A figyelem centrumában

Zöldi Péter   ·   2018.08.03. 12:00
ketfarku_kerekparut_rakosrendezo_kislid

Miután kissé lecsengett a szenzáció a megtiltott, majd részben mégis megépülő, majd elküldött pártpasszivisták okán egyelőre félbemaradt, de biztonsági őrök által őrzött gerillakerékpárút körül, egy puha délutánon elmentünk megnézni, hogyan működik az egész, ha nincsen ott kamera, rendőr, biztonsági őr, csak simán azok, akiknek épült, azaz a kerékpárosok.

Budapest legújabb fejlesztése, az árnyas Baross Gábor Biciklisugárút (a képre kattintva galéria csodálható meg a szerző fényképeiből)

Na, hát ilyen steril helyzet nincsen, a kókadt kánikulában egy fehér Octavia csak ott bújt a lombok alatt. Reméltük, hogy ez az Octavia nem az az Octavia, de csalódnunk kellett a sötét üvegen át is jól kivehető sárga láthatósági mellények okán. A biztonsági őrök belátók voltak, nem úgy álltak be a hűsítő árnyékba a kocsival, hogy egyben az – egyelőre – félbemaradt kerékpárút használatát is akadályozzák, sőt, előzékenyen félrehúzódva. Pedig akár lövethettek is volna, ahogy az egykori vicc mondja.

Annak is csalódnia kellett, aki acsargó verőlegényeket vizionált ide, az egyik biztonsági munkatárs körülszaglászásra ráutaló magatartásunkat látva kipattant a kocsiból: – Ugye, nem minket fényképez?

A nemleges legyintésre megenyhült: – Akkor jó, mert akkor már inkább elállok innen!

A kocsiból néha kiszálló, elgémeberedett tagjaikat megropogtató, aztán a jó hűvösbe visszaülő, munkájukat végző munkatársaknak sem lehet fenékig tejfel az élet, amennyiben egy számukra teljesen átláthatatlan célból vannak itt jelen, miközben a nyüzsgő város termeli a GDP-t. A hűvösséget az garantálja, hogy a körülszaglászás ideje alatt az autó motorja folyamatosan járt, termelte a klíma számára a életadó delejt, Skoda-fanok kiszámolhatják, hogy a napi őrzés alapjáraton hány liter benzint, és hány kiló üvegházhatású gázt kóstál ebben a felmelegedő, leszakadó sarki jégfalak uralta világban.

Korrekt kapubehajtó, közlekedési konfliktushelyzet pillanatában

A megépült létesítménnyel koncepcionálisan és a részleteket illetően is stimmel minden. Jelentőségéhez mérhető táblát kapott, Baross Gábor, a vasminiszter is kontextusba került. Egy kicsit mintha sok lenne az aszfaltra utólag szórt aprózúzalék, de az első alaposabb eső segíteni fog ezen és a biciklik kereke is le fog belőle söpörni. A zúzalék vastagsága sajnos nem adott lehetőséget a burkolat símaságának megítélésére, de a korábbi allapotokhoz képest egy göröngyösebb burkolat is hatalmas előrelépés. Ha viszont tekintetbe vesszük, hogy az utat olyanok építették, akiket érdekel a téma – szemben az átlagos kerékpárutakkal, melyeket általában olyanok építenek, akiknek járda és bicikliút egykutya – akkor feltételezhetjük, hogy a símaság is stimmel.

A kerékpárút pudingját a kapubehajtókban eszik – itt is van ilyen, használják is, erős, pontszerű, kereszirányú terhelést adva az útpályának, de mindeddig nem sikerült olyan torzulást okozni a hosszelvényben, mely lassújel kitűzését kellene, hogy vonja maga után.

Megnéztük a sok vitára okot adó, a vágányokra szórt, kupacokban felhalmozott alépítményi anyagokat is, melyek a folytatást szolgálnák. Itt kell megynyugtatnunk a vasútüzem biztonságán aggódó, a Kerékagy-blogot ellepő kommentelőket, hogy a kupacok nemhogy nem balesetveszélyesek, de egyenesen a pályaudvar megújulásához fognak hozzájárulni: azt ugyanis nehezen tudjuk elképzelni, hogy miután a vasúttársaság valóban saját költségén elhordaná innen a felhalmozott építőanyagot, a vágánytakarítók a kiegyensúlyozott fenntartás jegyében ne nyúlnának hozzá a pár méterrel odébb a vágánytengelyben növögető, karvastagságű zsurlókhoz, páfrányokhoz és harasztokhoz, így remélhetőleg ezeken a ma még jövőtlennek tűnő vágányokon ismét Csauruszok fognak döngetni tehervonataikkal.

Mi pedig az Octavia mellé parkolva behúzódunk ihós szerkesztőségi autónkba, és várjuk a rövidesen vélhetően meginduló folytatást, haladéktalanul tudósítva a fejleményekről kedves olvasóinkat, élvezve a klímacsövekből áradó jéghideg szellőt.

Friss! Befutott a vasúttársaság elsőre profán „A MÁV-val a kutya sem egyeztetett a Teleki Blanka utcai aszfaltozásról” címmel kiadott közleménye is, de aztán rájöttünk, hogy ez poén, végső soron abszolút testhezálló :). Íme:

„A Magyar Kétfarkú Kutya Párt sajtóban megjelent állításaival ellentétben a budapesti Rákosrendező vasútállomásnál található útszakasz ügyében a szervezet nem kereste meg a MÁV-ot, az útépítést a párt mindenféle egyeztetés és az engedélyeztetési eljárás teljes mellőzésével kezdte meg.
A vasút veszélyes üzem, az érintett területen például kábelek húzódnak, ezek sérülése veszélyezteti a vasúti biztonságot, így azt is, hogy több ezer állampolgár biztonságosan elérje úti célját. Ezért a MÁV-hoz tartozó területen minden esetben kizárólag engedéllyel és szigorúan szabályozott módon lehet munkát végezni, a szervezet képviselői azonban semmiféle engedéllyel nem rendelkeztek, ezért a vasútbiztonsági osztály szakemberei azonnal intézkedtek, amint az akcióról értesültek.
Ugyancsak a sajtóban megjelent állításokkal ellentétben a kerékpárút valójában a Szegedi út végéig, illetve – a másik irányból – a Szőnyi út–Teleki Blanka utca sarokig tart. A Teleki Blanka utcának nincs olyan szakasza, amely bicikliútnak lenne kijelölve; ráadásul a kockakővel burkolt szakasznak csak egy része tartozik a MÁV kezelésébe. Az említett teljes útszakasz két ingatlan területén fekszik: a 29834/10-es hrsz.-ú földterület a magyar állam tulajdonában és a MÁV Zrt. vagyonkezelésében van, a 29834/11-es hrsz.-ú földterület viszont vagyonkezelési szempontból Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzatához tartozik.
Az átjáró a vonatközlekedés sűrűsége miatt alkalmatlan helyszín egy kerékpárút szintbeli átvezetésére és ezáltal a kerékpáros forgalom eddigieknél intenzívebb ráeresztésére, Rákosrendező állomáson ugyanis három sűrű forgalmú elővárosi vasútvonal (a Budapest–Esztergom, a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Vácrátót–Vác vonal), valamint a körvasút Nyugati pályaudvar irányú forgalma összegződik. Rákosrendező állomás Szegedi út–Teleki Blanka úti átkelőjén keresztül naponta átlagosan 320 vonat közlekedik, nagyrészt a nappali órákban. A vonatforgalom sűrűsége miatt a sorompó rendszeres és tartós – 10 percen túli – zárva tartása is megengedett, melyről a helyszínen tábla is tájékoztatja a közlekedőket. Sajnos, a kerékpárosok gyakran nem várják meg a vonatok elhaladását és a sorompók felnyitását: életüket veszélyeztetve, tilosban tekernek át a síneken.”

Kupacok a vágányokon, a pályaudvar megújulásának biztosítékai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek