A nagy verseny, kora tavasztól késő őszig

Ugrósdy Márton   ·   2013.03.30. 19:00
cim

Napokon belül, április 1-jén indul a Magyar Vitorlázórepülő Kupa, azaz az MVK-idény. Ez hazánk legnagyobb online vitorlázórepülő versenye, amin évente több mint száz pilóta vesz részt. Az MVK lényege, hogy a versenyidény bármely napján egy magyarországi repülőtérről felszálló pilóta repül egy tetszőleges távot, amit azután feltölt az MVK-nak otthont adó honlapra, teljesítményét pedig egy előre meghatározott képlettel, a lerepült távolság és az elért átlagsebesség alapján pontozzák. Az év végi értékelésben mindenki a legjobb négy számában elért pontszámmal szerepel, így választják ki a repülőgépek teljesítménye alapján megállapított három kategóriában az MVK győzteseit. Az ország legtöbb embert megmozgató vitorlázórepülő versenyéről Daróczy Jánost, a versenyrendszer legavatottabb ismerőjét, az MVK-feladatok kiértékelőjét kérdeztük.

Mióta megy az MNK/MVK?

Amióta az eszemet tudom. Már az 1960-as években is volt olyan törekvés, talán Szalma Jancsi nevéhez köthetően, hogy a fiatal pilóták ne csak össze-vissza lötyögjenek a levegőben, hanem bizonyos célzott feladatokat repüljenek, és ezeknek a feladatoknak legyen országos értékelése, így képezve az összevont versenyekre a fiatal pilótákat. Valahol már elmeséltem, hogy én úgy kerültem be az értékelő csapatba, hogy az első fotóimat sorra elrontottam és miután elmagyarázták, hogy mit rontottam el és miért, bevontak ebbe a munkába! És én ezt azóta is kihagyás nélkül csinálom! A szabályok persze többször változtak, ezt a most futó rendszert a loggerek elterjedése után hoztuk létre, de a célunk változatlanul ugyanaz.

Mettől meddig tart a verseny, és ki nevezhet be?

A verseny szezonális, április 1-jétől fogadjuk a versenyszámokat szeptember 30-ig. Nevezhet minden Ezüstkoszorús pilóta, aki tagja a Magyar Vitorlázórepülő Szövetségnek és befizeti az 1000 Ft-os éves nevezési díjat, amiből a kupákat vásároljuk.

Hányan szoktak benevezni egy szezonban?

Egyre nő a nevezett pilóták száma. Amióta elvállaltam a folyamatos napi értékelést és mindenki látja, hogy hol áll, mit rontott el, jelentősen nőtt a részvevők száma, az utóbbi években 140-150 pilóta vett részt a versenyben. Megjegyzem, hogy még el sem indult a szezon, de már majdnem 30 pilóta nevezett.

Miért van három kategória, hogyan lehet bekerülni egy-egy kategóriába?

A teljesítményük szerint osztottuk három részre a gépeket, de ezek a „kategóriák” nem azonosan a FAI féle „géposztályokkal”, mert az indexszám csak felülről van határolva, így az 1.-be minden gép beletartozik, a 2.-be a közepestől lefelé. a 3.-ba gyakorlatilag a „fatelep”.

Az volt a cél, hogy a kisgépekkel repülők is jussanak kupákhoz. Sajnos az élet mindig közbeszól, mert azok a nagymenők, akiknek nincs lehetőségük, pénzük drága géppel versenyezni, évek óta átültek a fatelepekbe, és minden kupát elvisznek. Persze ez szép teljesítmény, de az ifjabb pilóták érdekében jövőre módosítani akarjuk a kiírást, de erről még nem nyilatkoznék, mert nincs róla kollektív döntése a VTSB-nek. (Főbírói Testület, Társadalmi Sportbizottság)

Mit kap a győztes, miért éri meg versenyezni?

Elsősorban azt, hogy tanulhat! Olyan feladatokat repülhet, mint a nagy versenyeken, de kísérletezhet, javíthat, a cél elsősorban a képzés, csak aztán jön a ranglista és a kupák, no meg a dicsőség!

Mennyit segít a ranglistán való előrekerülésben az MVK?

Kezdjük azzal, hogy felkerülhet minden pilóta, aki egyébként nem jut el még vagy már összevont versenyre. A Ranglista pontszámításunk elég bonyolult, azonos a FAI számítással, de nem csak a nagy versenyekre ad pontot, hanem az MVK-ra is. Azonban ugyanarra az eredményre 20-30 százalékkal kevesebb pontot ad, nyilván, mert kisebb teljesítménnyel, ráfordítással is el lehet érni az eredményt.

Lehetséges csak MVK-val bekerülni a válogatottba?

Elvileg igen, de ehhez az kellene, hogy az összevont versenyek értékelhetetlenek legyenek, beleértve a CAT 1-es világ- és kontinens bajnokságokat, vagy ha a válságunk annyira fokozódik, hogy már csak nagyon kis létszámú versenyeket tudunk összehozni, világversenyen nem tudunk részt venni, szóval ha a sportunk becsődöl, és csak az MVK marad!

Mennyire szeretik a fiatalok, vagy a kezdő távrepülők?

Kérdezd meg saját magadat! Az MVK szabályzat úgy van összeállítva, hogy az Ezüstkoszorú táv után minden egyes távrepülés értékelhető, akkor is, ha deklarált, akkor is, ha szabad, akkor is, ha tereppel végződik. Minden egyes előadásomon elmondom, hogy azt javaslom, nevezzen be minden pilóta a D-vizsga után és hajrá, mert akkor látja, hogy mit hibázik, de javíthat, tanulhat. Miután készítünk ifjúsági értékelést is a 25 év alattiaknak, látszik, hogy van érdeklődés. 2012-ben 20 ifi pilóta vett benne részt, de a szám nem reprezentatív, mert sajnos a szülők anyagi lehetőségei miatt a „fiatal” távrepülőink jelentős része 30 éves korában kezd repülni, és már nem szerepel az ifi névsorban. Most pont ezen szándékozunk változtatni azzal, hogy az egyik kategória helyett a „nemrégen koszorúzottak ” külön értékelését is elkészítjük, életkoruktól függetlenül, ez sokkal jobban reprezentálja majd a „kezdő” távrepülők részvételét. De ezt még most dolgozzuk ki.

A klubok mennyire támogatják az MVK-zást?

Ez elsősorban a pilótákon múlik, nem a klubokon. Nem tudok róla, hogy azt az 1000 forintos éves nevezési díjat valaki is a klubjával fizettette volna. Aki távokat repül, az általában benevez, bár néhányan nem szeretik, ha teljesítményüket másokkal is összemérik, és kihagyják az MVK-t, vagy más személyes okai vannak a távolmaradásnak.

A klubok egy részével más a probléma. Az MVSz tagság feltétele az MVK-nevezésnek, és azt klubszinten kell intézni. Ahol a klubvezetés nagyon elszakadt a sportrepüléstől, és nem is tudják, hogy mi mennyi mindent csinálunk a sportunk érdekében, ott azt mondják, hogy azért az évi 3000 forint MVSz-díjért nem kapnak semmit! Sajnos ezek kizárják pilótáikat a hazai, általunk szervezett versenyekből, és így az MVK-ból is.

Kik a legeredményesebbek az utóbbi években?

Nem nagyon akarok neveket felsorolni, az eredmények archiválva vannak a honlapunkon. Talán a legaktívabb klubok: Alföldi, Malév, Dunaferr, Debrecen, ACFH, de még sokan mások is.

Miben más az MVK, mint az OLC, az Online Contest, a szintén egész éves nemzetközi verseny a pilótáknak?

Ha betartom azt az elvet, hogy az OLC-ről jót vagy semmit, akkor erre a kérdésre nem válaszolok! Nem akarom magamra borítani a kozmopolita pilótatársaim haragját, ezért megpróbálom csak a tényeket. Az OLC nem képezi a pilótákat, nem igényel deklarációt, fordulópont megtalálást, stb. Az értékelése automatizálva van, nem is lehetne máshogy a feltöltött távok mennyisége miatt. Ez azt jelenti, hogy csak a G-rekordot, a pecsétet ellenőrzi, sőt, el is rontja, mert rájöttek, hogy éveken keresztül sok pilóta az OLC-re feltöltött file-okat sajátjaként újrahasznosította. De ez nem véd meg semmitől: A GPS eszközök a pilóta nevét és a feladatot, gépet a letöltés közben kérik be, és ezután teszik rá a pecsétet. Ez kész lehetőséget ad a csalásra: bárki repülte azt a távot,  bárki nevére fel lehet tölteni, ezt nem ellenőrzik, nem is tudják. Másrészt: a virtuális távok GPS eszközön keresztül áttöltve már az OLC-n elfogadható, jó pecséttel ellátott távokat eredményeznek. A németek ki is hangsúlyozzák, hogy az OLC nem alkalmas válogatásra, eredmények díjazására, mert ha ezt valamelyik ország bevezeti, akkor megszaporodnak a nem valós teljesítmények, hiszen tétje van a feltöltéseknek. Ez egyúttal válasz a következő kérdésedre is.

Több országban már az OLC-n megy a decentralizált országos bajnokság, itthon történt már erre kezdeményezés?

Kiegészítve az előzőeket: te ezt nem éreznéd visszalépésnek? Ha el is tekintünk a csalási lehetőségektől, nekünk van egy jó csapatunk, de ahol nincs ilyen gárda, akik saját szabályokat dolgoznak ki, értékelik, javítgatják, elmagyarázzák a pilótáknak, hogy mit hogyan kell, azok az országok csinálják ezt. A lustaság nagy úr! Nekem az MVK szezonban átlagosan napi 2-3 óra munka az értékelés, pedig nagy rutinnal csinálom! Ezen kívül felhívom saját telefonomon azokat, akik ismételten hibáznak, hogy javítsanak. Kineveltünk minden klubnál egy sportbírói gárdát, hogy legyen utánpótlásunk, ha néhányunk kezéből kiesik a SeeYou... A Főbírói Testületünkbe folyamatosan hívunk be új tagokat, fiatalokat, akiket érdekel ez a munka, ez is képzés, erről mind mondjunk le? Valaki azt előrelépésnek érezné, hogy „Emberek, mindenki töltögesse a repüléseit az OLC-re maga, az sem baj, ha nem ő repülte, vagy számítógépen csinálta, az sem, ha Vöcsöknek írja be a Nimbusát, mert ott a német szerveren úgy sem tudják ellenőrizni”, aztán év végén két kattintás a számítógépen és az kiadja, ki legyen a válogatott keret, ki kapja a kupákat?

Én szégyellném magam, hogy ennyit ért az utóbbi 50 éves munkám!

Végül érdekességképpen: hány kilométert repültek összesen tavaly a versenyzők?

Szauer Zsolti statisztikája szerint 2012-ben 187 ezer 302,5 kilométert teljesítettek az MVK-ba benevező sportrepülők.

Kapcsolódó hírek