A hollandok szeretik a vonatjegyet
A holland vasúttársaság, a Nederlandse Spoorwegen júniusban jelentette be, hogy hamarosan, legkésőbb a jövő év végén meg kívánja szüntetni a hagyományos jegykiadást, s teljes mértékben át akar térni a közösségi közlekedés más területein már tért hódított, a buszokon, metrókon és villamosokon is alkalmazott OV-csipkártyára (az OV az openbaar vervoer, azaz tömegközlekedés rövidítése). A lépés a központilag, még 2005-ben bevezetett kártya kiterjesztésének állomása, amelynek célja a költségcsökkentés, a hatékonyságnövelés, valamint – az IT-háttér révén – a pontos és valós utazási igények felmérése. A kártyák és érzékelők ugyanis pontos képet tudnak adni az utasok számáról, mind a fel-, mind pedig a leszálláskor.
Bár a megoldás korszerű, a bejelentést az utasok nem fogadták kitörő örömmel. Az elutasító reakciót előrevetítette az utasok érdekeit védő Rover egyesület kétségeket megfogalmazó véleménye, akik barátságtalannak ítélték a lépést. Az ellenzők között voltak a dolgozókért kiálló szakszervezetek is, akik pedig a munkahelyeket féltették – hiszen így bezárják a feladat nélkül maradó menetjegypénztárakat. Az NS szóvivőjének tájékoztatása szerint a dolgozókat átirányítják más munkakörbe, a továbbiakban ugyanis a peronon fognak az utasok számára információval szolgálni.
A hollandiai Metro újság felmérése szerint az olvasók többsége elutasítja az újítást, egyesek egyenesen az OV-csipkártya megszüntetését javasolják. Sokan a kártyával tapasztalt s még megoldásra váró problémákat említik, ám a legtöbb panasz a jól bevált és megszokott rendszer – a papíralapú jegyek – elvesztésétől való félelemből fakad. Igaz, egy ilyen horderejű átállás valóban nagy körültekintést igényel, s a technikai háttér mellett az utasokat is megfelelően fel kell készíteni az új szisztémára.