Matt Hall a Red Bull Air Race utolsó bajnoka. A 2019-es szezon és a sorozat történetnek valószínűleg legutolsó versenyére a japán Csibában került sor szeptember 7-8-án. Az ausztrál Hall sokadik próbálkozásra, nyolcvanegy ponttal nyerte meg a világbajnoki címeta sorozat megszűnése okán ráadásul a legutolsót. A japán Muroya mindössze egy ponttal maradt le a címről. A nagy vesztes a harmadikként záró Martin Sonka: a cseh az előző, balatoni forduló után még négy ponttal vezette az összetettet, de japánban még a tizennégyek futamában a kilences kapunál túl nagy terheléssel fordulózott, és az ezért járó egy másodperces büntetéssel alulmaradt Ivanoff ellen.

Négy mozdonyt rendelt a Rail Cargo Hungaria (RCH) a kínai CRRC-től: a két hibrid tolató várhatóan a budapesti BILK-en fog majd dolgozni (fotók: Vörös Attila)

Kínai mozdonyokat rendelt a Rail Cargo Group (RCG). A teherfuvarozó cég két nulla emissziós villamos-hibrid tolatómozdonyt, valamint két vonali, kiegészítő dízelmotorral is ellátott, nagyteljesítményű villamos mozdonyt bérel négy évre a kínai CRRC-hez tartozó CRRC Zhuzhou Locomotive-től (CRRC ZELC). A megállapodás a járművek teljeskörű karbantartását is magában foglalja. Ha a mozdonyok beválnak, opcionálisan további húsz-húsz gépet bérelhetnek vagy akár vásárolhatnak is meg. A CRRC az RCG-leány Rail Cargo Hungaria (RCH) által megadott paraméterek szerint fejleszti ki az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló mozdonyokat. A világ legnagyobb vasúti járműgyártója az első két-két járművet harminchat hónapon belül építi meg, továbbá megszerzi a mozdonyok közlekedését lehetővé tevő a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyeket is.

Se személy-, se tehervonat nem jár Macsnál. Furcsa helyzet állt elő a 108-as vonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszán, ahol még május 2-án vették át a személyvonatok szerepét a pótlóbuszok a Debrecen mellé tervezett BMW-gyár építését előkészítő sódervonatok rakodása miatt. Az első tervek alapján még napi öt pár tehervonattal számoltak, ami aztán háromra csökkent, a nyár elejétől pedig már csak napi két pár szerelvény közlekedett Macs megálló-rakodóhelyre. Információink szerint azonban utoljára még július 29-én rakodtak Macson, vagyis az elmúlt másfél hónapban azért nem jártak a személyvonatok, mert akár lehetett is volna kőrakodás – ami végül azóta sem történt.

Június vége óta nem történt kőrakodás Macson, de a személyvonatok sem térhettek vissza Debrecen és Balmazújváros közé

Sűrűbb menetrend a 105-ösön. A debreceni elővárosi közlekedés javítása érdekében a MÁV-Start augusztus 26-ától munkanapokon új, gyorsított személyvonatokat állított be a hajdúsági megyeszékhely és Nyírábrány között. Az egyik új, reggeli gyorsított 7 óra 27-kor érkezik Debrecenbe, munkanapokon délután pedig 13 óra 5-kor, 13 óra 40-kor, 14 óra 35-kor, 15 óra 10-kor, 16 órakor és 17 óra 9-kor indulnak gyorsított vonatok Debrecenből Nyírábrány felé. Továbbá a térségben is elkezdődött a vasúti és az autóbuszos szolgáltatások összehangolása, melynek keretében szeptember 1-jétől a nyírábrányi és a nagykereki (106-os) vasútvonalak térségében az ÉMKK által kiadott havi, harmincnapos és félhavi buszbérlettel is használhatják a vasúttársaság járatait az utasok.

Két jelzőmeghaladásos szembemenés is történt pár napon belül. Szeptember 11-én délután a GYSEV Sopronből Győrbe tartó, 9913-as számú személyvonata haladt ki Kóny állomásról a jelző tiltó jelzését meghaladva. A vonat a szemből érkező tehervonat útjába került. Ütközés nem történt, a szerelvények egymástól ötszáz méterre álltak meg. Az eset miatt a 8-as vonalon jelentős késések alakultak ki, a soproni intercityk pedig jókora kerülővel, Hegyeshalom érintésével közlekedtek. Két nappal később Pécelen haladta meg a tiltó jelzést a Keletiből induló 3220-as gyorsított személyvonat, és került a Pécelről indulni készülő 3089-es személyvonat útjába. Ütközés ekkor sem történt, a vonatok hétszáz méterre voltak egymástól.

Két jelzőmeghaladásos veszélyeztetés is történt a héten pár napon belül. Szeptember 11-én Kónynál személyvonat került tehervonat útjába

Épül az M30-as autópálya. A sztráda 2022 elejére tervezett elkészülésekor Miskolcot fogja összekötni Kassával. A kétszer két sávos, hatvan kilométer hosszú autópálya megépítését az Európai Unió 552,6 millió euróval, vagyis 182 milliárd 300 millió forinttal támogatja. Az uniós Kohéziós Alapból finanszírozott projekt célja a forgalom felgyorsítása, a közúti biztonság javítása és a forgalmi torlódások csökkentése. A fejlesztés segíti a Balti-tenger és a Fekete-, illetve Égei-tenger menti területeket összekötő, Via Carpatia nevű európai közlekedési hálózat kiépítését is. Az M30-asnak elsőként a Tornyosnémeti és a szlovák határtól Kassa felé vezető R4-es autópálya közötti szakasza készült el: a 1,7 kilométer hosszú, kétszer két sávos pályát 2018 januárjában vehették birtokba az autósok.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!