Airbus: szárnyak Wales helyett Kínából?
Az Airbus már az ominózus népszavazás előtt figyelmeztetett azokra a súlyos veszélyekre, amit az hordoz, ha fontos gyártóhelyei egyik napról a másikra kikerülnek az Európai Unióból. Azóta is többször hangzott el a figyelmeztetés az Airbus részéről, a mostani azonban már arra utal, a repülőgépgyártó felkészült a legrosszabb eshetőségre, üzemei áttelepítésére a szigetországból.
A népszavazást követően már csaknem két évvel, az Airbus mostani dokumentuma jelzi, az aggodalom oka, hogy egyelőre nyoma sincs az Unió és az Egyesült Királyság között bármiféle megállapodásnak, a kilépés feltételei és az átmenet szabályozásának, és hogy milyen lesz majd a viszonya az Unión kívüli Britanniának az európai intézményekkel. Az Airbus anyaga első helyen említi természetesen az európai közös piac és a vámunió kérdését, hiszen a legkeményebb azonnali következmény az lehet, ha a csatorna túlpartján épített repülőgéprészek, -rendszerek vámkötelesek lennének, mint az Unióba kívülről behozott termékek. Az pedig egyenesen repülésbiztonsági kérdés lehet, hogy a britek kilépnek az európai légügyi hatóság, az EASA hatásköréből.
Az Airbusnak egymilliárd eurónyi kárt okoz, ha szigetországban legyártott alkatrészeket mostani, igény szerinti szállítás helyett, illetve a beszállítói hálózat bizonytalansága következtében raktározni kellene, miközben a repülőgépek gyártási ütemének felfuttatása miatt már így is hatalmas a nyomás a beszállítói hálózaton. A „kemény” Brexit mindenképp több milliárdos veszteséget okozna az Airbusnak, de az Egyesült Királyság repülőgépiparát is megfosztaná annak esélyétől, hogy versenyképes és innovatív ágazat maradjon, figyelmeztet az Airbus.
A gyártó szerint egyébként a „puha” Brexit is megzavarná a gyártási folyamatot, de ami meghatározza az Airbus stratégiai döntéseit, az a vámunió és a szabályozó rendszer kérdése. A megállapodások nélküli kilépés arra kényszerítheti az Airbust, hogy az Egyesült Királyságban lévő gyártóközpontjait „repatriálja” – feltehetően Kínába, teszi hozzá az ATW online.
A legnagyobb és legfontosabb nyilván a walesi Borughtonban működő gyár, amely hatezer alkalmazottal az Airbus összes típusához szállít kész szárnyakat az összeszereléshez. Bristolban készülnek az A400-as teherszállító szárnyai, és különösen fontos a cég szempontjából a brit telephelyű kutatóközpontok, laboratóriumok munkája, ami elengedhetetlen a fejlesztési programokhoz. Az európai gyártó összesen 14 ezer embernek ad munkát az Egyesült Királyságban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!