A 787-es nem jött, de volt róla LOT-tájékoztató

Márványi Péter   ·   2013.01.12. 15:30
cim4

Az ünnepélyes tortavágás, ami egy új légitársaság vagy egy új gép érkezésekor dukál Ferihegyen, megtörtént, mert mindenki tudta, hogy ha ez a Dreamliner lépcsője mellett történik, akkor abba mindenki belefagy, az ünnepelt személyzet is, a Budapest Airport és a LOT csapata is, meg a fotósok és az újságírók is. Úgyhogy a tortát teljes jóhiszeműséggel nemhogy felvágták, de nagyrészt el is fogyasztották a jelenlévők, még a terminálépület konferenciatermében.

Ehhez képest végül is a Boeing 787-es első budapesti útja (remélhetőleg csak) egynapos késedelmet szenvedett, a gép technikai hibája miatt: a telefonokra letöltött Flightradar 24-es egy ideig mutatta a Chopin repülőtéren guruló járatot, de aztán eltűnt a jel, legutóbbi információk szerint technikai probléma miatt kellett típust váltani. Amire a Ferihegyen ritkábban megforduló kollégák humorizáltak vagy morogtak, de a repüléshez közelebb állók azt mondták: épp azért vagyunk itt, mert ez egy új típus, és egy új típus friss gépével ilyesmi bizony előfordul.

Prezentáció a 787-esről és arról, ahogy az első európai felhasználó üzemelteti

Ettől még persze a lengyel légitársaság és a Budapest Airport sajtótájékoztatóján elhangzott sok érdekes és fontos adat és gondolat. Kam Jandu, a BA légiközlekedési főnöke jelezte: a LOT több mint 75 éve repül Budapestre, ezért is külön öröm, hogy a legfrissebb gépe is megfordul nálunk. Kiemelte, hogy a nehéz körülmények közepette a LOT gyorsan reagált a változásokra, és a Malév csődje után hamar növelte a kapacitását Budapest és Varsó között.

Roman Kowalski nagykövet is a nehéz időkről beszélt, amikor a korábbi stratégiák sokszor nem válnak be, ezért értékes minden olyan kezdeményezés, ami pozitív üzenetet hordoz, és aminek optimista a mondandója, ilyen a LOT 787-eseinek forgalomba állítása, amit a diplomata figyelemre méltó őszinteséggel előre menekülésnek minősített.

Kam Jandu, a BA légiközlekedési igazgatója, és Roman Kowalski nagykövet <br>(fotók: Vörös Attila)

Elżbieta Borzon, a LOT hazai országmenedzsere elmondta: a társaságnak jelenleg már két 787-ese repül, az első interkontinentális járat január 16-án a Varsó–Chicago lesz az új géppel, majd következik New York, Toronto, Peking. Egy kis történelmi áttekintés következett: az 1929-ben alakult LOT 1938-ban kezdett Budapestre járni (egy jelenlévő repüléstörténész kolléga adatai szerint Ju-52-essel, Lockheed 14-essel és DC-2-essel, az első járat a Varsó-Krakkó-Budapest-Velence volt), sőt, egy szép, bár sajnos rövid filmbejátszásban feltűnt a LOT egyik Lockheedja is a Budaörsi repülőtéren. Azán láthattuk a lengyel állami társaság több más legendás típusát a Convair 240-estől a Tu-134-esen és az Il-18-ason át egészen az Il-62-esig, igen, ez az épp most ötven éves típus volt a LOT első igazi interkontinentális repülőgépe. Majd szép felvételek következtek a 787-es első varsói bemutatkozásáról két éve, amikor még a tesztpéldányok egyike szállt le a Chopin repülőtéren.

Hagyományos tortavágás ezúttal nem a gépnél: Elżbieta Borzon és Kam Jandu

A tájékoztató leghosszabb része egy komoly prezentáció volt a 787-es előnyeiről, újdonságairól: nos ez az, amit az iho/repülés már elég sokszor végigelemzett: az üzemanyagtakarékos és csendes, alacsony kibocsájtású üzemeltetéstől az alacsonyabb magasságnak megfelelő kellemes kabinnyomásig és az elektromos fényerőszabályozós nagy ablakokig, a pneumatikát és a hidraulikát felváltó elektromos rendszerektől a pilótafülke modern berendezéséig, ami minimálisra engedi csökkenteni a papírdokumentációt. Ugyancsak fontos újítás a szárnymechanizáció automata működtetésével dolgozó turbulencia-kiegyenlítő rendszer, ami más gépekhez képest simább repülést nyújt. Nehéz felmérni mindennek jelentőségét, de eléggé nyilvánvaló, hogy egy 15 ezer kilométeres repülés során a kompozit-gép előnyei mennyire fontossá válnak az utasok, a légitársaságok és a pilóták számára is.

A 787-es jele felbukkant majd mégis eltűnt Varsóban: tudósítók böngészik a Flightradart

Ugyancsak részletes képet kaptunk arról, hogyan rendezte be háromosztályosra a gépet a lengyel légitársaság, és hogy melyik szekcióban mit várhat az utas, az ülésektől a fedélzeti ellátásig, a fejfeletti csomagtértől az utastájékoztató és szórakoztató rendszerig.

Hogy mit jelent az Elżbieta Borzon által érthetően a világ legmodernebb utasszállítójának minősített géppel repülni, hogy az utas hogyan érzékeli a forradalmian új technológiát, ezt reményeink szerint az iho/repülés tudósítója is megértheti, megérezheti majd, ha az első európai 787-esek egyikével – mondom megint, reményeink szerint – ha nem is 15 ezer kilométert, de egy Varsó–Budapest utat végigrepülhet a közeli napokban. Tudósításunk időpontjában a LOT a szombat esti budapesti járatra továbbbra is Boeing 787-es típust jelöl.

Szombat este remélhetőleg valóban felszáll Budapest felé az első Álomgép

Kapcsolódó hírek