A350: húsz nap alatt többször a Föld körül
Sikeresen teljesítette próbajáratait az Airbus új szélestörzsű utasszállítója, az A350 XWB. A repüléssorozatra az MSN 005-ös tesztpéldányt jelölték ki, amely a húsz nap alatt 151 ezer 300 kilométert és 180 órát repült, és a gyár közleménye szerint valamennyi útvonalszakaszt a „menetrend” szerint meghatározott időre teljesítette.
Mindez nagy lépés a légialkalmassági engedély megszerzése felé, amint Fernando Alonso, a gyártó alelnöke a terveknek megfelelően az év harmadik harmadára jelez, és ugyancsak fontos volt az óceánok feletti hosszú repülések sikeres végrehajtása az ETOPS, a kiterjesztett kéthajtóműves üzemeltetés engedélyének megszerzése dolgában is.
A gép első útvonalpróbáját július 24-én indította, a célállomás, bár ezt az Airbus közleménye érdekes módon nem említi, talán mert marketing szempontjából nem volt annyira fontos, a kanadai Iqualait volt, az az északi reptér, amelyen korábban extrém téli körülmények között tették próbára a típust. Innen repült a gép Frankfurtba, az egyik jelentős megrendelő, a Lufthansa központjába és legfontosabb bázisrepülőterére.
Július 28-án érkezett a gép Hongkongba, ahonnan Szingapúrba repült tovább, itt néhány „nagyfrekvenciás” tesztet is végeztek, vagyis olyan repüléseket, mint amelyeket rövidebb vonalakon és sűrűbb fordulókkal fog teljesíteni a gép.
Különösen fontos volt a harmadik repülés, amelynek során a gép először délnek indult, a Johannesburg Tambo International ugyanis a tengerszint felett csaknem 1700 méterrel fekszik, tehát az itteni fel- és leszállások igazolták a gép képességeit magasan fekvő reptereken is, ugyanitt zajlott egy autolanding-bemutató.
Majd következtek a túra leghosszabb tenger feletti szakaszai: Johannesburgból az Indiai-óceánon át Sydney, majd egy rövidebb szakasz az új-zélandi Aucklandbe, innen pedig ismét egy ultrahosszú repülés a Csendes-óceán (nem mindig barátságos) vizei felett Dél-Amerikába, Santiago de Chilébe. Ezek a szakaszok az ETOPS-engedély megszerzése szempontjából voltak fontosak.
Santiagóból a brazíliai Sao Paulón át vezetett a gép útja vissza Toulouse-ba, ahonnan a negyedik, izgalmas túra először Dohába vezetett; a Qatar Airways lesz a kibocsájtó légitársaság, innen Perthbe, majd vissza Dohába repültek, utána onnan Moszkva és Helsinki voltak a nagy utazás további állomásai. Ezen a turnén néhány vonalat már a Qatar személyzete repült, és a gépen ott voltak az európai repülésbiztonsági hatóság, az EASA emberei és pilótái is, akiknek jelenléte és részvétele a típusengedély megszerzése miatt volt fontos.
Az Airbus érthető elégedettséggel nyugtázta a világkörüli útsorozatot. Közben különféle helyszíneken tesztelhették a reptéri kiszolgálás, a karbantartás mozzanatait is, Helsinkiben pedig az első európai üzemeltető, a Finnair mutatta be, milyen konfigurációban és milyen ülésekkel repülteti majd az új gépeit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!