Zavar a légiközlekedésben, beutazási tilalom
Meglehetősen éles hangú közleményt adott közre a IATA. A Nemzetközi Légiközlekedési Szervezet a bevezetőben leszögezi, a 265 tag légitársasággal együtt a biztonságos, hatékony és fenntartható globális légiközlekedésre törekszik, de emellett alapelvei mentén a kereskedelem és az emberek szabad mozgásáért dolgozik a határokon át.
Az IATA elismeri az államok jogát és feladatát, hogy megerősített határokkal védjék állampolgáraikat. A szervezet a légitársaságokkal együtt dolgozik azon, hogy megfeleljenek ennek a követelménynek, és erre nézve – folytatódik a közlemény – léteznek globális adatbázisok és eljárások ennek érdekében.
A közlemény utal az IATA ajánlására kialakított iparági standard eljárásra, amelynek révén a légitársaságok és az utazási ügynökségek meggyőződhetnek egy-egy utas utazási dokumentumainak érvényességéről, az utazás végcélja és az átszállási helyek szerint. A Timatic AutoCheck rendszer akár a jegykezelő pultnál, akár az automata jegykezelésnél képes ellenőrizni az utas dokumentumainak meglétét és érvényességét. A rendszer azonban csak előzetes koordináció révén és megfelelő információk birtokában képes beépíteni a hálózatába a kormányok direktíváit.
Az Egyesült Államokba történő belépési követelményeket azonnali hatállyal és jelentősen változtatta meg a január 27-én kibocsájtott elnöki rendelkezés, emlékeztet az IATA; előzetes koordináció és figyelmeztetés nélkül, ami zavarokat okozott a légitársaságok és az utazók körében egyaránt. Fokozott megterhelést jelentettek a légitársaságok számára megfelelni a nem teljesen világos követelményeknek, és a közlemény emlékeztet az intézkedéssel kapcsolatos „büntetésekre”, itt a szervezet nyilván arra is utal, hogy a társaságoknak az esetleg elutasított utasok visszaszállítása, vagy a jegyárak visszatérítése is plusz költségeket jelent. Az IATA a helyzet tisztázását kéri az amerikai adminisztrációtól, és valamennyi kormányzatot arra szólít fel, hogy előre egyeztessen a belépési követelmények változásáról, annak érdekében, hogy ezt az utasok is megértsék és a légitársaságok is hatékonyan bevezethessék a változásokat.
A szakmai portálok szerint a légitársaságok még mindig küszködnek a néhány napja rapid módon bevezetett amerikai intézkedések hatásaival. Mint ismeretes, a Trump-féle rendelkezés Irak, Irán, Líbia, Szudán, Jemen, Szíria és Szomália állampolgárait tiltja el kilencven napra az USA-ba való belépéstől.
A Flightglobal szerint a légitársaságokat nem csak az utasok, hanem a személyzetek oldaláról is rosszul érintheti a rendelkezés, hiszen főképp a légiutaskísérők között lehetnek kitiltott állampolgárok. Hírek szerint több légitársaság is alaposan át kellett, hogy fésülje a légiszemélyzetek listáit, hogy az amerikai járatokról átcsoportosítsa a tiltott országokból származó alkalmazottait.
Az amerikai belbiztonsági tárca ugyancsak közleményt adott ki, amelyben jelezte, szorosan együttműködik a légitársaságokkal, hogy preventív módon szűrjék ki azokat, akik nem kapnak belépést az Államokba. Az egyik fő probléma, hogy kiterjed-e a tiltás a „zöld kártya” birtokosaira is, akik amúgy az érintett hét ország valamelyikének útlevelével utaznak, és az is tisztázatlan volt, mi van a kettős állampolgárokkal.
A légitársaságoknak ugyanakkor azokkal is kezdeniük kell valamit, akiknek érvényes jegy van a kezükben, de feltehetően nem engednék be őket az Egyesült Államokba. Az American Airlines egyrészt teljes visszatérítést ajánl nekik, másrészt segíti a jegyek átírását, hasonló intézkedéseket jelentett be a Delta és a British Airways is.
Az Etihad szóvivője szerint a társaság személyzete nem érintett a kitiltásokban, és még repülés előtt segíti az utasokat az eligazodásban a belépés feltételeiről.
A tizenegy amerikai nagyvárosba repülő Emirates azt állítja, más hírekkel ellentétben, hogy a személyzetét nem érintette az intézkedés, az átcsoportosítást időben végrehajtották, hasonlóképp jártak el hírek szerint ausztrál légitársaságok is. Az Air Canada alternatív utazási célpontokat is felajánlott, ez azzal is összefüggésben állhat, hogy Kanada továbbra is befogadja például a szíriai menekülteket, és erről maga Trudeau miniszterelnök biztosította őket.
A Los Angeles Times szerint amerikai légitársaság közvetlen járatot egyik tiltott országgal sem tart fenn, egy szakértő szerint köztük és az Egyesült Államok között a forgalom nem annyira nagy, mint más térségek felől. Mások viszont arra figyelmeztetnek, hogy például az évi 35 ezer iráni kiesése már elég komoly veszteség, és ha az érintett országok maguk is kitiltják az amerikai állampolgárok beutazását, amit például az iraki törvényhozás már javasolt is a kormánynak, az további csökkenést okoz a légiközlekedésben.
Az utazási tilalom általában visszaveti az utazási kedvet más országokból is az Egyesült Államokba, és ez egy 15 millió munkahelyet jelentő ágazatot hoz kellemetlen helyzetbe. Ugyancsak csökkenti a bevételeket elsősorban a légitársaságoknál, hogy a kérdéses országok Egyesült Államokban tartózkodó állampolgárai viszont nem mernek hazalátogatni, mert attól tartanak, hogy sosem térhetnek vissza Amerikába. Egyes, arab országok látogatóival foglalkozó utazási irodák pedig a maguk tiltakozásaképp levették a kínálatukból a Trump-birodalomhoz tartozó szállodákat. A hétfői kereskedés során az amerikai légitársaságok részvényárfolyama erősen esett a tőzsdén.
Trump egy közösségi oldalon kijelentette, az amerikai repülőtereken beállt hétvégi zárzavar nem az általa hozott intézkedésnek, hanem a Delta számítógépes rendszere leállásának volt köszönhető.