Vót: Kőbánya-Kispest buszai tizenöt évvel ezelőtt

Bohus Dávid   ·   2018.06.24. 18:45
koki_kiskep_vot

Másfél évtizede elhatároztam, szülővárosomból a fővárosba költözök és próbálok szerencsét. A változást egy július elsejétől érvényes állásajánlat jelentette, amihez albérletet kellett keresnem. A lakások megtekintése és a főbérlőkkel történő egyztetések kiinduló bázisa akkoriban egy kőbányai tízemeletes kilencedik szintje volt, ahol egyik kedves ismerősön adott szállást pár napra. Az utazáshoz a vonatot válaszottam, a kellemes utazáshoz intercityre váltottam jegyet. A szegedi utaknak mindig volt egy hangulata, a Kecskemétig unalmas alföldi zakatolás után már felgyosulnak az események, Ceglédtől kétvágányos pályán már beköszönt az elővárosi, a "nemsoká' Pestre érünk" hangulat. A vonat egymás után száguld el a települések mellett, itt-ott beláthatunk valamelyik kertes ház mindennapjaiba, a háttérben néhol dombos táj, a távolban közlekedő autók a négyes utat koptatják. A pálya több szakaszon felújított, ott csendesebben fut szerelvényünk. Végül a vecsési térséget elhagyva elszáguldunk a ferihegyi repülőtér kerítése mellett, kreatív óriásreklámok, gyorsforgalmi út, rengeteg autóval elénk tárul a nagyvárosi hangulat, majd eltűnünk egy árokban, ahonnan az óriás távfűtő-vezetékekkel és a hármas metróval találkozó Kőbánya-Kispest vágányrengetegébe érkezünk meg.

Indulás Szegedről 2003-ban. A gyorsvonati és intercity kocsikkal kombinált óránkénti vonatközlekedés akkoriban még csak a tervekben létezett (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

A vonatról leszállva komor hangulat fogad, minden elhasználtnak, rozsdásnak tűnik. A zakatolós mozgólépcső egy levegőtlen átjáróba vezet, ahonnan a 85-ös autóbusz végállomását kell megkeresnem. Az épületből kijutva mindenhol árusok szólítanak meg "százasért a csoki, százasért az elem, százasért a bármi" monoton nyávogásuk meghatározza a csomópont hangulatát, az épület aljában kiskocsma, táskaárus, mini élelmiszer.

Kőbánya-Kispest, ahogy azt ma már nem láthatjuk, de a 260-as még megvan

A betonrengeteg hátterében panelházak, mellette egy rozsdás felüljáró, mindenhol BKV-s Ikarusok köröznek, van amelyik a megállóba áll be éppen, míg a többi éppen üres helyet keres a tárolón. A közlekedési társaság állományát akkoriban csak Ikarusok képezték, a legmodernebb alacsonypadlós 412-eseket a környéken hírből sem ismerték. A külvárosi óriáscsomópontban elsősorban a 200-as széria tagjai szállították az utasokat. A csendesebb és alacsonyabb belépésű, magasabb utazási komfortot nyújtó 435-ösök az emelt szolgáltatást nyújtó Reptér-busz, illetve Keresztúr-busz vonalakon közlekedtek. A magasabb színvonalat a BKV+ védjegy jelezte, a járatokra kizárólag kijelzős és elektronikus jegykezelőberendezéssel felszerelt autóbuszokat állítottak be, a megállókba egyedi táblaoszlopokat telepítettek, azok jobban áttekinthető menetrendi tájékoztatókat kaptak, a járműveket sűrűbben takarították. A járatokat nem viszonylatszámuk, hanem megnevezésük alapján azonosították be, a 280-asokkal kiszolgált vonalak Ikarusai ezüstnyíl arculatot kaptak.

A korszerűbb technika a reptér szolgálatában, a tároló területén ma pláza áll

Rövid tájékozódás után végül megtalálom a kertek alatt Örs vezér terére közlekedő 85-ös buszjáratot. A megállóban egy klasszikus 280-as állt. A szegedi világtól eltérően a buszvezető az összes ajtót kinyitva, lakattal lezárt fülkeajtóval (amelyen nem volt jegykiadó ablak kialakítva) hagyta a járművet az indulás előtti percekre, érdekesség volt számomra a műszerfal mellett egy telefonos beszélővel kiegészített menetirányító eszköz is. Az indulást követően feltűnt, hogy az Ikarust nem a karcos hangú D10-es, hanem a hagyományos szívómotor hajtja, a váltója a szegeditől eltérően több fokozatot vinnyogva kapcsol, fékezéskor pedig visszavált, szuszogva áll meg. Az utazást az ötödik megállónál befejezem és egy tízemeletes szalagház irányába indulok, ami pár napra budapesti szállásom lett. A tizenöt év alatt a kőbányai csomópont egy pláza aljába költözött, a rozsdás felüljárót felújították, a márkavédjegyes szolgáltatások helyett új- és használt alacsonypadlós, klímás autóbuszokkal kiszolgált, számozási rendszerbe integrált járatokat biztosít a BKK, de a 85-ös vonal a használtbuszok mellett továbbra is ad arra lehetőséget, hogy 200-as Ikarusokkal érjük el az Örs vezér terének kőbányai oldalát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.