 38. lett. Az előző napok eredményeit összegezve Gábor a 16., Misi a 42., míg Csabi a 44. helyen végzett a 7. Ifjúsági Világbajnokságon.

Elhagyatott rajtrács: várakozásból volt elég...

Tizenharmadik versenynap (augusztus 19.): a zivatar lezárta a világbajnokságot

A verseny utolsó napján ismét megjelentek a Fekete-erdő feletti jellegzetes, alacsony szintű felhők, így a repülés már kora reggel kérdésessé vált. Az első felszállást a szervezők többször késleltették, miközben egy nagy zivatarcella alakult ki a reptértől délre. A rendezők a saját motorosgépeiket a vihartól megijedve a hangárba irányították, miközben az összes vitorlázórepülőt kint hagyták a rajtrácson. Miután a zivatar szerencsére elhaladt a repülőtér szélén, de utána sem alakult az időjárás kedvezően, a versenyvezetés végül kénytelen volt lefújni a számot, így az előző napi eredmények váltak a véglegessé.

.. és bőven lehetett gyakorolni a gépmozgatást

Tanulságok és eredmények

Sajnos ismét rá kellett döbbennünk arra, hogy a magyarországitól eltérő, annál sokkal gyengébb időjárásban való repüléshez még sokat kell tanulnia pilótáinknak. Bízom benne, hogy a versenyen kialakított nemzetközi kapcsolataink lehetőséget fognak adni erre.

STANDARD:
1.    Felipe Levin (Németország)
2.    Lukasz Grabowski (Lengyelország)
3.    Jon Erik Lygren (Norvégia)

36. Kapuy Ádám (Magyarország)

FAI CLUB:     
1.    Tim Kuijpers (Hollandia)
2.    Alexander Späth (Németország)
3.    Tobias Welsch (Németország)

16. Kapuy Gábor (Magyarország)

42. Marcsek Mihály (Magyarország)

44. Oltvai Csaba (Magyarország)

Rossz időben jól repülni. ez az igazán kemény versenyzés

A beszámoló Katja Soikkeli, Lothar Schwark, Nick Maddocks, Tobias Seitz és Wojciech Scigala képeinek felhasználásával készült.

Kapcsolódó hírek