Lengyel, román, szlovák, moldáv és ukrán közlekedésfejlesztési beruházásokat támogat az Európai Unió
Az Európai Bizottság az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközön (CEF) keresztül segíti a kiválasztott projekteket.
A még idén júliusban bejelentett támogatási program keretében megítélt források a határokon átnyúló munkákra, valamint az EU és Ukrajna közötti úgynevezett szolidaritási sávokra irányulnak, melyek célja, hogy fenntartsa az áruforgalmat Ukrajna és a környező régió között.
Lengyelországban az alábbi négy beruházás összesen 452 millió eurót (aktuális árfolyam alapján körülbelül 173 milliárd forintot) kapott:
- a Baltikumot Közép-Európával összekötni hivatott, nagysebességű, normál nyomtávú Rail Baltica vasúthálózat lengyelországi szakasza 294 millió eurót (cirka 113 milliárd forintot);
- a lengyelországi Mikołówtól a lengyel–cseh határig vezető vasúti szakasz fejlesztése 18,4 millió eurót (bő hétmilliárd forintot);
- az Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszernek (ERTMS) a vasúti törzshálózaton való telepítése hét vajdaságban 94,9 millió eurót (cirka 36,5 milliárd forintot);
- Świnoujście, Szczecin és Police kikötőihez vezető hajózási útvonal kiszélesítése 44,3 millió eurót (17 milliárd forintot).
Szlovákiában is négy vasúti projektet segítenek elő, oda összesen 135 millió eurót (körülbelül 51,8 milliárd forintot) szánnak:
- a Zsolna (Zilina)–Kassa vasútvonal korszerűsítésére 96,7 millió eurót (bő 37 milliárd forintot);
- az ukrán határig vezető, fontos nemzetközi vonalnak számító Kassa–Tiszacsernyő (Čierna and Tisou) pálya fejlesztésére 27,3 millió eurót (10,5 milliárd forintot);
- egy vasútbiztonsági és egy transzeurópai közlekedési hálózatot (TEN-T) érintő átjárhatósági beruházásra pedig összesen 11 millió eurót (4,2 milliárd forintot).
Romániában:
- egyrész a konstancai (Constanţa) kikötőt Bukaresten át Ukrajnával és Moldovával összekötő, észak–déli vasúti tengely fejlesztéséhez ítéltek meg 45 millió eurót (17,3 milliárd forintot);
- másrészt egy, a moldávokkal közös, 33 millió euróval (körülbelül 12,7 milliárd forinttal) segített projekt keretében a Jászvásár (Iaşi)–Nyárádtő (Ungheni) szakasz újulhat meg.
Ez utóbbi során kiépülhet Moldova első villamosított vasútvonala is.
Az ukránok pedig a lengyel határtól Lembergig (Lviv) vezető, normál nyomtávú vasútvonal kiépítésére kapnak 73,5 millió eurót (28,2 milliárd forintot).
A támogatások odaítélésével egyidejűleg, a napokban Ungváron rendezték meg a 4. EU–Ukrajna közlekedési párbeszédet az Európai Bizottság, Románia, Moldova és Ukrajna részvételével. Az ülésen áttekintették a kitűzött reformok előrehaladását, a közlekedési módok közötti együttműködést, valamint a szolidaritási sávok elnevezésű kezdeményezést.
Az Európai Bizottság információi szerint a CEF közlekedési program a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésének legfőbb finanszírozási eszköze. A Bizottság a következő, 2028 és 2034 közötti finanszírozási időszakra az előző költségvetés megduplázását javasolta, ez összesen több mint 51 milliárd eurónyi (cirka 20 ezer milliárd forint) támogatást tenne lehetővé a határon átnyúló összeköttetésekhez, köztük nagysebességű vasútvonalakhoz és a katonai mobilitás elősegítéséhez.
A CEF program leírása kiemeli a közlekedési módok láncintegrációjának támogatását, az európai infrastruktúra hiányzó láncszemeinek pótlását, továbbá a szomszédos társult országok, például Ukrajna és Moldova összekapcsolását – adja hírül a Rail Market.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!