Akit a lézer fénye megcsapott – 1.

Márványi Péter   ·   2012.10.13. 17:30
laser_cimkep

Néhány napja portálunk ismét foglalkozott a repülésbiztonságot súlyosan veszélyeztető új divattal, a lézerezéssel. Mint megírtuk, a Légügyi Hivataltól kapott adatok szerint idén eddig 15 esetet jelentettek a pilóták Magyarországon. de gyanítható, hogy ehhez még hozzá kell számolni jónéhány nem jelentett esetet, vagyis a lézerjárvány nálunk is terjedőben. Ezt igazolja, hogy – talán nem is annyira meglepő mód – cikkünk megjelenése után órákkal három magyar pilóta is jelentkezett, aki már részesült ebben a nemkívánatos élményben. A következő kétrészes sorozatban ők mondják el, hogyan történt a célbavételük.

Ami különösen érdekes: eddig úgy érzékelhettük, hogy a lézerezés elsősorban a rendfenntartók helikoptereit illetve a nagy utasszállítókat veszélyezteti, nos, mint kiderült, a kisgépeket éppúgy, ha sötétben merészelnek repülni. Sőt, ha belegondolunk, egy Cessna számára, amelynek mondjuk az egyik pilótája egy gyakorlatlan növendék, az ilyen „játék” még veszélyesebb, a benne ülők még kiszolgáltatottabbak.


Görög Péter repülőoktató: lézer és fényszóró, Budaörs és Jakabszállás

Két alkalom volt, amikor szemen lőttek, nem számítva azt, amikor autóvezetőként kaptam lézeres támadást Albániában egy felüljáróról. Az egyiknél én voltam a tanuló, illetve vizsgáztam, ez Budaörsön történt, amikor éjszakai VFR-t csináltam, a másik Jakabszálláson volt, akkor már mint oktató repültem, amikor lőttek ránk lézerrel és rendes, de nagyon erős  kézi reflektorokkal. Szóval nemcsak a nagyokat, még bennünket is lövöldöznek.

Akkor lássuk  először a Budaörsi történetet, mikor volt ez?

Kb. három-négy éve. Egy 152–es Cessnával voltunk, és a hatósági pilóta ült mellettem.

Milyen volt maga a jelenség?

Egyik pillanatról a másikra a mennyezeten lehetett először észrevenni, hogy belőttek az ablakon. Megláttuk a piros színű lézert, de nem lehetett a forrását megállapítani, hogy honnét jön. Ahogy kinézel, próbálod megtalálni, hogy esetleg honnan lőnek rád, és abban a pillanatban belemegy a szemedbe. Ha jól lő, és eltalálja a szemedet, az olyan, mintha egy nagyon erős lámpával belevilágítanának, utána nem is látsz azzal a szemeddel egy darabig.

Ez egyébként melyik küszöb volt?

A 27-es pálya szerint üzemeltünk, és ahogy szálltunk fel elfordultunk balra, ott lőttek ránk, ahogy emelkedtünk a bevásárlóközpontok fölött.

Ha jól értem, nem is tanácsos kinézni ilyenkor.

Elkerülhetetlen, sajnos. Mert ugye vizuálisan tájékozódsz, a night VFR-t látás alapján építjük föl ugyanúgy mint nappal, a fényekhez viszonyítunk, és ki kell nézned, monitorozod végig, hogy milyen fokra fordultál, hogyan áll a repülőgép, és ezt ugye vizuálisan kell elvégezni. Ha ekkor belelőnek a szemedbe, az minden, csak nem jó. Éjszaka tágak a pupillák, telibe találhatják a retinát. És ezek ugye nem olyan kis lézerek, amikkel prezentációt lehet tartani, erősebb intenzitású lézert kell elképzelni, és rettenetesen zavaró. Mondom, ha az egyik szemedet kilövi telibe, akkor azzal nem látsz percekig.

Mennyi ideig követett ez a lézerfény?

Az egész nem volt egy-másfél percnél több, látszott, hogy valahol alulról követ, mert hamar elhaladtam fölötte, olyan szögbe került a pilótafülke, hogy már nem tudott belőni.

Felfénylett a szélvédő is előtted, ahogy ezt sok leírásban olvasni?

Olyan nem volt szerencsére. Hallottam, hogy létezik ilyen is, hogy a szélvédő szétteríti a lézerfényt, nekünk csak annyi volt, hogy belevilágítottak a szemünkbe. Hasonló eset volt Jakabszálláson, amikor lézerrel is és nagyon erős lámpával is lőttek, ott a házat láttuk igazából, ahonnan csinálták, de hát mit tudtunk mi csinálni? Menjenek ki a rendőrök, hogy mondják meg neki, hogy ne lámpázzon? Ott már mint oktató voltam, ott is night VFR-t csináltunk tanulóknak, gyakorlatilag minden második körben világítottak ránk, teljesen mindegy, hogy milyen irányba mentünk, folyamatosan világítottak ránk. Vajon az, aki lent van, és ezt jópofa dolognak tartja, vagy esetleg haragszik a zaj miatt, neki belefér, ha esetleg egy balesetet idéz elő, és emberek meghalnak? Tényleg ezt szeretné? Azok, akik Ferihegyen lövöldöznek a leszálló repülőgépekre, ők simán elnéznék, hogy 180 ember meghal?

A kérdés világos. Nyilván gondolkodtatok azon, hogy mi lehet a motivációja azoknak, akik ezt csinálják.

Aki csinálja, az eléggé terhelt lehet. Nem érti azt, hogy miről van szó. Vagy azt hiszi, hogy az egy nagyzási hóbort, hogy az emberek repülnek. Nem értik meg sokan, hogy valakiknek ez szakma, van, aki áldoz rá, kölcsönt vesz föl, abból csinálja. De ő úgy gondolja, hogy a földről megmondja, hogy márpedig itt ne repüljön senki. Pedig mi is ugye alkalmazkodunk a szigorú szabályokhoz. Egy repülőgépre meg van határozva, hogy milyen zajokat adhat le. Este 10 óráig be kell fejezni az éjszakai repülést például Jakabszálláson. Ezeket mi szigorúan betartjuk, nem is lehet máshogy, mert annak jogi következménye van. Minket, pilótákat nagyon leszabályoz a jog. Viszont ezek ellen az emberek ellen meg gyakorlatilag tehetetlenek vagyunk. Eldugja azt a lézert vagy elteszi és egyszerűen nincs. Bizonyítani meg hogyan bizonyítom? Meg kellene érteniük azt, hogy amit tesznek, az rettenetesen veszélyes.

Ez világos, de az Egyesült Államokban, Angliában ilyenkor a pilóták azonnal szólnak az irányításnak, és ők azonnal riasztják a rendőrséget, sokszor van tettenérés, és elég sokszor van büntetés is utána. Nyilván akkor váltja ki ez a jelenség nálunk is a hatóságok reakcióját, ha a hatóságoknak tudomásukra jut, hogy sokszor veszélyeztetik a légiközlekedést. Tehát ilyenkor mégis az lenne a jó eljárás, ha jelentenétek a dolgot.

Ebben nyilván igazat adok neked, és én is ezt fogom követni, talán előbb-utóbb, ha fölszaporodik ezeknek az eseteknek a száma, akkor jobban fog figyelni rá a hatóság. Ne akkor derüljön ki, hogy itt már mindeki lézerezik, amikor bekövetkezik emiatt egy baleset, inkább próbáljuk megelőzni a bajt.

(Folytatjuk)

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.