787: halasztások, vásárlások, fogynak a Rettenetesek

iho   ·   2015.03.23. 11:15
klmcim

Februárban lett nyilvános, az Air France/KLM csoport 10–12 gép tervezett beszerzését halasztja el, mert a sztrájkok és a nem éppen tökéletes pénzügyi eredmények következtében a flottabővítésre illetve cserére kevesebb pénz jut. Ekkor a KLM elnök-vezérigazgatója még azt nyilatkozta, hogy a visszafogás ellenére a hollandok a tervek szerint októberben átveszik első három Boeing 787-esüket: a döntés logikusan is hangzott, nem egy légitársaság menekült előre a bajaiból azzal, hogy az olcsóbban üzemeltethető, tehát több pénzt termelő új típusú repülőgépek forgalomba állítását inkább favorizálta, mint az egyszerű cserét, az elhasználtabb, korosabb gépek kisorolását és ugyanolyan, de friss példányok beszerzését.

Most azonban a KLM bejelentette az októberi Álomgép-álmok részbeni szertefoszlását, vagy legalábbis késleltetését, ami annyit jelent, hogy az első gépet valóban átveszik októberben, de a másik kettőt még nem. Ugyanakkor nem indítanak be olyan bejelentett új járatokat sem Amszterdamból, mint Bangkok, Rio de Janeiro, Nairobi, Toronto, Hangcsou, Csengdu és Sanghaj. Az indok kétféle: az eredeti beszerzési tervet a készpénzhiány hátráltatja, a főképp 787-esre alapozott, de más típussal már májustól tervezett új útvonalak megnyitását pedig a még mindig zajló vita az igazgatóság és a kabinszemélyzetek érdekvédelme között. Elemzők ehhez hozzáteszik: feltehetően az olajárak csökkenése is hozzájárul ahhoz, hogy ne legyen annyira sürgős a csere, ugyanakkor más típusok kapcsán megjegyzik, hogy például a négyhajtóműves 747-esek további üzemeltetése a 777-esek elhalasztott beszerzése miatt már mindenképp veszteség a az Air France/KLM csoportnak.

A holland társaság tíz 787-est rendelt, de csak egyet vesz át októberben

Közben a Boeing háza táján eléggé biztatóak a gyártási hírek. Először is az év eleji akadozások ellenére – amikor a gépek a tervezett számban kerültek ki az összeszerelő üzemből, de az átadásuk elhúzódott – a februári felfutás már igen biztató, egy hónap alatt tizenkét példányt sikerült forgalomba állítani, vagy legalábbis ennyit tudtak átvenni a légitársaságok.

Az idei terv 135 Álomgép átadása lenne, és ezzel a tempóval ez tartható is, miközben sikerült kibocsátani, egyébként a United számára, az első hosszabb törzsű, 9-es verziót a második gyártóhelyről, az egyelőre csak havonta három géppel elkészülő North Charlestonból. Ami azért fontos, mert mostantól a gyártás súlypontja feltehetően átterelődik erre a hosszabb, nagyobb teljesítményű altípusra, amely egyébként a rendelésállományt is dominálja: a rövidebb első verzióból a társaságok által kért gépek felét már leszállította a Boeing.

A United gépe North Charlestonban

Ugyancsak érdekes hír, hogy újabb két gépet sikerült eladni a szörnyű tízből, vagyis az elsőnek kikerült, a kezdeti gyártási nehézségek illetve a beszállítói problémák miatt a tervezettnél nehezebb és ezért csak kisebb teljesítményű gépekből. A vásárló egy ausztrál charter-társaság, az Air Austral: a cég korábban 777-eseket rendelt, de ezt az üzletet lefújták, mostani hírek szerint inkább az új példányoknál gyengébben muzsikáló, de komoly árengedmény mellett megszerezhető korai 787-esek kedvéért. Egyes feltételezések szerint ezek azok az All Nippon Airways gépek lehetnek, legalábbis kettő az eredeti négyből, amelyeket a japánok a túlsúly és más problémák miatt nem vettek át.

Mint korábban beszámoltunk róla, a rettenetes tíz lassan-lassan teljesen eltűnik a gyártó bázisrepterének lezárt 29-es pályájáról: egyikük már mexikói kormánygépként repül jónéhány évnyi kényszerpihenő után. Az, hogy a Terrible Teens példányait normál légitársasági munkára hozzák fel, túl sokat kellene költeni rájuk, bár ennek ellentmond a meg nem erősített hír, hogy a típus egyik igen sikeres üzemeltetője, az Ethiopean is szeretne venni a túlsúlyos őspéldányokból.

A mexikói elnöki különgép is a Rettenetesek között parkolt korábban

A gyártó szerint igen gazdag magánszemélyek már érdeklődtek a viszonylag olcsón beszerezhető gépek iránt. Az új Dreamlinereket mint üzleti gépeket eddig tizennégy példányban rendelték meg és ezek közül négyet már át is adtak, többnyire az egyedi belső berendezésük készül valahol a szakcégeknél.

A gyártó arra emlékeztet, hogy a speciális felkészítés és a valamivel kisebb hasznos teher révén business jetként ezek a korai 787-esek is igen jó teljesítményt nyújtanak, miközben annak, aki ilyen gépre vágyna, nem kellene végigvárnia azt a több éves sorban állást, amíg a rendes gyártási ciklusban elkészülne a gépe. Ráadásul a mintegy százmilliós megtakarításból, amennyivel olcsóbban megkapja a Terrible Teens egyikét, megfinanszírozhatja a belső átalakítást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek