A föld legveszélyesebb légtére pár kopár sziget fölött

iho   ·   2013.11.27. 10:00
Japanes_F-15s_cim

Az ázsiai légitársaságok egy része gyakorlatilag elismerte Kína lépését, amivel kiterjesztette légvédelmi azonosító légterét a Japánnal vitatott szigetekre, friss hírek szerint azonban Japán két legnagyobb légitársasága, a Japan Airlines és az ANA a a tokiói kormány nyomására elutasította, hogy Pekingtől kérjen engedélyt az átrepülésekre.

Peking a hét végén jelentette be a kiterjesztett zóna koordinátáit, így ebben a pillanatban a kínai és japán katonailag ellenőrzött légtér a mindkét állam által magának követelt szigetek (kínai néven Tiaojü-, japán nevén Szenkaku-szigetek) felett fedi egymást. A kínaiak által deklarált légtér a Kelet-Kínai-tenger nagy részét érinti, nagysága megfelel az Egyesült Királyság kétharmadának, hangzik a Reuters jelentése.

A kínai bejelentés szerint a változás nem érinti a polgári légi közlekedést, azonban azt is kilátásba helyezi, hogy megfelelő azonosítás nélkül berepülő gépekkel szemben a kínaiak „rendkívüli védelmi intézkedéseket” foganatosítanak. Kötelező a zónába belépéskor a kínai területi légvédelemmel a kétoldalú rádiókapcsolat és a zónában is működtetni kell a gépek válaszjeladóit (transzpondereit), a gépen pedig a nemzetközi előírásoknak megfelelően jól láthatóan kell megjelennie a felségjelzésnek és a lajstromjelnek. A közlemény hangsúlyozza, hogy bármiféle légi jármű személyzetének azonnal és maradéktalanul végre kell hajtania a zónában a kínai területi légvédelem utasításait.

Az egymást fedő légterek: a kék a japán, a narancssárga vonal a most kiterjesztett kínai zóna határát jelöli

A döntés nyilván azt a japán intézkedést akarja ellehetetleníteni, amellyel Tokió már jóval korábban kiterjesztette adminisztratív hatáskörét a vitatott szigetekre, válaszul Kína korábban hadihajókat küldött a térségbe. Többször felléptek a két ázsiai hatalom katonai gépei is, szeptemberben például egy alkalommal a japán F-15-ösök egy, a Predatorhoz hasonló kínai pilóta nélküli felderítőt fogtak be a vitatott szigetek közelében.

A védett légtér kiterjesztése azt jelenti, hogy Hong-Kong, Tajvan és Dél-Korea polgári gépei a térséget érintő útvonalak lerepülése előtt el kell, hogy küldjék repülési tervüket a kínai légügyi hatósághoz, és ugyanezt kell megtennie a japán légitársaságoknak is.

A két vezető japán légicég, a Japan Airlines és az ANA korábban úgy nyilatkozott, hogy Kína lépése nincs hatással az eddigi repüléseikre, a friss jelentések szerint azonban a tokiói kormány iránymutatását követi, ami azt jelenti, hogy Japán és a szigetország légitársaságai nem ismerik el a kiterjesztett kínai védelmi zónát. A Singapore Airlines és az ausztrál Qantas bejelentette, informálni fogják a pekingi légihatóságot a kérdéses légtéren áthaladó járataikról.

A Liaoning hordozó a J-15-ösökkel akkor is fenyegetés Japánnak, ha még nem hadrafogható, és ha azt mondja Peking, hogy csak kiképzési célokat szolgál

Az amerikaiak nem voltak ennyire udvariasak: két nappal a bejelentés után a pekingi hatóságok engedélye és értesítése nélkül repült át két B-52-es stratégiai bombázó a kínaiak által önkényesen kijelölt védett légtéren. A gépek Guam szigetéről, az ottani amerikai bázisról indultak, nem hordoztak fegyverzetet és nem voltak velük kísérővadászok sem. A repülésről hírt adó The Aviationist szerint egyelőre nincs információ arról, hogy kínai gépek megpróbálták volna megakadályozni az amerikaiakat a demonstratív átrepülésben, amellyel Washington jelezte, nem tartja érvényesnek a védett légtér kiterjesztését, és változatlanul támogatja térségbeli szövetségeseit, Japánt és Dél-Koreát. Még azt sem lehet persze tudni, hogy a kínai légvédelem egyáltalán érzékelte-e a behatolást, azt, amit a portál eddig példa nélkül álló közvetlen kihívásként jellemzett az amerikaiak részéről.

Hogy a kínaiak látták-e a B-52-eseket, azért is érdekes kérdés, mert a légtér kiterjesztésének első napján a kínaiak nagyon is őrizték a zónát, berepült a szigetek körzetébe egy kínai AEW, légtérfelügyelő és riasztó gép is, a japánok ugyanakkor arról számoltak be, hogy az ő vadászaik egy Tu-154-est és egy Y-8-as légtérellenőrzőt fogtak be, mint a japán zónába behatoló gépeket.

Japán F-15-ösökkel próbálja ellenőrzése alatt tartani a korábban maga által deklarált zónát

Elemzők jelzik, hogy ilyen típusú, az államhatáron illetve a felségvizeken túlnyúló azonosítási légterek másutt is vannak a világon, arra azonban kevés a példa, hogy két ilyen légtér egymásba átnyúljon, és ezzel két szemben álló katonai hatalom felfegyverzett gépeinek veszélyes találkozási zónája alakuljon ki.

Más megfigyelők arra emlékeztetnek, hogy a jelenség hasonló formában hozzánk sokkal közelebb is létezik: két NATO-tagállam, Görögország és Törökország tengeri és légiereje szokott olykor a lehető legkomolyabb formában megütközni a Földközi-tenger keleti medencéjében, ugyancsak vitatott felségvizeken és légterekben, vitatott hovatartozású szigetek térségében. Bár ritkán vezettek az ilyesfajta találkozások valamelyik gép illetve pilótája elvesztéséhez, de a párbajok fegyverhasználat nélkül ugyan, de meglehetősen gyakoriak. Az előző évek 300-500 esetéhez képest 2011-ben már „csak” 79 alkalommal keveredtek manőverező légi harcba a két ország harci gépei.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek